Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Három és félmillió utas életét nehezítené meg a BKK-bérlet korlátozásával járó káosz és pluszköltség

Kifejezetten közlékeny belső forrásra hivatkozva írta meg az Index csütörtökön, hogy a kormány, azon belül is az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) december 31-től nem tervezi meghosszabbítani a kormány és Budapest Város Önkormányzata között létrejött közlekedési együttműködést. A 2016-ban megkötött szerződés – amiből a kormány az értesülések szerint elszámolási vita miatt akarna kihátrálni – rögzítette, hogy a BKK, illetve a MÁV és a Volánbusz együttműködik Budapest területén, a járatokon egységes tarifát és a BKK által nyújtott színvonalas szolgáltatásokat biztosítva az agglomerációs vonalakon.

Ha ez a terv valós, az azt jelentené, hogy a Budapest-bérlet március 1-től nem lesz érvényes a MÁV vonatain, a HÉV-en, de a Volánbusz járatain sem a főváros határain belül.

Ezentúl ezeken a vonalakon egy útra szóló jegyeket lehet venni, vármegye- és országbérleteket, illetve azok 24 órás érvényességű új változatát.

A „kormányzati forrás” azt hozta fel indoknak minderre, hogy a minisztérium álláspontja szerint a Főváros 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, valamint Budapest „aránytalan közlekedési támogatásokban részesül”, ezért egyébként ezt az utóbbi támogatást, vagyis évi mintegy 12 milliárd forintot is felülvizsgálják majd.

A baráti sajtóba kiszivárogtatott kormányzati ötlet miatt élesen tiltakozott a BKK, Karácsony Gergely főpolgármester és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is. A BKK csütörtöki közleményében úgy fogalmazott: „Több százezer budapesti járhat rosszul, ha a kormány döntése nyomán nem hosszabbítják meg a hibrid közlekedési modellt biztosító szerződést a BKK, illetve a MÁV és Volán között.” A közlekedési társaság szerint a kormány terve dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását okozná.

A BKK arra is emlékeztetett, hogy a közös tarifán túl az együttműködés közös közlekedési hálózatot, összehangolt menetrendeket, átszálló pontokat, közös megállókat, közös végállomásokat, egységes forgalomirányítást is jelent Budapesten, ráadásul a 2005-ben bevezetett jelenlegi rendszernek köszönhetően az ügyfelek egyetlen bérlettel vehetik igénybe a különböző társaságok szolgáltatásait Budapesten, így utazásuk során kombinálhatják a különböző közlekedési módokat, például vonatról metróra szállhatnak anélkül, hogy másik bérletre lenne szükségük. Ennek megszűnése jelentős visszalépést és sok kellemetlenséget okozna a Budapesten, illetve az agglomerációban élőknek.

Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-bejegyzésében úgy fogalmazott:

„Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel.”

Karácsony szerint épp az ellenkezőjét kellene csinálni annak, amit a kormány tervez, vagyis „a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés sokkal szorosabb összekapcsolására lenne szükség. Közös bérlet, egységes utastájékoztatás és összehangolt szolgáltatások helyett azonban járatritkítások, áremelések, visszafejlesztések történnek az állami vonalakon.”

A legélesebben a VEKE tiltakozott. Bejegyzésükben ők is a budapestiek nettó szívatását emlegetik, valamint a kormányzatról megjegyzik, „őket az sem érdekli, ha az utasok rosszul járnak.” Szerintük a kormány három és fél millió emberrel készül kiszúrni, és ezzel átlépett egy vörös vonalat. A közlekedési egyesület kitér rá, hogy a 2016-os szerződés, tehát az elővárosi közlekedés és a HÉV-ek átadása az államnak még Tarlós István idejében történt, a később az elektronikus jegyrendszer csődje miatt megbukott Dabóczi Kálmán ötletére.

A BKK és a főpolgármester által említett problémákon túl a VEKE további nehézségeket is összeszedett az együttműködés megszüntetése esetére:

  • „az eddig biztosított csatlakozások nem lesznek többé biztosítva. A BKK és a MÁV/Volán hálózata teljesen elkülönül egymástól
  • az utazástervezők csak az egyik, vagy csak a másik társaság járatait fogják kezelni
  • a Volánbusz „kék” buszaiból kikerül a Futár OBU (fedélzeti egység), vehetnek bele másikat, így ezek a buszok kikerülnek a fővárosi irányítási rendszerből
  • a Volánbusz építhet ki új, saját értékesítési rendszert, mivel eddig a BKK intézte ezt
  • a Volán kocsijai nem állhatnak meg a BKK megállóiban és végállomásain (jelenleg a szerződés szabályozza ezek használati díját), újakat meg nem engednek nyitni. Hol fognak megállni, hol szállhatnak fel az utasok?
  • a Volán kocsijai nem használhatják majd a buszsávokat, állhatnak a dugóban
  • vasúti vagy HÉV pótlás esetén nem számíthatnak a BKV segítségére, amely, tekintettel a jármű- és személyzethiányra (napi több járat marad ki a Volánbusznál most is), a Volán részéről megoldhatatlan
  •  vasút problémák esetén nem lesz használható vonatjeggyel a BKK hálózata (heti szinten előfordul)
  • a HÉV-ek esetében a csepeli, az óbudai, a soroksári és a kertvárosi utasok ellátására a BKK-nak buszjáratokat kell indítania, amely a fővárosnak pluszkiadás, az utasoknak szívás, a HÉV-nél pedig durva bevételcsökkenés.”

A VEKE számításai szerint a főváros pénzügyileg akár jól is kijöhetne mindebből, és szerintük éppen ezért tervezi a kormány megszüntetni a 12 milliárdos közlekedési támogatást.

Már az indexes forrás is erősen félrevezetően fogalmaz ezzel kapcsolatban, úgy téve, mintha nem tudná, hogy ez a 12 milliárd nem extra adomány, hanem azért kapja a főváros, mert – ellentétben az összes másik várossal – neki kötelessége biztosítania a tömegközlekedést, illetve fenntartania a metróhálózatot, amije szintén nincs a többi városnak.

Ráadásul a nagyvárosoknak korábban járt normatív közlekedési támogatás Budapesttel együtt, ezt éppen a Fidesz-kormány vette el tőlük korábban, a kétmilliós lakosságú fővárosét pedig majdnem kétharmadával csökkentette.

Megszólalt az ügyben Vitézy Dávid, korábbi BKK-vezető és ex-közlekedési államtitkár is. Vitézy szerint Lázár János nyíltan Budapest-ellenes, és szándékosan osztja meg a szavazókat a vidék/főváros törésvonal mentén.

„Elképzelhetetlennek tartom, hogy ez valóban megtörténhessen és a Budapest-bérlet megszüntetéséről szóló hírek valóra váljanak. Ez a budapestiek részéről olyan ellenállásba ütközne, amit még Lázár János nyíltan Budapest-ellenes és a vidéki szavazókat a fővárosiak ellen uszító politikája sem bírna ki”

– közölte a közlekedési szakértő.

Egyelőre nem lehet tudni, mennyire komoly ez az elképzelés, és mennyire csak tesztelni próbálta a hangulatot a kormányzat a szivárogtatással, mindenesetre ezzel, vagy hasonló politikával biztosan jelentős változásokra kell számítania a fővárosi és elővárosi lakosságnak éppen az önkormányzati választások évében.

Címlapkép: MTI/Rosta Tibor