Februárban jelentette be a Volánbusz Zrt., hogy 2019-re átlagosan 5 százalékos béremelés jut annak a hároméves megállapodásnak az értelmében, mely szerint 2017 és 2019 között a Volán társaságoknál összesen átlagosan 30 százalékkal nőnek az átlagkeresetek.
Ahogy korábban is írtunk róla, a közlekedési dolgozóknak meg van kötve a keze a bérharcban: egyrészt sztrájkra nem igazán van lehetőségük,a sztrájktörvény ugyanis az ágazatban dolgozók számára 60-80 százalékos minimumszolgáltatást ír elő, másrészt pedig a fent említett hároméves megállapodásban az is szerepel, hogy ezalatt az idő alatt nem lépnek fel további bérigénnyel a szakszervezetek.
A Volánbusz munkavállalóit is képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) egy korábbi közleményében azt írta,
az 5 százalékos béremelés minden eddiginél rosszabb helyzetbe hozhatja az ágazatot, ugyanis már nemcsak járművezetők, hanem karbantartók is tömegével hagyják el a szakmát.
És valóban: a Volán-dolgozókat szintén képviselő Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) legfrissebb közleményében arról számol be, a 2019-es évre vonatkozó 5 százalékos béremelés komoly hiányérzetet okozott a munkavállalók körében és újra megugrott az elvándorlás.
A munkavállalók elégedetlenségét ráadásul tovább fokozza, hogy mind a minimálbér, mind a garantált bérminimum több százalékponttal emelkedett (8-8%), mint az őket érintő bérfejlesztés.
„Továbbá a kormányzati kommunikáció folyamatosan az egyre kedvezőbb magyar gazdasági mutatókról számol be. Mindezek hatására a nyomasztó bizonytalanság és türelmetlenség mellé társul, hogy az egyáltalán nem enyhülő foglalkoztatási problémák továbbra is feszítően hatnak a mindennapok megfelelési kényszerében. A volánosok számára beharangozott életpálya-modell akadozása is a negatív hangulatot fokozza.”
– áll a KMSZ közleményében.
A szövetség szerint a bérhelyzet, a foglalkoztatási problémák és a járműpark állapota miatt már nem elszigetelt jelenség a járatkimaradás (egyelőre nem tömeges méretben, de ennek a veszélye is fennállhat).
Az egyre növekvő elégedetlenség és munkaerőhiány mérséklése érdekében a szövetség szerint újabb, két évre szóló bérmegállapodásra van szükség.
Ennek keretein belül 2019-re a már megadott 5 százalék mellé további 5 százalékos béremelést igényelnek a Volán munkavállalóinak január 1-től visszamenőlegesen, 2020-ra pedig 12 százalékos béremelést tartanak indokoltnak.
De nem a bérhelyzet az egyetlen vitatéma: kormány a Volán-társaságok és a Közlekedési Központok összevonását tervezi, erről a lehetőségről viszont az illetékes minisztréium nem tájékoztatta a szakszervezeteket, amit „a munkaügyi kapcsolatok kultúrájának teljes hiányaként” értékeltek.
„A ‘választ’ a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója a vállalati honlapokon megjelent, faliújságra kifüggesztett általános tájékoztató levéllel intézte el/kerülte meg, megfosztva ezzel a munkavállalókat attól, hogy az átalakításra kollektív érdekeiket képviselve reagálhassanak. A munkavállalóknak joguk van hozzá, hogy az őket is érintő átalakítással kapcsolatos tervezésben, a közös politikák kialakításában, végrehajtásában és ellenőrzésében részt vegyenek.”
– írja korábbi közleményében a KMSZ és a Közúti Közlekedési Szakszervezet.
A KMSZ márciusi reakciója szerint a mintegy 17 ezer dolgozót érintő átszervezéssel „állatorvosi lónak” tekintik a döntéshozók a Volán-társaságcsoportot. A szövetség szerint az összevonás nyílt beismerése a korábbi regionális átszervezés súlyos kudarcának, amely bár a költséghatékonyság és a szolgáltatás minőségi színvonalának javítása érdekében történt, ez egyáltalán nem valósult meg. A kormány álláspontja szerint egyelőre nem született tulajdonosi döntés az összevonásról, a Volánbusz Zrt. még csak vizsgálja ennek lehetőségét.
Április közepén már valamivel jobbnak tűnt a helyzet: sikerült tárgyalóasztalhoz ülni, ahol a munkaadók, a szakszervezetek és a kormány is képviseltette magát. A résztvevő szakszervezetek pozitívan értékelték a találkozót, úgy látják, van támogatottsága a 2019-es további bértárgyalásoknak.
„Reméljük nem csak támogatása, eredménye is lesz.”
– írják. Épp ezért folytatják a harcot: bizottsági ülést hívnak össze, amin részt vesznek a szakszervezetek és a munkaadói szövetség is, hogy tovább folytatódhasson a tárgyalás a bérekkel és a Volán-társaságok átalakulásával kapcsolatban.