Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Siker a vasutasoknál: tíz százalékos béremelést kapnak 2020-ban

Megállapodott a MÁV a szakszervezetekkel: a több fordulós tárgyalássorozat eredményeként egy évre szóló megállapodást írt alá vasúttársaság a szakszervezetekkel.

Átlagosan 10 százalékos béremelést kapnak a vasutas dolgozók 2020-ban; az alanyi jogú bérfejlesztés mértéke 8%, a kiemelt munkakörökben dolgozóknál (mérnöki végzettséget igénylő munkakörökben és a vasútforgalom lebonyolításában dolgozók) 10%.

Az alapbérfejlesztést differenciáltan használják fel az egyes társaságok, a vállalatonkénti pontos megállapodások a napokban születnek meg.

Február elején számoltunk be arról, hogy bár javában zajlanak az állami cégekkel az érdekképviseletek bértárgyalásai, a MÁV nem adott valódi béremelési ajánlatot dolgozóinak, ennek nyomán február végére sztrájkhangulat bontakozott ki, kilátásba helyeződött a multik számára különösen fontos teherszállítás megbénítása.

A január 22-i bértárgyaláson Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató kijelentette, a vállalat érdekelt az újabb középtávú bérmegállapodásban, de az állam szerinte csak akkor biztosítja ehhez a forrásokat, ha a munkavállalók keresetnövelésének jelentős része a hatékonyság javításán, a teljesítmény növelésén alapul. Ennek értelmében a vasutasok a lehetséges bérfejlesztést nem alanyi jogon, hanem valamiféle teljesítményösztönzés keretében kaphatták volna meg – mindezt úgy, hogy a pályát elhagyók 60 százaléka munkájuk elhagyásának fő okaként az alacsony béreket jelölte meg.

A mostani megállapodás rögzíti azt is, hogy az eddigi béren kívüli juttatások egy része megszűnik, helyette

a dolgozók egy egyszeri, egy összegű, bruttó 350 000 forintos juttatást kapnak decemberben, vállalati részről ezzel mérsékelni kívánva a fluktuációt.

Az egyszeri decemberi juttatásra mindenki jogosult, aki az egész év folyamán hozzájárult munkájával a vasút működéséhez. Ezzel többnyire teljesül a szakszervezetek azon vágya, hogy decemberben minden vasutas plusz egy havi bért kapjon.

Szintén a szakszervezeti követeléseknek megfelelően duplájára emelkedik továbbá a szolgálati idő elismerésének rendszere, valamint a fiatal értelmiség bevonása érdekében növelik a MÁV-nál elérhető diplomás minimálbér összegét – főiskolai végzettség (alapképzés) esetén havi bruttó 340 000 forintra, egyetemi végzettség (mesterképzés) esetén 385 000 forintra. Szintén a műszaki végzettséggel, megfelelő szakértelemmel rendelkező munkavállalók bevonzása érdekében egyes kiemelt munkakörökben életpályamodell kialakítását helyezték kilátásba.

Továbbra is megmarad az éves nettó 92 900 Ft-os SZÉP-kártya juttatás, valamint 2020-ban a bruttó alapbér 4 százalékának megfelelő önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést is biztosít a munkáltató. Újdonság, hogy a felek a vasutasok gyermekei részére szóló esélyegyenlőséget elősegítő ösztöndíj létrehozásáról is határoztak.

Cél lett ezen felül a a bürokráciacsökkentés és a képzési rendszer újragondolása. Mind a MÁV, mind a szakszervezetek egyetértettek abban, hogy a kevesebb papírmunka a piacképes és hatékony működés feltétele a dolgozók alaptevékenységével össze nem függő támogató és az adminisztratív munkakörökben; illetve a képzéseken való részvételből fakadó, nem valódi munkával töltött munkaidőt is csökkenteni kell. Utóbbit a képzési rendelet felülvizsgálatával és a tananyagok digitalizációjával kívánják megoldani.

A megállapodás értelmében felülvizsgálják a tárgyaló felek a fejlesztési projektek eredményeit, illetve továbbra is kiemelt célként szerepel a megelőző és szűrővizsgálatok vasutasok közötti népszerűsítése. Rögzítésre került a MÁV és a szakszervezetek a vasút versenyképességére vonatkozó elhivatottsága.

A vasutasok 2017-től 13, 12 és 5 százalékos béremelésben részesültek évente, utóbbi azonban kevésnek bizonyult, főleg a versenyszféra kétszámjegyű béremeléséhez képest.

A szakszervezetek eleinte újabb hároméves bérmegállapodásban gondolkodtak, méghozzá mindhárom évben kétszámjegyű béremeléssel – a mostani sikert beárnyékolja a tény, hogy a megállapodás az eredeti szakszervezeti akarattal szemben csak egy évre szól.

(VSZ)

Címlapkép: MTI/Varga György