Sztrájkbizottság alakult a kecskeméti Mercedes gyárban, miután a szakszervezet és a cégvezetés csaknem fél év alatt sem tudott megegyezni a dolgozók béremeléséről, adta hírül Facebook-oldalán a Vasas Szakszervezeti Szövetség, ami a kecskeméti Mercedes-dolgozók jelentős részét is képviseli.
A szakszervezet beszámolója szerint a „Vasas legfontosabb követelései
- 14%-os emelés 2024-re,
- 12% 2025-re, valamint
- mindkét évben béren kívüli juttatásként 600.000 forint cafetéria,
- a vakációs juttatás 500.000 forintra emelése,
- kilométerenként 40 forintos bejárási támogatás és
- 8 olyan nap szabadság, amivel a munkavállalók rendelkezhetnek.
A Vasas ragaszkodik a legfeljebb 1 éves munkaidőkerethez is.”
A Mérce telefonon érte el Kovács-Besenyi Kittit az MBMH Vasas Alapszervezetének vezetőjét.
Kovács-Besenyi elmondta lapunknak, hogy a béremelési követeléseik valamennyi dolgozóra, így a termelésben és az irodai munkakörökben foglalkoztatottakra is kiterjednek és differenciálatlanok, tehát a dolgozók egységesen kapnák meg a 14 valamint 12 százalékos alapbérfejlesztéseket, illetve a fenti béren kívüli juttatásokat és a további követelésekben megfogalmazottakat.
A kecskeméti Mercedes dolgozóinak szervezettsége jelenleg nagyjából 30 százalékos – ugyanakkor mivel kollektív szerződésben rögzítendő követelésekről van szó, az eredmények valamennyi dolgozóra vonatkoznak majd. Jelenleg folyik a sztrájkhajlandóság felmérése, ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy nemcsak a szakszervezeti tagság vehet részt benne, hanem valamennyi dolgozó. Mint Kovács-Besenyi elmondta, a legutóbbi, 2016-os sztrájk idején 77 százalékos volt a sztrájkhajlandóság, ekkor 7 helyett 10 százalékos béremelést sikerült kiharcolniuk.
A nyomásgyakorlás menetrendjével kapcsolatban pedig úgy nyilatkozott, hogy a törvényi keretek betartásával megtartandó kétórás figyelmeztető sztrájk 2-3 héten belül várható. Ennek eredményétől függ, hogy mi lesz a következő lépés, legutóbb már ezután sikerült eredményeket elérnie a Mercedesnél a Vasasnak. Kérdésünkre elmondta, hogy a – többek között a németországi Mercedesnél működő – IG Metall társszakszervezettel napi szintű kapcsolatban vannak, és szolidaritási támogatást is várhatnak tőlük.
A cég jelenleg arra hivatkozik a tárgyalóasztalnál, hogy ilyen mértékű bér- és juttatásfejlesztést nem engedhet meg magának, miközben jelenleg is zajlik a gyárbővítés – ami újabb dolgozók felvételével fog járni nagyjából kétéves távlatban.
Ugyanakkor mint Kovács-Besenyi kiemelte, ezen nehézségek megoldása nem indok arra, hogy a cég a munkásokon verje le a költségeket.
„Ez a cég oldala, a cég felelőssége, hogy megoldja az átszervezéseket. Szakszervezetként a mi felelősségünk a munkavállalók megélhetését biztosítani. A munkavállalók és a tagságunk mögött embereket, családokat látunk. És a mi felelősségünk, hogy őket megfelelően tudjuk képviselni”
– fejtette ki a szakszervezeti vezető.
A kecskeméti Mercedesnél gyártanak autókat – tehát amiket kivisznek a szalonba, és már lehet is használni őket – de beszállítói tevékenységet is végez a cég további gyárai számára, amik Európa más pontjain végszerelik a kocsikat, többek között kecskeméti alkatrészek beépítésével. Ezáltal egy esetleges leállás a cégcsoport ellátási láncaiban is zavart okozhat.
A cégcsoportot egyébként nem kell félteni. Mint 2024 február 22-én közzétett 2023-as pénzügyi kimutatásukból kiderül, 19,7 milliárd eurós (2022: 20,5 milliárd euró) kamat- és adófizetés előtti csoportszintű nyereséget (EBIT) és 153,2 milliárd eurós (2022: 150,0 milliárd euró) árbevételt könyvelhettek el.
A nagy multinacionális cégek egyébként épp azért telepítenek gyárakat az EU perifériájára – így például Magyarországra – mert itt a költségeik az olcsóbb munkaerő, a lazább munkavédelmi és környezetvédelmi szabályozások valamint a kedvező adókörnyezet miatt jóval alacsonyabbak mint az Unió centrumában. Az itt megtermelt profitok jelentős részét viszont – épp a felsorolt, alacsony költségeket lehetővé tévő körülményeknek köszönhetően – kivihetik az országból, így végső soron a tulajdonosok profitálnak belőle.
A kecskeméti gyárban legutóbb 2019-ben feszült egymásnak látványosabban a szakszervezet. Ekkor – mint az év szakszervezeti küzdelmeinek tanulságait értékelő cikkünkben írtuk – a dolgozók sztrájk nélkül értek el 2019-re 22 százalékos, 2020-ra 13 százalékos béremelést.
Frissítés: válaszolt kérdéseinkre a Mercedes
Arra voltunk kíváncsiak, hogy mi a cég véleménye a szakszervezet követeléseiről, milyen ajánlatot adtak, illetve hogy egy esetleges sztrájk milyen következményekkel lehet az ellátási láncukra, valamint a cégcsoportra egészében.
A cég válaszát az alább teljes terjedelmében közöljük:
„A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (MBMH) immár többszörösen bizonyította, hogy legfontosabb célja egy olyan megállapodást elérni a gyár dolgozói számára, amelyre lehet építeni. Kérjük a megértésüket, amiért a folyamatban lévő bértárgyalásokra való tekintettel nem kommentálhatjuk a szakszervezetek akcióit.
A globális termelési hálózatunk alapvetően nagyon rugalmas, ennek köszönhetően gyorsan tudunk reagálni, és termelési kapacitásainkat a mindenkori körülményeknek megfelelően tudjuk alakítani.
A Mercedes-Benz kecskeméti gyára Magyarország egyik legvonzóbb munkáltatója, és versenyképes juttatási csomagot kínál a dolgozói számára. A vállalat vezetése nemrégiben döntött bruttó 1.090.000 forintos eredményrészesedési kifizetésről, amelyet a kecskeméti Mercedes-Benz gyár aktív dolgozói kapnak a sikeres 2023-as év alapján. Ezt az egyszeri összeget a márciusi bérrel együtt, április elején fizetik ki a vállalat a dolgozóinak.”
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.
Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!