A február végére tervezett kétnapos sztrájk után komolyabb nyomásgyakorlásra is készek lehetnek a pécsi buszosok, miután nem tudott megállapodni a szakszervezet a munkáltatóval.
A pécsi buszvezetőket képviselő – nemrég országos Volán-sztrájkot levezénylő – Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) továbbra is 20 százalékos béremelést követel. A munkaügyi vita azonban régóta húzódik, és egyre inkább elmérgesedni látszik, ezért, ha a február 28-29–re bejelentett sztrájk sem vezet eredményre, március 4-étől 7-éig négynapos munkabeszüntetésbe kezdhetnek a dolgozók.
Mint a SZAKSZ fogalmaz, azért kell harcolniuk a 20 százalékos béremelésért, mert az a mindenkori béremelés alapját képezi, tehát a következő években jelentős pénzösszegekről mondanak le a dolgozók, ha most elfogadják a munkáltató – csupán két százalékkal kevesebb, de összességében jelentős veszteséget jelentő – 18 százalékos alapbérfejlesztési ajánlatát.
Arról nem is beszélve, hogy a Tüke Busz autóbuszvezetőinek bérszínvonala az elmúlt tíz év alatt jelentősen csökkent más autóbusz-közlekedésben foglalkoztatott munkavállalók keresetéhez képest
– fogalmaz a szakszervezet Facebook-oldalán.
„Azt a béremelést, ami beépül az egyéni munkaszerződésbe, azt a munkáltató már nem veheti el Tőletek, de minden béren kívüli juttatást, a társaság bármikor megszüntethet, megváltoztathat!”
– üzente a napokban a pécsi buszosoknak Dobi István szakszervezeti elnök.
Arról is tájékoztatta őket, hogy a négynapos sztrájk esetén a szakszervezet a sztrájkalapjából a kiesett munkabér enyhítése céljából maximum 30 ezer forintos sztrájksegélyt fizet tagjai számára.
A SZAKSZ eredetileg 25 százalékos emelést követelt, amit 20 százalékra módosított, ebből viszont tovább nem akar engedni.
„Mi már tettünk lépéseket azért, hogy megállapodjunk a munkáltatóval, annak érdekében, hogy elkerüljük a sztrájkot, de ezt a tulajdonos figyelmen kívül hagyta!”
– értékeli a helyzetet a szakszervezet.
A következő tárgyalást február 26-ára tűzték ki, amennyiben azonban nem jelenik meg a munkáltató, vagy ezúttal sem születik megállapodás, másnap kétnapos sztrájkba lépnek a pécsi Tüke-dolgozók. Ha pedig ez sem vezet eredményre, március 4-étől 7-éig hosszabb munkabeszüntetésbe kezdhetnek. A pécsi buszsofőröknek ez lesz a második sztrájkjuk, január 28-29-én az országos Volán-sztrájkkal egyidőben ők is leálltak, béremelést követelve. Mint arról korábban beszámoltunk, az önkormányzati cégnél működő másik érdekképviselet, a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) nem értett egyet a sztrájkkal, a munkáltatóval szemben egyedül a SZAKSZ áll a 20 százalékos követeléssel.
A SZAKSZ tájékoztatása szerint a sztrájk ideje alatt az elégséges szolgáltatás biztosítva lesz az utazóközönség számára, de napi több mint 500 járat kimaradásával „a közösségi közlekedésben káosz alakulhat ki, amit egy bérmegállapodás aláírásával el lehetne kerülni.”
A szakszervezet Facebook-posztjaiban Péterffy Attila, a Tüke Busz Zrt. felett tulajdonosi jogkört gyakorló pécsi polgármester felelősségét is firtatja a helyzet kialakulásában. Az MSZP által támogatott polgármestert megkerestük kérdéseinkkel, amint válaszol, beszámolunk róla.