Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Jó helyen keresi-e Magyar Péter a „propagandagyár székházát” a Kunigunda útján?

Homályos motivációval vonult ki Magyar Péter és a TISZA Párt október 5-én az MTVA III. kerületi székháza elé, hiszen a demonstrációnak nem volt közvetlen előzménye. Az állami média a tüntetés bejelentése előtt sem csinált igazán máshogyan semmit, mint a megelőző tizennégy évben. Ebbe persze nem kell beletörődni, de kétséges volt, hogy mi az az apropó, ami éppen oda vezérel majd ezreket, hiszen aktuális ügyben éppen nem borzolta a kedélyeket az MTVA – illetve a napi rutinjuknál nem jobban –, egyébként pedig a magyarok problémalajstromának élmezőnyében hiába keressük a „nem rendeltetésszerűen” működő közmédiát. Később kiderült, sokkal inkább a TISZA amúgy is zajló erjedése ösztönzi majd a tüntetőket – akik között szép számmal akadtak (még) nem a Magyar-féle párttal szimpatizáló ellenzékiek is – , mint a köztelevízió iránti felháborodás, hiszen beszédének olyan 50-60 százalékát Magyar Péter pártelnök bármelyik helyszínen, bármilyen alkalmon elmondhatta volna, annak sok köze direkt módon nem volt az állami médiához, s általában a médiához sem.  

A tüntetést magát „a kormányzati propaganda folyamatos hazugságai” ellen hirdették meg, Magyar pedig a demonstráción elmondott beszédének ténylegesen a sajtóval foglalkozó részében a „propagandagyár székházanként” hivatkozott az MTVA épületére, 1848 és 1956 történelmi példáival pedig azt implikálta, hogy az óbudai székház Landerer nyomdájához és a Magyar Rádió egykori épületéhez hasonlóan kulcsfontosságú a demokratikus viszonyok elérése szempontjából.  Érdemes próbára tenni, hogy  ez a jelenlegi médiaökoszisztémában ténylegesen így van-e, de még mielőtt a közmédia objektív súlyával foglalkoznánk, érdemes látni azt is, hogy 

maga Magyar – és ebben nem kivételek a „régi” ellenzéki szereplők sem – is súlyosan ellentmondásosan jellemzi a közmédia szerepét. Egyszerre állítja ugyanis azt, hogy a köztelevízió felelős „honfitársaink millióinak félrevezetéséért”, és dicskeszik azzal, hogy az ő segítsége szükséges ahhoz, hogy „ne csak 18 nézője” legyen az M1-nek.

Az igazság valahol a két véglet között van: a politikai tájékozódást tekintve a köztelevíziónak semmilyen kiemelt szerepe nincs, de az sem igaz, hogy senki sem nézi. Mint azt Magyar Péter legutóbbi, közmédiában tett váratlan látogatása után újra leszögezte például a Telex is,  a közmédia nézettségi adatairól nem igazán léteznek publikusan elérhető információk, tehát közvetetten lehet állításokat tenni arról, hogy mégis mekkora impaktfaktorral bír a „propagandagyár”. A Nielsen Közönségmérés Kft. hetente közzétett, műsorok szerinti bontásban megjelenített 15-ös nézettségi toplistájába az M1, sőt az MTVA csatornáinak bármelyik műsora (egy-egy sportközvetítés kivételével) gyakorlatilag csak véletlenül kúszik fel, ami azt jelenti, hogy a listában már rendre szereplő, 300 ezres tartománynál stabilan kevesebben nézik őket. Ennek az adatnak az értékeléséhez hozzá kell tenni, hogy a két nagy kereskedelmi televízió, a Mészáros Lőrinctől egy lépés távolságra tartózkodó TV2, valamint az RTL Klub Híradói (tehát kifejezetten politikai tájékozódásra befolyással levő műsorok) viszont rendre ott vannak ezeken a toplistákon. A HVG múlt héten megjelent, a  beszédes, „Közérdektelenség” címet viselő összeállítása az érthető módon kiugró érdeklődéssel kísért, májusi EP-listavezetői vita 600 ezres nézettségének mindössze hatodára – tehát körülbelül százezerre – becsli egy átlagos napi M1 híradó nézőszámát. 

Magyar Péter és a TISZA Párt tüntetése az MTVA székháza előtt 2024. október 5-én. Fotó: Magyar Péter Facebook

Az érem másik oldalát a Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián koprodukciójában általában évente megjelenő kutatás mutatja meg, amely a politikai tájékozódás forrásait kutatja reprezentetív felmérésekkel. A 2023-as vizsgálat újra megmutatta azt, hogy ha az össznépességet a Fidesz-szavazókra szűkítjük (akik, mint tudjuk, június 9-én is legalább 2 048 211-an voltak), az ő preferenciáikban a köztévé csatornái máris előkelő helyre kerülnek: legalábbis abban az értelemben, hogy a többségük az állami médiához ragaszkodik leginkább (a kutatás során feltett kérdés egészen pontosan az volt, hogy melyik médiumot választanák, ha csak egy forrásból tájékozódhatnának). Ugyancsak a köztévé kiugró népszerűségét találta a kormánypárti szimpatizánsok körében Republikon és a Závecz még 2021-ben. Ezekre az adatokra célozhatott Magyar Péter is szombaton, amikor következetesen arról beszélt, hogy az M1-ben elhangzottakon múlik legnagyobbrészt, hogy a Fidesz szavazói meghallják-e a valóságot. Ez azonban a valóságban csak részben igaz: a Mérték kutatásai hosszú évek óta rámutatnak, hogy bár például az M1-et szinte kizárólag a fideszesek nézik, az ő „buborékjuk” sem tökéletesen zárt, és minden ellenkező vélekedéssel szemben van átfedés a kormánypárti és az ellenzéki szavazók hírfogyasztása között.

