A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) közlekedési tagozatának tagszervezetei szerint a a járművezetőket és a forgalmi dolgozókat akár évi háromszáz óra túlmunkára is kötelezik, ami nagy veszélyt hordoz magában, ugyanis a kimerült sofőrök bármikor súlyos balesetet okozhatnak.
A közlekedési ágazatban tapasztalható munkaerőhiány miatt a személyszállításban és a teherfuvarozásban érintett cégek igyekeznek maximálisan kihasználni a dolgozókat, és a kollektív szerződésben megállapítható legtöbb rendkívüli munkaidő – azaz háromszáz órányi túlmunka – elrendelésével igyekeznek orvosolni a problémát.
A buszsofőrök, mozdonyvezetők, kamionsofőrök, forgalmi dolgozók mind olyan munkakörökben dolgoznak, melyek fokozott egészségügyi kockázatot jelentenek rájuk, ezért a korábbi szabályozás szerint a munkavállalók korkedvezménnyel mehettek nyugdíjba, ezt a lehetőséget azonban 2012-ben eltörölte a kormány.
Így most rájuk is az általános nyugdíjkorhatár érvényes, a munkaerőhiány miatt azonban oly mértékben kizsákmányolják őket a munkáltatók, hogy saját egészségük mellett mások élete is veszélybe kerülhet. Sokuknak egy év alatt 37 extra munkanapot kell dolgozniuk, egyes esetekben a szabadság kiadására sincs lehetőség.
„Sokszor csak a szerencsén múlik, hogy a túlhajszolt járművezetők nem okoznak tömegbalesetet, mert nem a volán mögött lesznek rosszul, hanem a pihenőidőben, amikor a bennük felhalmozódott feszültség hirtelen fejti ki a hatását, s akár eszméletvesztéssel járó tünetek is mutatkoznak náluk, de rosszabb esetben infarktus végez velük.”
– fogalmaz a szakszervezet.
Az érdekképviseletek tisztában vannak vele, hogy maguk az érintett dolgozók szívesen vállalnak túlórát, mivel szükségük van az így megkeresett többletpénzre, a MASZSZ álláspontja szerint azonban a túlmunka elrendelésével nem szabad visszaélni.
A szakszervezet szerint a járművezetőket a normál munkaidejükért kellene fizetni annyira megfizetni, hogy az alapjövedelmükből is tisztességesen meg tudjanak élni, a határtalan túlmunka ugyanis a legkockázatosabb megoldás a munkaerőhiány problémájára.
Ha túlóra nélkül is tisztességes fizetést ajánlanának a járművezetőknek, a foglalkozás máris vonzóbbá válna, most viszont a túlterhelés és kiszámíthatatlan munkaidő-beosztás miatt kevesen választják ezt az ágazatot, illetve sokan inkább külföldön vállalnak munkát.
„Amennyiben nem lesz változás, mindannyian egy ketyegő pokolgépen ülünk, és csak a véletlenen múlik, hogy mikor következik be valamilyen tragikus baleset.”
– fogalmaz a szakszervezet közlekedési tagozata.