Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ha Svédország előre tudja, mekkora árat fog fizetni a NATO-csatlakozásért, talán nem sieti el annyira a dolgot

Kétszáz év után Svédország ezekben a napokban a legteljesebb mértékben feladta a katonai semlegességét. Bár a NATO-hoz való közeledése közel harminc éve tart, az el nem köteleződésnek régen búcsút intett, még két éve sem tűnt úgy, hogy a skandináv állam drámai gyorsasággal a legjelentősebb katonai tömb 32. tagállamává válik.

Ki destabilizál itt?

Röviddel azután, hogy Oroszország 2022 februárjában lerohanta Ukrajnát, Magdalena Andersson hivatalban lévő szociáldemokrata miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy Svédország csatlakozása a NATO-hoz „destabilizálná” a térséget. Hasonlóan vélekedett erről Sanna Marin, finnországi kollégája is. De aztán a dolgok gyorsan megváltoztak. A háború első heteiben a közvélemény-kutatások azt  mutatták, hogy a svédországi emberek szerény többsége nyitott a NATO-csatlakozásra. Az addig a katonai tömbhöz való csatlakozást ellenző társadalom nézetének gyors megváltozásában szerepet játszhatott az is, hogy bár a megszálló katonaságot sikerült Kijev alól visszaverni, a háború pánikot váltott ki Európában, így az Oroszországgal nem határos Svédországban is.

A svéd szociáldemokraták még márciusban kineveztek egy biztonsági kérdésekkel foglalkozó munkacsoportot, ez pedig úgy találta, Svédország biztonságát csak a NATO garantálhatja, amely megállapítás pedig immár a kormányzó párt „belső körének” nézetét is tükrözte. Májusban a csatlakozási kérelem átadása Finnországgal együtt puszta formalitásnak tűnt.

Bár a csatlakozásról szóló döntést nem előzte meg népszavazás Svédországban, demokratikus hiányérzetet nem látszott kelteni a közvéleményben.

Filippa Ronquist politikai elemző a Jacobin oldalán ezt több okkal magyarázza. Először is azzal, hogy a háború utáni Európa egyik legsikeresebb politikai pártja, a svéd szociáldemokraták erősen centralizált, felülről lefelé irányuló modell szerint működnek, a döntéseket így a párton belül nem szokás megkérdőjelezni.

Andersson miniszterelnök ráadásul könnyűszerrel úgy állította be a csatlakozás kérdését, mint amely túl fontos ahhoz, hogy a nép döntsön róla.

„Sok nemzetbiztonsági információ bizalmas, így egy ilyen népszavazáson fontos kérdéseket nem lehet megvitatni”, tehát „rossz ötlet” a referendum

mondta 2022 áprilisában. Említendő az is, hogy a csatlakozás ellenzőinek tábora is csendes maradt. A Baloldal népszavazási kezdeményezését elvetették, a szociáldemokraták másik koalíciós társa, a Zöldek pedig képtelen volt vitát serkenteni a csatlakozás kapcsán.

Végezetül a NATO-csatlakozás mellett szólt az is, hogy ha nem a szociáldemokraták viszik véghez, akkor a kutatások szerint erősödő konzervatív párt elvégzi ezt majd helyettük a közeledő parlamenti választások után. Ráadásul a szélsőjobboldali Svédországi Demokraták már 2020-ban a NATO-csatlakozás úttörőinek bizonyultak, amikor egy NATO-párti indítványukat sikerült a Riksdag tagjainak többségével elfogadtatniuk. A szociáldemokraták pedig a szélsőjobboldal vitorláiból mindenképpen ki kívánták fogni a szelet.

S ne feledjük el azt sem, hogy Svédország bár de jure nem, forma szerint már régen csatlakozott a NATO-hoz.

Az állam 1994-től kezdve a NATO-békepartnerséghez tartozott, katonákat küldött Koszovóba és Boszniába, részt vett a katonai tömb líbiai és afganisztáni misszióiban. Uniós államként megannyi NATO-tagországgal együttműködött, továbbá az Egyesült Államokat, Kanadát és Törökországot leszámítva elkötelezte magát amellett, hogy ha a tagországok bármelyikét támadás éri, úgy tekinti, mintha őt magát támadták volna meg.

