Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Győrben ismét összeomlás közeli állapotban van a buszközlekedés – állítja a szakszervezet

Ez a cikk több mint 4 éves.

Borkai Zsolt lemondását követően január 26-án tartják Győrben a polgármester választást. Az új városvezetőnek lesz dolga bőven – többek közt a buszközlekedéssel is.

Alig néhány nappal az őszi önkormányzati választás után derült ki, hogy Győrben gyakorlatilag összeomlott a tömegközlekedés: alig egy hónap alatt több mint 680 járat maradt ki, elsősorban a sofőrhiány, és a buszok elöregedése miatt.

December elején viszont a Volánbusz Ungár Péter LMP-s országgyűlési képviselő kérdésére azt válaszolta: a helyzet rendeződött, januártól gördülékenyebb lesz a közlekedés, köszönhetően többek közt annak, hogy sofőröket képeznek és vezényelnek át Győrbe, és új buszokkal is frissítik a gépparkot.

Az Úgytudjuk.hu azonban arról ír: hiába a Volánbusz pozitív hangvételű előrejelzése, Győrben azért van baj bőven.

Dobi István, a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetségének (KDSZSZ) elnöke közleményben tudatta: a máshonnan átvezényelt buszvezetők győri foglalkoztatása csak időlegesen és nem teljeskörűen tudta kezelni a munkaerőhiány okozta problémákat.

A szakszervezet szerint csak a kevésbé forgalmas, ünnepi időszakban napi száz járat maradt ki, a helyzet pedig az iskolák nyitásával még súlyosabb lehet, és ezen felül is nőni fog a kimaradó járatok száma.

Az amúgy is túlhajszolt sofőrökre a kialakult helyzet újabb terheket ró, ami Dobi szerint lassan oda vezet, hogy szünet nélkül kell vezetniük.

„Az autóbuszvezetőknél a folyamatosan fennálló maximális terhelés egészségügyi problémákat is okoz, és a keresőképtelenség  csak tovább fokozza a kezelhetetlennek tűnő probléma megoldását.” – áll a közleményben.

A szakszervezet szerint az egyre növekvő feszültség tovább generálja fluktuációt, ezért mindennaposak a VOLÁNBUSZ Zrt-től leszámoló autóbuszvezetők. Az érdekvédők javaslata az, hogy Győrben is minimum 2000 forintos besorolási alapbért kellene a sofőröknek, amivel enyhíteni lehetne a munkaerőhiányt.

Az Úgytudjuk elérte Dobi Istvánt is, aki azt nyilatkozta a lapnak: a Volánbusz nem mond igazat, ha azt állítja, hogy kezelni tudja a helyzetet. A Volánbusz azonban nem válaszolt a kérdéseikre.

A KDSZSZ jövő héten tart sajtótájékoztatót az ügyben, azt előre jelezték, hogy ott a szakszervezet ismerteti majd demonstrációs elképzeléseit is,”amivel a döntéshozók és a nyilvánosságot kívánja a VOLÁNBUSZ Zrt-nél, az integráció után, a munkáltató és a munkavállalók között kialakult feszültségről tájékoztatni, annak mielőbbi felszámolása céljából.”

Nem csak Győrben derült ki, hogy problémák vannak a tömegközlekedéssel: Miskolcon november elején nevezett ki válságmenedzsert a frissen megválasztott, ellenzéki polgármester, Veres Pál a helyi közlekedési társaság, az MKV Zrt. üzemeltetetésének élére, miután az átvételt követően kiderült, újabb járatritkításokra került sor, ez pedig Veres szerint a lakosság „jogos felháborodásához vezetett.”

Még a nyáron komoly hiányosságokra derült fény a budapesti BKK-nál is, több helyen a légkondicionálás sem működött, és a járatkésések is elszaporodtak, ráadásul a dolgozók munkakörülményei is sokszor siralmasak.

Nyár végére pedig Veszprém városában is felszaporodtak a problémák a privatizált helyi vállalat, a V-Busz körül: a helyi, független média szerint a nekik előirányzott éves kereten felül augusztus végén további 480 milliót kértek az önkormányzattól működésre, ráadásul ezzel együtt a közlekedési szolgáltatás sem éri el a társaság által vállalt színvonalat.

A KDSZSZ egy másik közleményben „erősen barátságtalan lépésnek” nevezte azt, hogy a Volánbusz Zrt. közvetlenül karácsony előtt levélben mondott fel több dolgozójának, elsősorban adminisztratív, ügyviteli munkakörben dolgozóknak, mindennemű előzmény és egyeztetés nélkül.

A Szövetség szerint az intézkedés a mai helyzetben már nem biztos, hogy valamennyi esetben kiállná a jogszerűség próbáját, mivel indokként a bevált paneleket alkalmazták, a költséghatékonyságot, a szervezet észszerűsítését, az átszervezést.

A Szövetség úgy véli, félrevezető volt az a korábbi kommunikációs nyugtatás, miszerint a menedzsment megtartani kíván minden, a Volánbusz Zrt-nél dolgozni kívánó munkavállalót.

A KDSZSZ emlékeztet, hogy az elmúlt év nyarán az akkori mintegy 18 ezres állományi létszám 20 ezres nagyságúra való felduzzasztásáról szóltak a hírek. Ezzel szemben beigazolódni látszik a KDSZSZ egyes tagszervezeteinek prognózisa, miszerint 2020 első felében az ingerküszöböt átütő létszámcsökkenés várható a társaságnál.

via Úgytudjuk/Mérce
Címlapkép: Volánbusz Zrt. / Facebook