Szállítmányonként akár 72 millió forintba is kerülhetett a magyar államnak, hogy a Wizzair segítségével biztosított, kínai légihídon keresztül szállíttatott be márciustól fogva egészségügyi védőfelszereléseket, orvosi maszkokat és lélegeztetőgépeket az ország Kínából – írja a Népszava Online, nevük elhallgatását kérő forrásokra hivatkozva.
Mindez azt jelenti, hogy a Kínából megszervezett segélyszállítmányok így még annál is drágábban érkezhettek, mint ami az előzetes becslésekből eddig sejthető volt. A kormány korábban közölte, az 1600 lélegeztetőgép megvásárlása 300 milliárd forintot emésztett fel. Ebben az összegben viszont az eszközök Magyarországra szállításának költsége még nem szerepelt.
A lap most annak járt utána, mindez mennyibe kerülhetett, és hogy a szállítást végző, magyar tulajdonú Wizzair légitársaság nagyjából mennyit nyerhetett az üzleten.
Egy közérdekű adatigénylésből, amit a Népszava újságírói adtak be, most kiderült, a magyar kormány a tavasz folyamán 4,713 milliárd forintot fizetett ki a cégnek, az eszközöket és védőfelszerléseket szállító, 65 járatuk után.
Noha a megszerzett adatokban csak 65 repülőútról van szó, valójában a kínai légihídon eddig száznál is több repülést bonyolítottak le. Ugyanakkor az adatgazda Külügyminisztérium azt nem közölte, mennyi volt a Wizzairnek kifizetett végösszeg.
Az egyetlen repülőjárat megszerzett adatok alapján kiszámolt, átlagos költségét tekintve azonban az összeg nagyjából 7.2 milliárd forintra tehető.
Az ügyben a lap megpróbálta elérni a Wizzairt is, hogy becsléseiket cáfolják, vagy igazolják. A társaság arra hivatkozva nem válaszolt, hogy szerződéseik értéke „üzleti titok”, amelyet így nem kívánnak nyilvánosságra hozni.
A lap azonban kiemeli, az Opten céginformációs adatbázis elérhető számai alapján a koronavírus miatti, légi személyszállítás-lezárás a Wizzair bevételeiben március végére már 34 százalékos esést jelent, így a 2018-ban például még 820 milliárd forintos nettó árbevétellel rendelkező cégnek mindez elég nagy megrázkódtatást jelentett. Éppen ezért a kormány kizárólagos megbízása a szállítmányokra nagyon jókor jött nekik.
Arra mindez viszont már nem volt elég a légitársaságnak, hogyáprilis közepén – amikor a légihíd már állt – ne bocsásson el több mint ezer dolgozót.
A Külgazdasági- és Külügyminisztérium egyébként két hónap után adta ki ma az adatokat a Népszavának.
De nem csupán a Wizzair volt az egyetlen aki elég nagyot szakíthatott az állam koronavírus elleni védekezéséből. Az Átlátszó korábban részletes, tényfeltáró cikkben számolt be arról, hogy a 300 milliárdos összértékű kínai közbeszerzések hasznát egy kormányközeli üzletember, a kiváló kínai diplomáciai kapcsolatokkal rendelkező Kovácsics István fölözhette le. Kovácsics, aki korábban a NAV elnökhelyettese is volt, 2014-ben kétes ügybe keveredet, amikor kiderült, pozíciójával elég öszeférhetetlen módon a China Mart nevű kínai üzletlánccal együtt bizniszelt, miközben munkahelye a NAV feketekereskedelem miatt le is csapott a cégre.