A privatbankar.hu számolt be róla, hogy a BKV munkásszállóin értesüléseik szerint néha egészen elviselhetetlen állapotok uralkodnak. Egy, a BKV-hoz és a hírportálhoz is eljuttatott levélben az egyik buszvezető így ír:
„A 62-es szoba kulcsát kaptam meg. A szobát elfoglalva lettem figyelmes a kellemetlen szagokra. Mint kiderült előttem egy epilepsziás lakta a szobát, aki betegségéből adódóan időnként ágyba vizelt. A matrac dohos volt. Ezt jeleztem és kicserélhettem egy másikra, ami ugyan nem volt nedves az ürüléktől, de foltos és lyukas volt, gondolom cigarettával kiégethette valaki”
A férfi (aki neve elhallgatását kérte a portáltól) amúgy fizetős szobában lakik ráadásul, nem a toborzó hirdetéseken szereplő ingyenes lehetőséget választotta, az ugyanis csak többágyas szobákban lehetséges, az pedig eleve alkalmatlannak látszott a rendes pihenésre.
Miután poloskagyanús sebek is megjelentek rajta, a buszsofőr úgy döntött, inkább autóban alszik, s bár áthelyezték később egy másik szobába, a bogarak megjelenése óta inkább barátoknál, vagy autóban húzza meg magát éjszakánként. És úgy indul másnap vezetni a fővárosban.
„Akad olyan hely, ahol a kicsit magasabb buszsofőr csak összekuporodva fér el a gyerekekre méretezett ágyon. Apró szobák, lepusztult mosdók, kosz és lehangoltság mindenütt. Ennél a börtönökben is jobb körülmények lehetnek.”
– ezt már Naszályi Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke nyilatkozta a Privátbankárnak, aki szerint két embernek is szűkösek azok a négyfős szobák, amelyeket a BKV biztosít időnként a dolgozóknak.
Naszályi szerint akkor merült fel a BKV-nál az ingyenes munkásszállók ötlete, amikor két éve (a metrópótlás idejére) kritikussá vált a munkaerő-helyzet, és valamivel mindenképp be akarták csábítani a munkavállalókat. Ugyanakkor a BKV jogi és humán osztályának vezetője szerint
amíg törvény nem kötelezi a céget a rekreáció biztosítására, addig a BKV egy fillért se költ a dolgozók pihenő idejének kellemesebbé tételére
– emlékezett vissza a szakszervezeti vezető.
A lap megkeresésére a BKV úgy tájékoztatott, hogy szerintük nem ilyen drámai a helyzet, és ezt egy felsorolással is alá kívánták támasztani, miszerint a szobákban
„az ágy, a ruhásszekrény mellett éjjeliszekrény, falipolc és éjjeli lámpa is van, sőt egyes szobákban még hűtőszekrény is.”
Igaz ugyan, hogy saját fürdőszobájuk nincs a munkavállalóknak.
És ez csak a lakhatás.
Ősszel a rabszolgatörvény felmerülésekor a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke, Baranyai Zoltán már egyszer leszögezte: a közúti közösségi közlekedésben foglalkoztatott autóbuszvezetők szinte minden cégnél már eddig is évi 300 órát túlórázhattak a kollektív szerződések alapján. Ennél többet nem akarnak, hiszen ezen felül még így is átlagosan havi 30-40 óra pluszt töltenek a munkahelyen, ami nem munkaidő, csupán rendelkezésre állás.
Így összesen átlagosan napi 9 órát dolgoznak, ami valójában 11-12 óra jelenlétet jelent. Ha elfogadnák a Kósáék által benyújtott törvénymódosítást, ez az idő még tovább nőhet.
Baranyai szerint a munkaerőhiányt nem így, hanem béremeléssel kell megoldani. „Hol van a nyolc órás foglalkoztatás, a 40 órás munkahét?” – kérdezi a szakszervezet elnöke. Amellett, hogy a sofőrök túldolgoztatása balesetveszélyes, arra is felhívta a figyelmet, a kormánykommunikáció szerint elméletileg a család van a középpontban, amivel tökéletesen szembemenne a törvény elfogadása, így ugyanis még kevesebbet lehetnének együtt a családok. A KKSZ elfogadhatatlannak tartja a törvény ez irányú módosítását.
A Magyar Szakszervezti Szövetség (MASZSZ) néhány hónapja egyébként már a megengedett 300 órás túlóra ellen is felszólalt, mivel ennyi túlmunka is nagyon rossz hatással van a sofőrök egészségügyi állapotára.
„Sokszor csak a szerencsén múlik, hogy a túlhajszolt járművezetők nem okoznak tömegbalesetet, mert nem a volán mögött lesznek rosszul, hanem a pihenőidőben, amikor a bennük felhalmozódott feszültség hirtelen fejti ki a hatását, s akár eszméletvesztéssel járó tünetek is mutatkoznak náluk, de rosszabb esetben infarktus végez velük.”
– fogalmazott szeptemberben a MASZSZ.