Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.
Önkormányzati választás 2019.
Főopolgármester-választás eredménye 100%-os feldolgozottságnál
50,86%
KARÁCSONY GERGELY
44,1%
TARLÓS ISTVÁN
4,46%
PUZSÉR RÓBERT
Budapesti polgármesterek
kormánypárti
9
ellenzéki
14
Feldolgozottság: 100%
Megyei jogú városok polgármesterei
kormánypárti
13
ellenzéki
10
Feldolgozottság: 100%
Kattints ide a részletekért!

Csoportos leépítésről mutatott be információkat Komjáthi Imre, a MÁV cáfolja, hogy így lenne

Csoportos leépítésre készülődhet a MÁV a közeljövőben egy hétfői körlevél szerint, amelyet Komjáthi Imre MSZP-alelnök mutatott be tegnapi sajtótájékoztatóján. Facebookon publikált bejegyzésében Komjáthi arról ír, hozzá is eljutott egy levél, amelyet a vasutas szakszervezeteknek írtak a hét elején arról, hogy az elbocsátandó dolgozók milyen „átképzési” lehetőségekhez férhetnek hozzá.

Komjáthi Imre az által megszerzett információkhoz kommentárt is fűzött, kiemelte, hogy nem érti, miért éppen a létszámcsökkentés került elő a vasút vezetésénél, mint ötlet, miközben az elmúlt év tapasztalatai éppen azt mutatják, hogy a vonatok késései, jegykiadás akadozásai mind-mind éppen a súlyos létszámhiányból fakadó problémák.

Ráadásul ezek a fennakadások ma sokszor már nem csak apróbb kellemetlenséget, hanem a folyamatos működés komoly zavarait is előidézik: ahogyan Komjáthi Imre is felidézi, kedden két budapesti, elővárosi vonatot sem tudtak elindítani, a a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez azért történt, mert egyszerűen nem volt mozdonyvezető, aki ezt megtegye.

Mindezek mára annyira súlyosbodtak, hogy a rendszeres problémák miatt maguk az utasok szerveznek tüntetést a MÁV vezetői ellen a tarthatatlan helyzet kezelésére.

Tegnapi közleményében Loppert Dániel, a MÁV kommunikációs igazgatója Komjáthi Imre csoportos létszámleépítésről szerzett értesüléseit határozottan cáfolta, [1] és elmondta, a mozdonyvezetők bérezése kiemelkedően magas, van olyan is, aki 1 millió forintot keres havonta. Az elővárosi vonatok pedig szerinte egyszerűen „rossz munkaszervezés miatt” maradtak ki.

Mindezek a rendszerese problémák az ellenzéki politikus szerint éppen azt kellene hogy felvessék, komoly források, létszámbővítés és alapbéremelés kellene, hogy történjen a vasútnál a működés rendes mederbe terelése céljából, sőt, felidézi, Fónagy János felelős miniszter szeptember eleji válasza már utalt arra, hogy a MÁV a pillanatnyilag rendelkezésre álló forrásokból is ezer embert tudna felvenni azonnali kezdéssel.

Ezek alapján Komjáthi szerint, a létszámleépítési tervekről keringő levelek semmiféle más következtetésre nem utalhatnak, mint arra, hogy a közszolgáltatások „szándékos” rombolásának esetével állunk szemben a MÁV-ügyben.

„Nem értjük, azonban ismerjük a Fideszt ezért felmerül az emberben a gondolat, hogy tudatosan, szánt szándékkal véreztetik ki a vasúttársaságot, majd hirtelen jön egy befektető, aki olcsón megveszi a céget, vagy a húsosabb falatokat, majd aztán az állami támogatások, különböző állami pénzek miatt hirtelen már jövedelmező lesz a cég a befektetőnek.”

-fogalmazott az alelnök.

A elépítésekről kiszivárgott tervek azért is érdekesek, mert MÁV-Start a krízis kezelésére  például Szegeden is a szakszervezetek által elítélt, egyéni munkaszerződés-módosításokkal kíván reagálni, tehát több munkára osztaná be adott számú személyzetet.

Erre utalnak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetéhez tegnap érkezett első olyan értesülések is, amelyek szerint a szegedi Területi Személyszállítási és Vontatási Igazgatóság (TSZVI) a dolgozókkal kötelezően kötendő kollektív szerződésének „Helyi Függelékét” módosította volna, olyan irányba, hogy a  a telephelyet további telepállomásokkal bővítené ki. Ez az adott számú, az igazgatóság hatáskörébe tartozó, szegedi vasútállomáson dolgozó személyzetre nagy járulékos munkaterhet róna. Az intézkedés feltehetően ugyancsak a komoly munakerőhiány jele. A VDSzSz Szolidaritás ezért ez ellen a lépés ellen is tiltakozott a MÁV-Start vezetésénél, és felhívja a vasúti dolgozók figyelmét,

semmiféle ilyen helyi módosítást ne írjanak alá a munkaszerződésükben.

A Fidesz még ellenzékből és az egymásra következő Orbán-kormányok eddig közel 12 éve hangoztatták azonban a vasúttársaság állami kézben tartásának fontosságát, 2007-8 folyamán pedig támogatták a vasutasok béremelésrt folytatott úgynevezett „gördülő sztrájkját” is. 2010 után, kormányon ugyan már elkezdték kiszervezni és privatizálni a teherszállítást a MÁV-tól, és most csak a személyszállítási részleg van többségi, állami tulajdonban, a kormánypárti média azonban idén is élesen kelt ki néhány, Cseh Katalin Momentumos EP-képviselő által elejtett megjegyzésre, amelyek a privát tőke vasúti közlekedésbe való, nagyobb mértékű bevonásáról szóltak.

A MÁV mostani helyzete azonban Komjáthi Imre és a szakszervezetek szerint minden jel arra mutat, hogy a kormány egyszerűen nem hajlandó a közszolgáltatás mértékét javítani, sőt, a vezetés minden jel szerint a további leépítéseken, megszorításokon gondolkodik.

[1] – A cikket a MÁV tegnapi, hivatalos reakciójával kiegészítettük

Címlapkép: MTI/Soós Lajos
Olvass tovább!