A Fővárosi Ítélőtábla, mint másodfokú bíróság is a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezetnek (SZAKSZ) adott igazat a sztrájk jogszerűségének megállapítása iránt indult eljárásban – írja Facebook-oldalán a szakszervezet. A SZAKSZ arról számol be, hogy így a Volánbusz Zrt. kérelme elutasításra került, a végzés ellen pedig fellebbezésnek nincs helye.
Amint arról beszámoltunk, a Volán dolgozóit képviselő szakszervezet december 10-11-i sztrájkjával kapcsolatban azt kifogásolta a cég, hogy jövő évi bérekkel kapcsolatban idén tart munkabeszüntetést a SZAKSZ – miközben szerintük az idei évre még van hatályos kollektív szerződés. A bíróság mostani indoklása szerint azonban
nem tekinthető a kollektív szerződés megváltoztatására irányuló követelésnek az annak hatálya alatt meghirdetett, bármilyen jövőbeli időszakra vonatkozó bérigény.
Az Ítélőtábla emellett rögzítette: a sztrájkjog lényege a nyomásgyakorlás, a munkavállalókra kedvezőbb munkáltatói döntés, megállapodás létrehozása érdekében.
„A jogrend részét képező, a munkavállalói érdekek képviseletét jelentő jogintézmény szükségszerű következménye, hogy az a munkáltató oldalán érdeksérelemmel járhat. Ezért a sztrájkjog gyakorlása, annak jogszerűsége, nem a munkáltató által elvárt és számára elfogadható követelmények, hanem a jogszabályban meghatározott törvényi feltételek mentén értékelhető”
– fogalmaz a SZAKSZ által idézett ítéletében a Fővárosi ítélőtábla. A szakszervezet kiemeli, végzéssel jogerősen is pont került az ügy végére.
„Nem lehet arról beszélni, hogy a sztrájk jogszerűsége vitatható lenne”.
– írta a szakszervezet utalva arra, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban a két napos sztrájkkal és a szakszervezet követelésével kapcsolatban azt írta: a szerinte „túlzó mértékű béremelést” a szakszervezet „sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható”.
A SZAKSZ szintén a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a mai nappal elkezdték gyűjteni az aláírásokat a munkahelyeken, amit 2024. január 10-ig ezután értékelik ki annak eredményét. Ha ez alapján a sztrájk eléri a 60%-os támogatottságot az autóbuszvezetők körében akkor megkezdik az újabb kétnapos munkabeszüntetés szervezését. Arról számoltak be, hogy
„a munkáltató január 16. napján fogja közölni a jövő évi bérfejlesztési ajánlatát és az ezen a napon közölt mérték fogja eldönteni azt, hogy beleállunk-e egy újabb két napos munkabeszüntetésbe, 2024 január 28-29. napján, ha azzal a munkavállalók is egyetértenek!”
Amint arról beszámoltunk, legutóbbi december 12-i CSÉT-ülésen (Csoportszintű Érdekegyeztetési Tanács) Pafféri Zoltán vezérigazgató arra hivatkozva nem adott konkrét ajánlatot a dolgozóknak, hogy „akik felette állnak, megtiltották neki, hogy bármilyen összeget is közöljön”.
Dobi István a SZAKSZ elnöke ezután arra utalt, hogy Lázár János közlekedési miniszter vonta vissza az állami cég elöljárójának javaslattételi mandátumát:
„A munkáltatón túl ugye a miniszter az, aki a MÁV- Volán csoportnál a bértárgyalások menetét felügyeli és engedélyt adna bármire is.”
Egy héttel ezelőtt, december 10-11-én a Volánbusz sofőrjei a leghosszabb sztrájkjukat tartották a rendszerváltás óta, ami önmagában is siker, Dobi István szakszervezeti vezető viszont csak részben volt elégedett a munkabeszüntetők arányával. A mintegy 50 százalékos országos sztrájkhajlandóság megyénként eltérő volt. 95 százalékos részvételével a többi megye közül leginkább Somogy tűnt ki, itt szinte minden buszsofőr sztrájkba lépett – a kaposvári sofőrök sztrájkjáról készül riportunk itt olvasható.