Több mint 60 autóval zárták le ma délután a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft. hatvani gyáregysége előtti útszakaszt szakszervezetek, civil szervezetek és ellenzéki pártok. Az esemény szervezője az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezete (ÉTMOSZ) volt, illetve a Momentum szervezésében egy konvoly érkezett Egerből is a félpályás útlezárásra.
A kétórás demonstráció célja a munkavállalókkal való szolidaritás volt, mivel a hatvani gyár dolgozói abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy egy erős szakszervezet áll mögöttük. Így a jelenleg elrendelhető 300 óra rendkívüli munkavégzést és az 1 éves munkaidőkeretet kollektív szerződés biztosítja, ezért a munkáltató meg sem próbált egyéni szerződésekben megállapodni a munkavállalókkal – nyilatkozta a Mércének Janik Tamás, az ÉTMOSZ elnöke. A nagyobb probléma azokon a munkahelyeken van, ahol nincsen szakszervezet, itt a munkáltatón múlik, hogy alkalmazza-e a 400 órás túlmunka elrendelhetőségét.
Ugyanakkor rendkívül nagy bérfeszültség tapasztalható többek közt a hatvani gyárban is, mellyel kapcsolatban arról számolt be a szakszervezeti elnök, hogy november óta zajlanak a bértárgyalások – egyelőre eredménytelenül. A szakszervezet vezetője szerint a józan ész azt diktálná, hogy a bértárgyalásokat január végéig folytassák le – már csak azért is, hogy februárban már a megemelt bért kapják a munkavállalók –, ez azonban már lehetetlen.
Az ÉTMOSZ elnöke arra a kérdésünkre, hogy el tud-e képzelni a győri Audiban zajló sztrájkhoz hasonlót a hatvani Boschban, azt válaszolta, csak olyat tud elképzelni. Az ÉTMOSZ testvérszakszervezetként tekint az Audi Hungária Független Szakszervezetre,
Janik szerint „nagyszerű példát mutattak ennek az országnak, hogy hogyan kell értelmesen, kulturáltan, megfelelő követelésekkel sikert elérni”.
Mivel a Bosch hatvani gyáregysége jelentős autóelektronikai beszállítónak számít, az ÉTMOSZ egy esetleges sztrájk esetén sokkal nagyobb leállásra számít nemcsak Németországban, hanem Európa-szerte.
Ahogy azt az Audi-sztrájknál is láthattuk, könnyedén leállhatnak nemcsak a magyarországi telephelyű, de a külföldi gyárak is, mivel az autóiparban költséghatékonysági szempontból nincsenek raktárbázisok kiépítve, így másodpercre pontosan kell szállítani az alkatrészeket. Mihelyt nem érkezik meg egy megrendelés, borul minden.
A szomszédos országok Bosch-dolgozóinak béréről pontos adatok nem állnak a szakszervezet rendelkezésére, de Janik szerint az szinte biztos, hogy ugyanazok az arányszámok állnak fent a Bosch külföldi és magyar telephelyei közt is, mint a Volkswagen csoport esetében.
A Bosch esetében ráadásul Magyarországon belül is változóak a bérek, Miskolcon például a hatvani bérek töredékéért dolgoznak a munkavállalók, emiatt nagyon nagy a fluktuáció: 2018-ban ötezer munkavállaló dolgozott a miskolci gyárban, közülük négyezren már nem dolgoznak ott. Aki mégis marad, „azt a kicsit is” nagyon félti, amit a munkájáért kap.
A mai rendezvény egyik fő mondanivalója az, hogy
olyan emberek hoznak olyan döntéseket, és terhelnek a munkavállalókra, amelyeknek semmilyen szakmai alapja nincs, és semmilyen demokratikus párbeszéd nem előzi meg azokat. Ha igen, az is csak egy látszat párbeszéd.
Janik a helyszínen bejelentette, a jövő hét folyamán bejelentik a kollektív munkaügyi vitát, és mindent meg fognak tenni, hogy a hatvani munkavállalók elkötelezettségét elismertessék a munkáltatóval. Ez nem könnyű harc, az audisoknak is majdnem 168 órás leállásba telt.
„A mi beszállító hálózatunk ennél sokkal szerteágazóbb, nagyon bízunk benne, hogy ennél rövidebb idő alatt leállítunk autógyárakat szerte a világban, nem csak Németországban.”
– mondta Janik.
A demostrációról készült élő tudósításunk itt nézhető vissza: