Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Hiába bővítette ki a bérátvállalási programot a kormány, két autóipari multi is elbocsátásokra készül

Több száz fős létszámleépítésre készülnek a Continental váci és makói telephelyén, a Hankook rácalmási üzemében pedig hónapról hónapra küldenek el dolgozókat – tudta meg a Napi.hu Székely Tamástól, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZ) elnökétől. A szakszervezeti vezető arról is beszélt, hiába a hétfőn bejelentett könnyítések, több járműipari multinál is úgy számolnak, hogy nem veszik igénybe a kormány járvány idejére bejelentett bértámogatását.

A Continental-csoporthoz tartozó ContiTech váci és makói telephelyein már a múlt héten döntés született a tömeges leépítésekről: a megrendelésállomány és a dolgozókkal való megállapodás függvényében minimum 200, maximum 700 munkás elbocsátását tervezik. Az még egyelőre nem világos, hogy a leépítések hogyan oszlanának meg a két telephely között.

Székely Tamás szerint a hűtő-fűtő csövek, valamint üzemanyagtömlők gyártásával és szerelésével foglalkozó üzemekben a munkáltató a 4 napos munkahétre való átállást, és minimum 20 százalékos bércsökkentés ajánlott fel. H ezt a dolgozók elfogadják, akkor csak 200 fő elbocsátására kerül sor, ellenkező esetben azonban 700 alkalmazott maradhat munka nélkül.

Jelenleg aláírásgyűjtés zajlik a kérdésben.

A VDSZ-elnök korrektnek nevezte az ajánlatot, ám miután a cég nem vállalt garanciát arra, hogy az aláírók munkaviszonya nem fog megszűnni, a szakszervezet mégsem fogadta el az ajánlatot. A cég által felkínált választási lehetőség régi és rendkívül rossz reflexeket ébreszt fel az emberekben – nyilatkozta Székely.

(Az ügyben a Napi.hu még múlt héten kereste a Continental sajtóosztályát, a mai napig még nem kaptak választ kérdéseikre.)

A ContiTechnél március 23-án állították le a termelést, az átmeneti leállás idejére a dolgozók nem maradtak bér nélkül. A munka most részlegesen újraindul, hiszen a németországi autógyártók újraindulásához előbb szükség van a kisebb alkatrész-beszállítók újraindulására.

Székely Tamás szerint a vállalatnál az is felmerült, hogy élnének a kormány nagypénteki rendelete adta lehetőséggel és két éves munkaidőkeretet vezetnének be. Erről azonban egyelőre még nem született döntés, mert a szakszervezeti vezető szerint csökkentett vagy teljesen leállt termelés mellett ennek nem lenne semmi haszna a cég számára.

A Hankook Tire Magyarország rácalmási gumiabroncsgyártójában március 24-én állt le a munka, az üzem pedig múlt kedden, április 14-én nyitott ki újra – ekkor egyébként a győri Audi is újraindította a termelést. Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a Hankooknál nem történik komolyabb leépítés, ám Székely Tamás most a Napi.hu-nak arról beszélt, hogy márciusban és áprilisban is nagyjából 50-50 próbaidős  vagy lejárt határozott idejű munkaszerződéssel rendelkező munkatárstól vált meg a cég. A VDSZ-elnök szerint ez a tendencia folytatódni fog, a vállalat ráadásul így ki tudja kerülni az 50 fő feletti, tömegesnek számító leépítésekkel járó kötelezettségeket.

Április 29-én újraindul a termelés a Suzukinál is

Április 29-én a Magyar Suzuki Zrt. újraindítja a termelést. A vállalat minden korábbinál összetettebb egészségügyi biztonsági intézkedések bevezetésével fokozatosan állítja vissza a gyártást kezdetben egyműszakos munkarendben – áll a Mérce.hu-hoz eljuttatott közleményben. Az esztergomi gyár folyamatosan figyeli a piaci igényeket, a gyártási tervet ennek megfelelően alakítja.

A Suzukinál leépítésekről nem értesültünk.

A leépítések annak ellenére folytatódnak, hogy hétfőn a kormányzat bejelentette, módosít a bérátvállalási rendszer feltételein, amelyeket korábban a cégek is kritizáltak, mert túl bonyolultnak és szűknek tartották azokat. Az eredetileg április 6-7-én bejelentett bértámogatási program keretében, maximum 50 százalékos csökkentett munkaidő esetén a kormány átvállalta volna a dolgozók kieső bérének 70 százalékát.

Ez a G7 számításai szerint azt jelenti, hogy kivételes esetekben a kormány egy-egy alkalmazott bérének max. 23 százalékát fedezte volna, de a legtöbb eseteben még ennél is kevesebbet.

A most hétfőn bejelentett, kedden a Magyar Közlönyben is megjelent módosítást lehetővé teszi, hogy maximum 75 százalékkal csökkentett munkaidő (tehát már napi két munkaóra) után is igénybe vehető legyen a támogatás (az eddigi 50 százalékos helyett). Kikerül a „nemzetgazdasági érdek” alátámasztására vonatkozó kitétel, a bérátvállalás pedig igénybe vehető lesz munkaidőkeretben foglalkoztatott dolgozókra, táv- és otthoni munkavégzésre, illetve kölcsönzött munkaerőre is.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ATV által megszerzett belső feljegyzéséből az derül ki, hogy immár 320 ezernél is többen veszítették el a munkájukat idén Magyarországon.

Frissítés (16:20) – Reagált a Continental

A cég a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a következőket írja:

A munkatársaink egészségének védelme és az üzleti tevékenységünk fenntartása érdekében döntéseket hoztunk az operatív működésünket érintően.

Korábban tájékoztatást adtunk, miszerint igazodva vevőink szállítási igényeihez 2020. március 23. hétfőtől, Makón és Vácott átmenetileg szüneteltettük a termelést, melyet 2020. április 20- tól fokozatosan újraindítottunk.

Makón a jelenleg látható vevői megrendelések és a termelés várható felfutási üteme alapján arra a döntésre jutottunk, hogy csökkentjük az egyik munkaerőkölcsönző partnerünk által biztosított szolgáltatás igénybevételét, továbbá 2020. május 1- től csökkentett munkaidőt tervezünk bevezetni. Ezen intézkedések bevezetésével rövid távon csökkenthetők a megrendelésállomány változásból adódó esetleges negatív hatások, bízva abban, hogy az év második felében a kapacitásainknak megfelelő kereslet is fokozatosan megjelenik. Vállalatunk a munkahelyek megtartása érdekében, folyamatosan értékeli azokat a lehetőségeket, amikkel a rendelésállomány csökkenésből adódó, esetleges negatív hatásokat minimalizálni tudja.

Köszönettel fogadtuk a Magyar Kormány eddigi intézkedéseit. Az R&D munkahelyek támogatása attraktív és jelentős támogatás a kompetenciák megtartásához. A rövidített munkaidőre vonatkozó szabályozás a ma, 2020. április 22- én véglegesített utolsó változat szerint már szintén érdemi előrelépést jelent vállalatainknak a munkahelyek megőrzésében. Az első analízisek szerint több telephelyünk is alkalmazni fogja.

Címlapkép: MTI/Koszticsák Szilárd