Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A sztrájk miatt Lázár megtiltotta a Volánnak, hogy béremelési ajánlatot tegyen a dolgozóknak

A dolgozók kétnapos sztrájkjára hivatkozva nem terjesztett elő a MÁV-Volán Zrt.  bérmegállapodási javaslatot – erről számolt be a munkabeszüntetést követő sajtótájékoztatón kedden Dobi István, a sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke.

Az érdekképviseleti vezető beszámolója szerint a keddi CSÉT-ülésen (Csoportszintű Érdekegyeztetési Tanács) Pafféri Zoltán vezérigazgató arra hivatkozott, hogy „akik felette állnak, megtiltották neki, hogy bármilyen összeget is közöljön„. Dobi István ezután arra utalt, hogy Lázár János közlekedési miniszter vonta vissza az állami cég elöljárójának javaslattételi mandátumát: „A munkáltatón túl ugye a miniszter az, aki a MÁV- Volán csoportnál a bértárgyalások menetét felügyeli és engedélyt adna bármire is.”

Dobi beszámolója szerint  a vezérigazgató azt is bejelentette, hogy január 16-án, tehát több mint egy hónap múlva folytatódik a bértárgyalás, ezt pedig a sztrájkot szervező, „renitens” szakszervezet miatt van.

 „Tehát ezzel üzenték, hogy ha kinyitod a pofád, még ráadásul megállítod az egész ország közlekedését, akkor számíthatsz arra, hogy ez lesz” – fogalmazott Dobi István.

A SZAKSZ elnöke ellentmondásosnak nevezte, hogy korábban a munkáltató úgy nyilatkozott, hogy január 10-e előtt nem is tud bértárgyalni, most mégis azt közölték, hogy csak a sztrájk miatt nem közli a pénzügyminiszterrel és a közlekedési és közlekedési miniszterrel egyeztetett ajánlatukat.

A december 10-11-én zajlott munkabeszüntetésről Dobi azt mondta, hogy habár volt olyan terület is, ahol abszolút nem gátolták, és tudomásul vették a sztrájkot, több telephelyen folytatott „nagyon nagy ellenpropagandát” a munkáltatók középvezetői szintje. Szerinte volt olyan munkáltató, aki azzal fenyegette az autóbuszvezetőket, hogy – miután megőrzik a sztrájknyilatkozati listát – , a forgalmi ellenőrzést majd azokra az autóbuszokra fogják irányítani, ahol a sztrájkolók dolgoznak; de olyan beszámolót is hallott, amely szerint a sztrájkolókat azzal fenyegették, hogy rosszabb járatra helyezik át őket, amelyen az üzemanyag-megtakarítás és a munkabér is kevesebb. Ilyen – ahogyan fogalmazott – „ellenszélben” sikeresnek értékelte a vasárnapi és hétfői leállást. 

A szakszervezeti vezető szerint abban az esetben, ha a Volán továbbra is ezt a színvonalú közszolgáltatást akarja ellátni, akkor szükség van egy jelentős béremelésre.

„Hiába mondja miniszter úr azt, hogy a 25 százalék (ekkora bérfejlesztés volt a szakszervezet sztrájkkövetelése – a szerk.) teljesíthetetlen, ha nem lesz egy megfelelő mértékű bérfejlesztés, akkor nem fogják a fiatalok ezt a szakmát szakmát választani, ha úgy érzik, hogy nincs a munkájuk megfizetve”

– tette hozzá. 

Dobi szerint a sztrájkban résztvevők arányát másként határozta meg a Volánbusz és a szakszervezet. A cég a még elégséges szolgáltatások mellett potenciálisan kimaradható 19 180 járathoz viszonyítva vette számításba, hogy hány autóbuszvezető nyilatkozott munkabeszüntetésről, ez 39 százalék volt országos szinten.  A szakszervezet felmérésének eredménye azt mutatja, hogy  a munkavállalók összessége milyen mértékben támogatta bérkövetelésüket és az annak kikényszerítése céljából megtartott munkabeszüntetést, ezt a SZAKSZ közel 50 százalékra becsüli.  


A többi, a MÁV-Volán Zrt. alatt működő érdekképviselettel való kooperációra vonatkozó kérdésünkre válaszolva Dobi István elmondta: véleménykülönbségük van Meleg Jánossal, a Vasutasok Szakszervezetének vezetőjével – akivel Dobi kedden reggel közösen szerepelt az ATV Reggeli Start című műsorában – aki azt mondta, hogy a tárgyalásos megoldásnak nincs alternatívája. 

„Érdekes dolog, mert akkor, ő evvel azt mondta, hogy soha az életben nem fog sztrájkfelhívást közzétenni.”

Dobi hozzátette: a társszakszervezetekkel sem a Volánon, sem a CSÉT-en belül nincs semmiféle együttműködésük, egyedül a mozdonyvezetők jelezték a szolidaritásukat, a többi szakszervezet még ezt sem adta ki. 

„Viszont ki kell hangsúlyozni, hogy azért közel ötven százaléknyi munkavállaló részt vett a sztrájkban. Tehát itt nem arról van szó, hogy a munkavállalókkal nem találjuk meg a közös nevezőt, vagy nem tudunk velük kapcsolatot létesíteni, hanem a szakszervezeti vezetőkkel.” A következő lépéssel kapcsolatban Dobi a CSÉT-ülést megelőzően, az ATV műsorában azt mondta: ha ma nem kapnak megfelelő ajánlatot, és nem indulnak meg a bértárgyalások, akkor január első felében további sztrájkot szerveznek, ám ezúttal egy sztrájkfelmérés fogja megelőzni a  munkabeszüntetést, „hogy ne érjenek ilyen meglepetések, hogy a buszvezetők 40 százaléka sztrájkolt csak”.

Szabó Imre Szilárd, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) ügyvédje, a SZAKSZ-ot is képviselő konföderáció, a Munkástanácsok Országos Szövetségének ügyvezető alelnöke szintén jelen volt a sajtótájékoztatón. A szakszervezet jogi képviselője szerint a jelenlegi sztrájktörvény még elégséges szolgáltatásokra vonatkozó kikötései miatt a helyén kell kezelni a tegnap véget ért sztréjkban résztvevők arányát. Elmondta, ha figyelembe vesszük, hogy Magyarországon nincs olyan jogszerű lehetőség, ami arról szólna, hogy teljesen leáll a közlekedés, akkor a mostani sztrájkban a dolgozók történelmi léptékben is nagyon nagy arányban vettek részt, amit bátor kiállásnak nevezett az érintettek részéről. 

A Munkástanácsok elnöke, Palkovics Imre kiemelte, hogy miután december elsejével hatályba léptek az új minimálbérek, joguk van tudni a munkavállalóknak azt, hogy milyen mértékű béremelésre számíthatnak – főleg akkor, amikor az infláció ilyen mértékű. Ezért a sztrájkot egy fontos lépésnek nevezte annak érdekében, hogy kimozduljanak a bértárgyalások a holtpontról. Palkovics „jó hírnek” nevezte, hogy azzal hogy ennyien részt tudtak venni a munkabeszüntetésben, kiderült, a sztrájktörvény igenis működőképes, és a dolgozók nyomatékot tudtak adni követeléseiknek. Nemtelennek és jogtalannak nevezte a munkáltatók és a minisztérium részéről a sztrájkolok irányában elhangzott fenyegetőzést.

A sajtótájékoztatót élőben közvetítettük, itt nézhető vissza: