Korábban írtunk arról, hogy a MÁV legértékesebb ingatlanjait, a vasútállomásokat a cég 99 évre haszonbérletbe adná gazdasági társaságoknak, az állomások fejlesztési, fenntartási költségeinek kiszervezése céljából, ugyanis a társaság és az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint külső források bevonása nélkül az állam és a vasút erre képtelen volna. A koncepció számos buktatót rejt, ugyanis nagy a kockázata annak, hogy a fejlesztések során nem a társadalmi, hanem a profitérdekek fognak dominálni. A folyamatnak a közelmúltban kellett új szakaszba érnie, az pedig idő már csak azért is szorít, mert a „fejlesztési területeket” – vagyis az állomások nem vasútforgalmi részeit – elvileg már idén átadnák a tenderek győzteseinek.
Fekete Zoltán, a MÁV ingatlanfenntartási és gazdálkodási főigazgatójának nyilatkozata szerint a rohamléptekkel számoló menetrend betartása esetén a vasúttársaság állomásfejlesztési pályázatának első köre – a fejlesztési koncepciók benyújtása – még január végéig volt esedékes, míg mostanra a fejlesztők kiválasztásának is meg kellett volna történnie.
„A terveink szerint február végére kiválasztjuk a partnereinket, április végére pedig minden kiválasztott vállalkozással szindikátusi megállapodást kötünk. Ezekben részletesen és szigorúan szabályozni fogjuk, hogy a partner hogyan valósítja meg az elképzeléseit. E megállapodások olyan garanciákat tartalmaznak majd a MÁV számára, amelyek biztosítják a társaság – ezáltal az állam – szempontjainak érvényesülését és a beruházás tervek szerinti megvalósulását.
Fontos, hogy a beruházó mondhassa meg, hogy a saját pénzéből milyen fejlesztésre költ. Ugyanakkor nincs értelme olyan fejlesztést végigvinni, amelyet a környék nem fogad el. A helyi közösségek ellenében fejlesztés nem valósulhat meg”
– fogalmazott Fekete a koncepció talán legfontosabb részleteivel kapcsolatban.
Ennek némiképp ellentmond, hogy a program kritikusai szerint az állam voltaképpen szabad kezet adott a befektetőknek, és a kiírásokból is ez derül ki.
A fejlesztési program komoly ellenállásba ütközött több önkormányzat, többek között a budapesti részéről is. A fővárosi közgyűlés még decemberben olyan határozatot fogadott el, amely komoly kritikával illette a kormányzati terveket, egyszersmind követeléseket és javaslatokat fogalmazott meg, többek között egyeztetést kezdeményezett a minisztériummal, valamint kérte a jelenlegi pályázati felhívások visszavonását.
A közgyűlés bár egyetért a fejlesztésekkel, a pályázati kiírások visszavonása után a kerületi és fővárosi önkormányzattal, valamint elvárja, hogy „a társadalom széles rétegeinek bevonásával pályaudvaronként olyan koncepcióterv készüljön, amely különösen kitér arra, hogy mely területrészeken lehetséges a lakhatási válságot enyhítő lakásfejlesztés megvalósítása, illetve a köz érdekeivel összhangban álló kereskedelmiingatlan-fejlesztés, illetve milyen közcélú fejlesztések és felújítások elengedhetetlenek”.
Kerestük a MÁV-ot és a fővárosi önkormányzatokat azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztések korábban kijelölt menetrendjéből eddig mi és milyen formában valósult meg. Megkerestük továbbá a Megyei Jogú Városok Szövetségét, valamint a Magyar Önkormányzatok szövetségét is, tekintve hogy – bár a nyilvánosságban kevésbé tárgyalt módon – a nagy, nemzetközi forgalmat lebonyolító állomások mellett a kis és közepes vasútállomások fejlesztésébe is bevonnának nem állami szereplőket.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy mely nem állami szereplőket – cégeket, önkormányzatokat, nonprofit jogi személyeket, miegymást – választottak ki a megújítási program keretein belül, milyen koncepciókat adtak be ezen társaságok, illetve hogy megtörtént-e bárminemű társadalmi egyeztetés akár a MÁV, a pályázók, az önkormányzatok vagy helyi közösségek részvételével. Az önkormányzatokat arról is megkérdeztük, hogy eddig milyen mélységben tudtak beleszólni az állomásmegújítások részleteibe, és hogy – amennyiben nem ismert – milyen hasznosítást tartanának kívánatosnak. Annyit egyelőre biztosan tudhatunk, hogy a nagy budapesti állomásokra NER-közeli vállalkozók, cégek jelentkeztek be, és az elmúlt 15 év tendenciái alapján nehéz lenne kételkedni pályázataik sikerében.