Amikor tehát a „hazugsággyár” elleni fellépés helyszíne a Kunigunda útján van, érdemes azt is mérlegelni, hogy a például ezen a Wikipédia-oldalon lajstromba szedett, az MTVA-nál legyártott és onnan sugárzott tengernyi galádság, valamint a Fidesz politikai ellenfeleinek láthatatlanná tétele a saját képernyőjén az elmúlt években a nézők nagyon korlátozott számához jutott el „szűretlenül”. Ez sok más, kormányhoz láncolt csatornára kevésbé igaz, és erre Magyar Péter is reflektált, amikor nagyon helyesen megállapította, hogy – ezzel némileg ellentmondva addigi érvelésének és az egész rendezvény színpadképének – a közmédia bizony nem a hazugsággyár szíve közepe,  „csak a propaganda egyik csápja”.  

A Mészáros Lőrinc-közeli TV2, amelyen a valótlan állításaiért számos alkalommal elmarasztalt, mégis stabilan az ország legnézettebb – még ha az RTL Híradóját általában kevéssel is előzi csak –  televíziós hírműsora, a Tények fut; az előfizetős formában híreket fogyasztók körében az erős beágyazottság és a megszokás miatt még mindig legnépszerűbb megyei lapok; vagy éppen a TISZA tüntetésen is többször emlegetett, förtelmesen hatékony Megafon – amelynek papírja van már arról, hogy a Telex megalapozottan következetett arra, hogy közpénzből működik –; de akár a Magyar Péter barátnőjével interjút közlő Index valóban brutális fegyverek a Fidesz kezében. Hogy melyik csápja mennyire erős a propagandának, annak megállapításához érdemes visszanézni a 444 nagy sikerű, fekete kampányokat bemutató dokumentumfilmjét, s összehasonlítani, fajlagosan mekkora az M1 súlya ezen a piszkos rendszeren belül. A TV2 székházánál azonban talán csak 2019-ben volt egy kisebb tüntetés, a Mediaworks budapesti épületénél azóta sem (a pécsinél annál inkább), de ugyanez igaz az új Indexre és a Megafonra is. 

Ebből a szempontból az MTVA csatornáin túlra, a ”minden propagandatermékre” kiterjesztett általános bojkott, amelyre szimpatizánsait kérte Magyar, logikus és a mai médiakörnyezetben sokkal értelmezhetőbb is a régi jelentőségét és ethoszát rég hátrahagyott állami televízió elleni szélmalomharcnál.

Ez egyben az eddigi legsikeresebb akció is lehet a NER által felhúzott médiafegyver-rendszer ellen:

szervezett, tudatos bojkottot ilyen népszerű politikai erő ugyanis eddig nemigen hirdetett, az pedig tudható, hogy ínséges időkben megfelelő költséghatékonyság és mérhető hatásfok nélkül bizony a csatasorba állított médiatermékek egy részére is bezárás vár. Magyar felhívásának külön kiemelendő, s valóban nagy tudatosságra valló része, hogy nemcsak a dedikáltan politikai tartalmakat szóró csatornák kerülésére hívott fel, hanem azokéra is, amelyeken adott esetben a nézők kedvenc szórakoztató vagy bulváradásai mennek.

Magyar Péter és a TISZA Párt tüntetése az MTVA székháza előtt 2024. október 5-én. Fotó: Magyar Péter Facebook

Nincs olyan adat tehát, amely alapján ténylegesen „Halálcsillag”, a Fidesz-propaganda gravitációs közepe lenne az MTVA. Persze más médiumoktól eltérően célzott támogatásból, a „mi adónkból” működik, de ha összevetjük a propaganda egyéb „csápjaival”, az amúgy óriásinak számító 140 milliárdos éves büdzsé nemigen marad el attól a pénzmennyiségtől, amelyet az állam és cégei hirdetésekre (tehát propagandára) ugyancsak közpénzből elvernek.  

Ezzel együtt a közmédiával kapcsolatos diskurzusokban, így a szombati tüntetésen is általában háttérben marad az MTVA  költségvetési vonzata. Ez a szempont a legritkábban artikulálódik a közmédia elleni tüntetéseken, leginkább csak a „140 milliárdból kitartott” eposzi jelző részeként, mint egyfajta morális teher (ennyi befizetett adóból ennyi hazugság) jelenik meg, pedig sokan leírták már, hogy a jelenlegi állami médiakonglomerátum sokkal inkább hirdetőcégek és alkalmazottak kifizetőhelye, mintsem egymagában hatásos szuperfegyver a propagandaarzenálban és a demokratikus politikai versengés fő akadálya. Márpedig – ezen a ponton vitatkozva Nagy Bandó András humoristával, a szombati tüntetés felszólalójával – demokrácia nem akkor lesz, amikor a TISZA-ról beszámol a Duna TV, hanem sokkal inkább akkor, amikor az közmédiáéhoz hasonló százmilliárdos tételek a megfelelő helyen végzik: mondjuk a közszolgáltatásokban, a nem csak nyelvbotlásszerűen felmerülő családipótlék-emelésben, vagy ahogyan éppen Magyar Péter jegyzte meg beszéde végén: „az eddig kisemmizett társadalmi csoportok valós bérrendezésében”.  

Magyar Péter és a TISZA Párt tüntetése az MTVA székháza előtt 2024. október 5-én. Fotó: Magyar Péter Facebook

Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.

Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!