Megajánlott érettségi osztályzatot javasol a járványhelyzet miatt a Szülői Hang közösség, hogy csökkentsék a személyes megjelenések számát a vizsgákon, valamint bővítenék a felsőoktatási keretszámokat is – erről a civil szervezet kedden adott ki közleményt. A rektorok mindeközben rábólintottak az Emmi javaslatára az írásbelik megtartásáról.
Mint arról a Mérce is beszámolt a múlt héten, a köznevelési államtitkár javaslata szerint az írásbeli érettségit idén is megtartanák, csupán a szóbeli és gyakorlati vizsgáktól tekintenének el.
Maruzsa Zoltán érettségire vonatkozó javaslátáról ide kattintva olvasható Juhász Ágnes véleménycikke, aki szerint a kormány terve nem törekszik eléggé a személyes találkozások csökkentésére a vészhelyzet idején.
A szülők közlemépnyükben azt írják, aggódnak a tanulók, pedagógusok és az érintett családok biztonsága miatt.
Álláspontjuk szerint a jelenlegi helyzetben az írásbeli érettségi megtartása több mint 70 ezer tanuló esetén hozzájárulna a járvány terjesztéséhez.
A diákok és pedagógusok tömeges utazásához a legtöbben a tömegközlekedést vennék igénybe, a Szülői Hang szerint pedig a zárt térben órákat egymás mellett töltő vizsgázóknak és vizsgáztatóknak pedig még megfelelő védőfelszerelés viselése esetén is aránytalanul nagy kockázatot kellene vállalniuk akkor, amikor a személyes találkozások teljes kerülése a követendő magatartás.
Ezért javasolják a személyes megjelenést igénylő vizsgaesemények számának jelentős csökkentését.
Ezt úgy valósítanák meg, hogy a tanuló megajánlott érettségi jegyet kapna munkája alapján (akár több év végi jegyből számítva).
- Ha nem is minden tantárgyból feltétlenül, legalább azokból lehetőséget kellene erre biztosítani a Szülői Hang szerint, amelyek a tanuló számára nem részei az egyetemi felvételinek, mivel az érettségi vizsgán elért eredmény elsősorban a felvételi szempontjából fontos.
- Lehetséges azonban a javaslat szerint megajánlott jegy a legjobban teljesítő tanulóknak a felvételi tárgyakból is. Vizsgára így csak azokban az esetekben kerülne sor, amikor megajánlott jegy nem lehetséges vagy a tanuló nem fogadja azt el.
A Szülői Hang a közvetlen infektológiai szempontok mellett azt is hangsúlyozza: ebben a rendhagyó és embert próbáló helyzetben nem elvárható, hogy ugyanolyan írásbeli vizsgán adjanak számot tudásukról a diákok, mint ahogyan az vészhelyzet nélkül történne.
Az érettségi követelményeknél szerintük figyelembe kell venni azt is, hogy a tanulók most óriási terhelésnek vannak kitéve: úgy kell készülniük, hogy ehhez sok helyen nincsenek meg sem a technikai feltételek, sem a támogató családi, iskolai háttér, a digitális munkarend nem működik mindenhol megfelelően, a tanulók nem mindenütt kapják meg az egyénre szabott segítséget.
Emellett óriási mentális teher is nehezedik rájuk, hiszen ki vannak szakítva a közösségből, sokszor a családjuk is létbizonytalansággal küszködik, így képtelen támogató hátteret biztosítani a felkészüléshez. Az esélyegyenlőséget is sérti, hogy ilyen feltételek mellett a felvételinél hátrányt szenvednek azok a tanulók, akiknél a hirtelen bevezetett digitális munkarend nehézségeket okozott.
A szülők arra is kitérnek: a vizsgánál meg kell vizsgálni a későbbre halasztott időpont lehetőségét, akár a tanuló számára választhatóan. Egy vizsgaidőpont szerintük már csak azért sem alkalmazható, mert elképzelhető, hogy egyes tanulók éppen házi karanténban vannak. Mint írják: ha vizsgára kerül sor, a tanulók lehetőleg a lakóhelyükhöz legközelebbi oktatási intézményben vizsgázhassanak.
Azt is hangsúlyozzák: a megoldás részleteinek kidolgozásához szükséges a szakmai szervezetek bevonása – ezt egyébként kezdettől fogva szorgalmazza a két pedagógusszakszervezet is.
A továbbtanuló diákok helyzetén is segítene a Szülői Hang: szerintük tovább lehetne enyhíteni a felvételizők nehéz helyzetét azzal, ha idén a szokásosnál több tanuló kezdhetné meg tanulmányait a felsőoktatásban a lehetőségek függvényében, ezáltal nem szorulnának ki azok, akik a járvány által támasztott nehézségek miatt hátrányba kerültek.
Minél többen kezdhetik meg ugyanis tanulmányaikat a felsőoktatásban, annál kevésbé kell támaszkodni az érettségire a szelektálásban.
„Az ország érdeke is azt kívánja, hogy akik helytállnak a későbbi tanulmányokban, azok kapják meg a továbbtanulási esélyt” – írják.
Ez szerintük összhangban van Palkovics László miniszter elképzeléseivel is, aki a nyelvvizsga-követelmény ideiglenes felfüggesztése kapcsán arról beszélt egy héttel ezelőtt a gazdaságvédelmi akcióterv bejelentésénél, hogy „a felgyorsuló gazdaságnak több diplomásra lesz szüksége”.
Mindeközben a továbbtanuló érettségizőket felvevő felsőoktatási intézmények vezetőinek közössége, a Magyar Rektori Konferencia (MRK) támogatja a koronavírus-járvány során létrejött kormányzati oktatásért felelős akciócsoport javaslatát az idei érettségi vizsgák lebonyolítására – ezt a testület kedden közölte az MTI-vel. Az MRK támogatja, hogy amint a járványügyi helyzet lehetővé teszi, a felvételiző diákok kezdjék meg az írásbeli érettségi vizsgákat, a szóbeliket pedig töröljék az idei rendes érettségi időszakában – írták közleményükben.
Kiemelték: az érettségi írásbelik megszervezése a felsőoktatási felvételi érdekében is fontos, „ez a módszer objektívebb eredményeket hoz, mint az esetlegesen a korábbi év végi jegyekből képzett átlag”.
(Szülői Hang, MTI)