Válaszokat a főváros kivételével egyelőre nem kaptunk, és beszédes, hogy ők is csupán a decemberi határozatot idézték.
A Világgazdaság cikke szerint „Lázár kifejtette, hogy Nyugat-Európában, például Bécsben is számtalan pályaudvar bevásárlóközpontként is funkcionál. Magyarországon több vasútállomás közelében már van közvetlen kapcsolat bevásárlóközponttokkal – Westend a Nyugati pályaudvarral, vagy a KÖKI terminál a Kőbánya-Kispest csomóponttal –, de közös komplexum kialakítására még nem volt példa.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közlése szerint azonban nem az osztrák pályaudvarok lesznek a mérvadók a hazai nagy vasútállomások felújításában, hanem a lengyel megoldásokat akarják átemelni.”
Ami annyit tesz, hogy még szabadabb kezet adnak a befektetőknek, mint nyugati szomszédainknál, ahol egyébként – mint a bécsi új főpályaudvaron is láthatjuk – szintén kiadták üzleteknek az üresen maradt területeket.
A miniszter azon kitétele, hogy az állomásokon bevásárlóközpontokkal közös komplexumokat alakítanának ki, nem sok jót vetít előre.
Egyrészt ezek a terek bár közhasználatúak, valójában nem szolgálják a közérdeket. A közgyűlés határozatában sem véletlenül hangsúlyozzák, hogy előnyben részesítenék a társadalmilag hasznos fejlesztéseket. Ugyanis mint decemberben, a koncepció napvilágra kerülése után írtuk, amikor egy közterület fejlesztése és üzemeltetése során privát cégeket vonnak be, rendszerint háttérbe szorulnak a közösségi funkciók a profitérdekek javára. Ez esetben a közhasználatú területek elsődleges funkciója nem a társadalmi érdekek szolgálata, hanem a fogyasztás ösztönzése, a befektetők számára ugyanis értelemszerűen ezáltal tehető vonzóvá egy-egy ingatlanfejlesztés.
A plázák koncepciója önmagában is elavult szemléletet tükröz, ezen fejlesztések figyelmen kívül hagyják kontextusukat, a város és társadalom szövetét: a fogyasztás templomaiként uniformizálnak, miközben más helyeket tesznek tönkre. Itt nemcsak arról van szó, hogy a plázák üzleteinek megjelenésével a niche igényeket kiszolgálók kivételével jobbára kihalnak a kereskedelmi egységek a klasszikus értelemben vett közterekről, aminek eklatáns példája a számos bevásárlóközpontot a város egyik legfontosabb tengelyére fűző nagykörút. Ha a bevásárlást – hovatovább a szórakozást – egy helyen lehet intézni, értelemszerűen kényelmes opciót jelent a fogyasztók számára. Ezek a központok máshogyan rombolják a város lakóinak életminőségét: a városi terek már említett kiüresítése és uniform – vagyis nem-helyként a világon mindenhol egyforma – megjelenésük mellett társadalmi szempontból is romboló hatással bírnak, miután privatizált, megfigyelt és profitérdekek alapján szabályozott térként folyamatosan a fogyasztás felé terelik az erre „használható” csoportokat, míg az „alkalmatlanokat” kizárják. Hovatovább – akármennyire is környezetbarátként hirdeti magát egy-egy új bevásárlóközpont, valójában súlyos negatív környezeti károkozással jár.
„A megalétesítmények, a korszerűnek mondott, vagy inkább annak hazudott bevásárlóközpontok környezeti, városklimatikai hatása csak egy azon kedvezőtlen következmények sorában, melyek a város élhetőségét, környezetminőségét meghatározzák. Az Aréna Pláza belvárosi kereskedelmet elszívó hatása, vagy közúti forgalmat növelő hatása szintén a város nagyobb részét terheli, közvetve vagy közvetlenül. Az Aréna Plaza példája pedig csak egy csepp a tengerben”
– olvasható az Építészfórum szaklap cikkében.