Mindezek ellenére – írja a svédországi csatlakozás problémát boncolgató Miranda Bryant politikai elemző a Guardianben – időnként úgy tűnt, hogy Svédország csatlakozása a végtelen időkbe fog nyúlni. Hiába ügyeskedett a szociáldemokrata párt, a 2022 októberi választásokat követően a szélsőjobboldal külső támogatásával a konzervatívok alakíthattak kormányt. A szélsőjobboldal előre törése azonban nem merült ki annyiban, hogy döntő befolyást szerzett a parlamentben. Abban is megmutatkozott, hogy tavaly nyáron bevándorlásellenes csoportok az ország több szegletében is Koránt égettek. Emiatt egyre bizonytalanabbá vált, hogy a kurd politikai menekültek átadását követelő Törökország igent mond-e a csatlakozási kérelemre, s úgy tűnt, hogy akkor éppen a svédországi oktatásüggyel perelő Magyarország sem lesz erre hajlandó.

Egyre drágábbá vált Svédország számára a csatlakozás.

Túl a GDP-n

Nem kis visszatetszést és megdöbbenést keltett, amikor 2024 elején Micael Bydén tábornok, Svédország főparancsnoka felszólította a svédeket, hogy „mentálisan készüljenek fel” a háborúra. Amikor Bydén megszólalt, „a svédek” még emésztették Carl-Oskar Bohlin védelmi miniszter megszólalását, miszerint a „háború eljuthat Svédországba is”. De nemcsak a háborús retorika sérthette a svédországi emberek fülét.

A skandináv állam már február elején együtt gyakorlatozott a többi NATO-tagállammal a Steadfast Defender 2024 keretében, a közélet pedig arról szólt, mekkora tehertételt fog jelenteni az országnak, hogy ezután a GDP két százalékát kell majd költeniük a haderők fejlesztésére. Az ország megígérte, hogy 17 katonai támaszpontját átengedi az Egyesült Államoknak, Lettországba pedig csapatokat küld.

Mindezek felett Svédország újraindította a kötelező állampolgári szolgálatot, a nemzeti szolgálat egy formáját, amelyet a hidegháború után megszüntettek.

A legnagyobb ár azonban nem volt mérhető a GDP-ben.

Svédország és Finnország már 2022 júniusának végén egy Törökországgal kötött háromoldalú szerződés keretében beleegyezett abba, hogy megszüntet minden támogatást a szíriai Népvédelmi Egységek (YPG) és a Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) számára. Megállapodtak abban is, hogy felgyorsítják Törökország számos kiadatási kérelmét, főként a terrorizmussal vagy a PKK-val való kapcsolattartással vádolt kurd származású politikai menekültekét. Emellett pedig mindkét skandináv állam megígérte, hogy újraindítja a Törökországba irányuló fegyverexportot. Ezt azután szüntették be, hogy 2019-ben Törökország szíriai kurd állásokat kezdett el bombázni.

Ám mindez még nem tűnhetett eléggé meggyőzőnek Recep Tayyip Erdoğan elnök számára, hiszen a törökországi parlament 2024 januárjában csak azután mondott igent a svédországi csatlakozásra, hogy ígéretet kapott arra, miszerint az Egyesült Államoktól F-16-os vadászrepülőgépeket bocsát Törökország rendelkezésére. A szavazás után röviddel Svédországban pedig bejelentették, hogy

a Sveriges Radio közszolgálati műsorszolgáltató április 1-jével bezárja kurd nyelvű hírszerkesztőségét. Mint a közszolgálati adó bejelentette, „pénzszűke miatt” az orosz és a tigrínyi nyelvű adások is így járnak.

A magyarországi közjáték után, melynek eredményeként az ország 4 újabb, nem különösebben jó hírű Gripen vadászgéppel gyarapodik, továbbá a csúcstechnológiás katonai fejlesztések megkerülhetetlen szereplőjévé válik, tehát immár semmi akadálya, hogy Svédország hivatalosan is a NATO tagországává váljék.

Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.

Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!

 

Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd