Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

120 dolgozótól válik meg a Continental váci gyára

A Continental Makóra helyezi át váci gyárából a hűtő- fűtő rendszerek üzletágat. Az áthelyezést 2021 júniusáig hajtják végre, addig a váci gyárban körülbelül 120 dolgozó szerződését szüntetik meg, de a váci telephely más termékskálával megmarad – számol be a vállalat pénteki közleményéről az MTI.

A közlemény szerint a társaság MFS (Mobile Fluid Systems) üzleti egységének döntésével a hűtő-fűtő rendszerek üzletág versenyképességi kihívásaira válaszolnak, az áttelepítést nem a koronavírus-járvány indokolta. Tájékoztatásuk szerint az autóipari piacokon 2018-ban megindult visszaesésre válaszul a Continental elindított egy programot, melynek célja, hogy a vállalat képességeit a változó piaci igényeknek megfelelően alakítsa át.

A váci hűtő-fűtő rendszerek üzletág termékei iránti kereslet jelentősen csökkent 2018 óta, és várakozásaik szerint a trend 2020-ban és azt követően is folytatódik, mivel az autóipar egyre inkább átáll az elektromos járművek gyártására.

Ezért a nem megfelelő kihasználtságú gyárak termelését a versenyképesség növelése érdekében összevonják. A váci kapacitás legnagyobb részét Makóra helyezik át.

Hozzátették: a hűtő-fűtő rendszerek üzletág termékeinek kivezetésével a váci gyárban előkészítenek egy új termékportfóliót, amely elősegíti a telephely fenntartható működését, és megalapozza a jövőbeli növekedés lehetőségét.

A Continental pénteken tájékoztatta az érintett dolgozókat és a munkavállalók érdekképviseleteit a döntésről, illetve az áthelyezés részleteiről. Hangsúlyozták: a motor és meghajtás üzletág tevékenységei megmaradnak a váci gyárban, telephelyük tovább működik.

A döntés értelmében körülbelül 120 Vácon dolgozó munkavállaló szerződését legkésőbb jövő júliusban megszüntetik. A következő hónapokban a vállalat mindenkivel egyeztet a lehetőségekről, és támogatják azokat is, akik szeretnék áthelyeztetni magukat cégen belül egy másik gyártási helyszínre  – jelezték a közleményben.

A Continental vállalat 30 éve van jelen Magyarországon: Budapesten, Debrecenben, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán és Budaörsön hét gyárral, egy gumiabroncs kereskedelmi képviselettel, egy logisztikai központtal, valamint egy mesterséges intelligencia fejlesztő központtal rendelkeznek. A bérelt munkaerővel együtt több, mint nyolcezer munkavállalót foglalkoztat.

A hűtő-fűtő technika életciklusának kifutása, az iránta tapasztalható kereslet csökkenése nem csupán Vácott eredményez leépítéseket. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Continental áprilisban a nyíregyházi telephelyén 127 ember elbocsátásáról döntött. Ott szintén a hűtő-fűtő részleg problémái miatt került erre sor.

Májusban a cég makói gyára is bekerült a hírekbe, az ottani szakszervezet arról számolt be, hogy a vállalat minősíthetetlen munkakörülményeket teremtett dolgozóinak a járvány idején, lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, lezárták az öltözőket és zuhanyzókat. A Continental a Mércének elismerte a szakszervezet által túlzónak titulált intézkedések tényét, de hangsúlyozta, hogy ezek átmeneti bevezetésekor az emberéletek védelme volt a legfontosabb szempont.

„A bevezetett intézkedések valóban okozhattak kényelmetlenséget a kollégáinknak, de az emberéletek védelme érdekében a többség ezt el tudta fogadni és azonosult a megközelítéssel, miszerint valamennyi kényelmetlenséget átmenetileg vállalunk az egészségünk megőrzése érdekében” – fogalmazott akkor a cég.

Arról többször is írtunk, hogy a kormány gazdaság- és foglalkoztatáspolitikája erősen támaszkodik a Magyarországon befektető feldolgozóipari, főként autóipari cégekre, nagylelkű adókedvezményekkel és állami támogatásokkal látja el, de a különleges gazdasági övezetek megteremtése által még a különböző környezetvédelmi és más szabályozások alól is kivonhatja őket. Ráadásul a munkavállalói jogok folyamatos leépítésével, a dolgozói érdekérvényesítés mozgásterének szűkítésével engedelmes, jól képzett és viszonylag olcsó munkaerőt bocsát a rendelkezésükre.

A probléma mindezzel többek közt az, hogy az olcsó munkaerő és kedvező szabályozási feltételek miatt ide költöző cégek főként az életciklusuk leszálló ágában lévő technológiákat hozzák a régióba, amelyek a centrumországokban – a drágább munkaerő, magasabb adók, szigorúbb előírások miatt – már nem működnének nyereségesen. Ez viszont azt is jelenti, hogy a Continentaléhoz hasonló leépítésekre máshol is lehet számítani.

(MTI / Mérce)

Címlapkép: MTI / Kovács Tamás