A fentiek nemcsak Magyarországra, de világszinten érvényes jellegzetességek. De ha jóval szűkebb fókusszal vizsgáljuk meg Lázár plázásítás mellett szóló érveit, egy egészen banális tévedésre is figyelmesek lehetünk: a miniszter szerint problémás, hogy a nagy vasútállomások közül nem mindenhol érhető el egyszerűen egy bevásárlóközpont.
Példaként említi ugyan a Nyugati melletti Westendet vagy Kőbánya-Kispesten a KÖKI plázát, de ennél azért több példát lehet hozni. A Kelenföldi pályaudvar mellett áll az Etele Pláza, a Keletitől az Aréna elég rövid idő alatt elérhető, a Délihez pedig a MOM Park esik közel, de ha az ember messzebb merészkedne, könnyűszerrel eléri a Mamutot is; Győrben az Arrabona Áruház van sétatávolságra. A debreceni Nagyállomás közvetlen közelében valóban nincs pláza – legalább három villamosmegállót kell utazni a legközelebbihez, de igaz ez Szegedre is – a fentiek fényében viszont kérdéses, hogy érdemes-e ösztönözni a belvárosi helyszíneken ilyen intézmények fejlesztését.
Bár Lázár elképzelései szerint a plázák a vasúti forgalmat is fellendíthetik, a rögvalóság ezzel szemben, hogy az említett bevásárlóközpontok elsősorban csak még több közúti forgalmat generáltak a város egyébként is forgalmas pontjain – ahol élhetőség szempontjából éppen, hogy vissza kéne fogni az autózást.
A vonatozás népszerűségét ugyanis elsősorban az utazási igényeknek megfelelő, betartott menetrendek, a gyors és minőségi vonatok, a megfizethető jegyárak, valamint az igényesen karbantartott állomások lendíthetik fel. Az első kettő pontra eddig elsősorban ígéreteket kaptunk, a tarifákat pedig valóban sikerült csökkentenie Lázáréknak. Az utolsóért felelnének a magánbefektetők – ezért kapják szinte ingyen haszonbérletbe 99 évre az állomásokat. Amelyek közül nem egyet ráadásul a közelmúltban újítottak fel.
Utasok a Nyugati pályaudvaron 2021. szeptember 1-jén, miután átadták az állomás megújult utascsarnokát. A pályaudvar teljes tetõszerkezetének felújítása a tervek szerint jövõ nyárra fejezõdhet be.
MTI/Illyés Tibor
Aggasztó részlet, hogy noha a kiírások – mint feljebb jeleztük – emlegetnek társadalmi konzultációt a tervekkel kapcsolatban, a program kritikusai – például Vitézy Dávid – szerint valójában szabad kezet kapnak a beruházók. Az ugyanakkor a kiírásokból is kiderül, hogy az állam a pályázóktól várja a koncepciókat, holott a társadalmi hasznosságot legalább részben szolgálhatná, ha az állam előre megfogalmazott, ezirányú tervekhez keresne befektetőket.
Az pedig, hogy az államnak nincs pénze az állomások vonzóbbá tételére egész egyszerűen abszurd, elég csak a reptér megvásárlására (vagy egyébként szinte bármi másra…) gondolnunk. Potenciál pedig valóban lenne a szolgáltatások fejlesztésében. Nem mellesleg lenne egy nem is olyan régen újjáélesztett állami cég e feladatra:
„A több, mint 75 éves múlttal rendelkező szervezet stratégiai célja az utasok elvárásaihoz alkalmazkodó, modern és színvonalas fedélzeti és állomási vendéglátás megvalósítása, ezzel a vasúti utazás minőségének és versenyképességének növelése”
– írja a szebb napokat látott, és éppen, hogy a vasúti utazást, állomási időtöltést – és zenitjén kismillió más élethelyzetet – kényelmesebbé teendő Utasellátó honlapja. Amely szerint ráadásul jelenleg is fejlesztik szolgáltatásaikat – még ha nehezen érthető is meg, hogy eleddig miért csak a feláras, Keleti pályaudvari prémium várót és a funkcióját mai napig kereső Batthyány téri falatozót helyezte üzembe a fedélzeti szolgáltatások mellett.
A feladat végrehajtásához tehát még csak különösebb kreativitásra sem lenne szükség, elég lenne csak a vállalat büszkén hirdetett, dicső múltjából inspirálódni, nem is kéne sokat turkálni hogy kiderüljön: mitől lehetnek vonzóbbak az állomások, és maga a vasút.
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.
Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!