A bíróság jogszerűnek ítélte a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) december 10-11-re, vagyis most vasárnapra és hétfőre hirdetett kétnapos sztrájkját, derül ki a szakszervezet Facebookon közzétett közleményéből.
Az ítélettel a bíróság a SZAKSZ-nak adott igazat a MÁV-Volán Zrt.-vel szemben, miután utóbbi nemperes eljárásban támadta meg a november végén bejelentett sztrájkot.
A vállalatcsoport fellebbezett a döntés ellen.„A Fővárosi Törvényszék a dr. Peti Éva és dr. Szabó Imre Szilárd ügyvédek által képviselt Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezetnek adott igazat a sztrájk jogszerűségének megállapítása iránt indult nemperes eljárásban, amelyben a Volánbusz Zrt. kérelme elutasításra került. Noha a végzés nem jogerős, álláspontunk szerint – immár jogi szempontból is – biztonságosan megkezdhető a 2023. december 10-11. napjára bejelentett munkabeszüntetés, így az a szükséges »még elégséges szolgáltatás« biztosítása mellett megtartásra kerülhet. A munkáltató legkésőbb két nappal a sztrájk megkezdése előtt tájékoztatja az utazóközönséget a várható menetrendről”
– írja közleményében a szakszervezet.
A még elégséges szolgáltatásról szóló megállapodás szerint december 10-én vasárnap 17 989 járatból 3766 járat maradhat ki, december 11-én pedig a 42 450 járatból 19 288 nem fog közlekedni.
A SZAKSZ közleményében kifejti, hogy a Törvényszék szerint a Volán alaptalanul hivatkozott arra, hogy a szakszervezet a sztrájkkal a kollektív szerződésben rögzített bérmegállapodás megváltoztatására törekedne. Ugyanis a bérmegállapodás az idei évre vonatkozik, a szakszervezet viszont a 2024-es évre fogalmazta meg követelését, miszerint a Volánnál legalább 25 százalékos vagy minden munkavállalónak 112 500 forintos alapbéremeléssel lennének elégedettek, januártól kezdve. Tehát azutántól, hogy lejár az idei bérmegállapodás.
A szakszervezet a bíróság megállapítása szerint a jogszerűségi előírásokat maradéktalanul betartotta a sztrájkfelhívással és a sztrájk bejelentésével, nem élt vissza a sztrájkjoggal, és nem is időelőtti a sztrájkfelhívás. „A sztrájk jogszerűségét ugyanis nem érinti az, hogy a felek általában az év mely időszakában kötnek bérmegállapodást. Helytelenül hivatkozott továbbá kérelmező arra, hogy jelen időpontban a sztrájkjog gyakorlása nem szolgálja a munkavállalók gazdasági érdekeit, figyelemmel arra, hogy a munkavállalók alapjoga a sztrájkjog, a törvényi rendelkezések maradéktalan betartása mellett az nem korlátozható” – olvasható a SZAKSZ közleményében.
A Magyar Hangnak nyilatkozva Dobi István a SZAKSZ elnöke elmondta, hogy amennyiben nem érnek célt a decemberi munkabeszüntetéssel, úgy január 7-8-ra újabb kétnapos sztrájkot hirdetnek.
A munkáltató azért nem tett eddig ajánlatot a kollektív bérmegállapodásra, mert a tulajdonos – vagyis az állam – nem hatalmazta fel rá a cég vezetését. A MÁV-Volán korábban lapunkhoz is eljuttatott közleménye szerint a megállapodást akkor tudják majd tető alá hozni, ha rendelkeznek a 2024-re szóló üzleti tervvel, ami ezek szerint december elején még nem áll készen, mindazonáltal a tulajdonosi utasításokat már megkapták. A cég tisztában van a dolgozók összességében 75-100 milliárd forint költségű bérköveteléseivel is, és véleményük szerint „a lehetőségek és a követelések egymáshoz illesztése az elmúlt években megszokott, a szakszervezetekkel közösen kialakított időrend szerint ezúttal is meg fog történni”, ami azt jelenti, hogy januárban állapodnak majd meg a cég tervei szerint.
Mint keddi cikkünkben beszámoltunk róla, a SZAKSZ mellett a cégcsoportnál dolgozó más szakszervezetek sem elégedettek a vállalat ajánlatának hiányával, igaz, a a VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) 15 százalékos vagy legalább 70 ezer forintos béremeléssel és a lojalitási jutalom 50 ezres emelésével is elégedettek lennének.
Meleg János a VSZ elnöke lapunknak elmondta, hogy mindeddig nem hívta össze a munkáltató december 7-re a csoportszintű érdekegyeztető tanácsot (CSÉT). Mint mondta, valóban nagynak tűnik a béremelési követelés vállalat által számított költsége, azt is látni kell, hogy 57 ezer dolgozó között elosztva ez a legkevésbé sem a földtől elrugaszkodott összeg.
A szakszervezeti vezető kifejtette, hogy a tulajdonosi jogok gyakorlójával, vagyis Lázár János építési és közlekedési miniszterrel kell megállapodniuk, ugyanis amennyiben a tulajdonos nem biztosít forrást a béremelésekre, addig a cégvezetéssel hiába is keresnék a konszenzust. Eddig ugyanis nulla százalék plusz bérráfordítással számolhat a vállalat, ami értelemszerűen nem tesz lehetővé béremelést.
Meleg azt is közölte lapunkkal, hogy szerdán ülésezett a VSZ elnöksége, aminek eredményeképp felhatalmazást adott a nyomásgyakorlás módszerének a kidolgozására és az egyeztetésre a többi szakszervezettel. Fenntartotta korábbi állítását, miszerint „demonstrálni nem fogunk menni, mert az egy puha eszköz, mi pedig keményebb eszközökben gondolkodunk”, hozzátéve, hogy egy esetleges konfliktusos helyzet finanszírozása esetére rendelkezik elegendő anyagi tartalékkal a szakszervezet. Vagyis van pénz sztrájkalapra.