Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kritikus helyzetben a kultúra? – konferencia közvetítés élőben a Mércén!

2023-ban van még tér a kritikus kultúra művelésére? Ezt a kérdést tették fel a Kritikus kultúra / A kultúra kritikus helyzetben, 2013-2023: válság és kiútkeresési stratégiák a magyar kulturális mezőben konferencia szervezői. A konferencia második napját élőben közvetítjük Facebook oldalunkon.

2013 kulcsév a magyar kulturális intézményrendszer átalakítása szempontjából – írják a szervezők. Ekkor a kulturális mező bekebelezése felgyorsult, ahogy az ellenállás is: a mező tagjai 2013 „megnövekedett szociális érzékenységet és társadalmi felelősségvállalást tanúsítva tiltakozásokat, épületfoglalást, tüntetéseket szerveztek. Ugyanekkor elindul egyfajta lassú építkezés is, kísérlet a rendszeren kívüli új struktúrák létrehozatalára.”

Egy évtized elteltével a kortárs, hatalommal szembehelyezkedő kultúra, a társadalmi, politikai kontextussal foglalkozó művészet „gyakorlatilag források és infrastruktúra nélkül maradt.”

Alkotók, kultúraszervezők emigrálnak, vagy válnak inaktívvá, társulatok, csoportok oszlanak fel, helyek és műhelyek lehetetlenülnek el. Egyre nehezebb alkotónak maradni azoknak, akik nem illeszkednek a hivatalos kultúrpolitika elvárásaihoz. Hogyan jutottunk ide és miként juthatunk ki ebből?

I. szekció

Az első szekcióban a megnyitó után Böcskei Balázs, politikai elemző fogalmazott meg egy közművelésre, a kulturális hozzáférés biztosítására vonatkozó ellenzéki kultúrpolitikai javaslatot. Majd Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) munkatársa foglalta össze a független színházi mező történetét 2010-től és jelenbeli lehetőségeit. Végül Barna Emília, szociológus, a populáris zene függőségi viszonyait mutatta be, globális perspektívából.

  • Keynote: Böcskei Balázs: A jobboldali hegemóniabeszéd valósága, és a közbeni/utáni új kulturális jelentésadások szükségessége
  • Rihay-Kovács Zita: Kooperáció és konfrontáció – a független színházi érdekképviseleti munka színterei 2010 óta
  • Barna Emília: Munka és autonómia a populáris zenében 2010 után globális perspektívából

II. szekció

A második szekciót Zsuró Zsuzsanna, művészettörténész előadása nyitotta meg, aki mélyinterjúk segítségével tárta fel a berlini magyar kulturális dolgozók diaszpóráját. Őt követően Nyerges Csaba, irodalomtudományi doktorandusz vizsgálta meg három kortárs, szexuális kisebbségeket megszólaltató irodalmi szöveg (Rakovszky Zsuzsa VS, Kiss Tibor Noé Inkognitó és Nádasdy Ádám A szakállas Neptun) kritikai fogadtatását. Fehér Renátó, költő, kultúraszervező a szekció végén pedig a kulturális mező közösségi médiák által fűtött, a kormányzati hatalommal szemben is lefegyverző individualizációjáról beszélt.

  • Zsuró Zsuzsanna: Társadalmi szerepvállalás és kritikai attitűd a magyar diaszpórában. Berlini kulturális dolgozók esettanulmánya
  • Nyerges Csaba: Versengő diskurzusok az irodalomkritikában – Szexuális és nemi kisebbségeket megszólaltató, kortárs magyar szövegek recepciójának társadalmi vetületeiről
  • Fehér Renátó: Odabent még Truman Show-t csináltunk önmagunkból, de idekint már a Jumanji zajlik

III. szekció

A konferencia zárószekcióját Horányi Attila, a MOME oktatójának keynote előadása nyitotta meg, aki a kultúrafinanszírozás kihívásairól beszélt. Utána Beke Károly, a Csokonai Rendezvényszínház ügyvezetője számolt be a közművelődés sötét jelenéről, és talán kevésbé sötét jövőjéről. Őt követően Jármi Bence, doktorandusz a debreceni kulturális élet két intézményének működését mutatta be kritikai keretben. A konferenciát Benedek Kata, művészettörténész, a trash of köztér nevű oldal üzemeltetőjének online előadása zárta, aki arra tett kísérletet, hogy a kormány által támogatott, köztereken, például köztéri szobrok formájában megvalósuló művészetet „a törvénykönyv szerint, más rábízott tulajdonában okozott materiális és anyagi kár szempontjából” vizsgálja meg.

  • Keynote: Horányi Attila: One Size Fits All?
  • Beke Károly: Az együttműködésre ítélt és szabad közművelődés. Avagy a kollaboratív közösségszervezés
  • Jármi Bence: „Az önkizsákmányoló munkavégzés bensővé tett módjai” – A debreceni kulturális élet munkavállalóinak és intézményeinek egymásra referáló jelentésrendszere a filozófia és a kultúratudomány szempontjai szerint elemezve
  • Benedek Kata: Hűtlen és hanyag kezelt köztér. Online előadás
Címlapkép: MTI/Vasvári Tamás