Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kétnapos sztrájkot szerveznek a buszsofőrök, ha a Volán nem hajlandó a korrekt bértárgyalásra

„Kétnapos sztrájkot jelentünk be, ha nem áll elő szerdán elfogadható, konkrét ajánlattal a munkáltató” – jelentette ki lapunknak Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet  (SZAKSZ) elnöke a november 15-re meghirdetett Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) ülésével kapcsolatban. A szakszervezet a bértárgyalások megkezdését sürgeti MÁV-Volán csoport vezetőségével való találkozón, ahol ők 25%-os keresetfejlesztést kérnek.

A CSÉT ülésének napirendi pontjai közé bekerült ugyan „a szakszervezetek 2024. évre vonatkozó bérigényeinek megvitatásáról” szóló pont, de a SZAKSZ szerint ez kevés – hiszen ha azt mondja a munkáltató, hogy megkezdik a bértárgyalást, akkor nekik is ajánlatot kell tenniük. 

„Ha szerdán azt mondja a munkáltató, hogy még nem tud semmit mondani, mert a tulajdonos, a minisztérium, a kormány nem döntött, akkor egyértelmű, hogy ez egy komolytalan bértárgyalás kezdete.

Egy ilyen komolytalan kezdetnél, amikor a munkáltató nem áll elő korrekt ajánlattal, akkor csak az lehet a válasz, hogy mi elkezdjük a bérharcunkat”

– mondta el Dobi István, aki szerint a két napos munkabeszüntetésre még az adventi időszak előtt sor kerülhet. Hozzátette, azért is látják szükségét a mielőbbi bértárgyalásnak, mert szerintük a munkáltató arra játszhat, hogy az év végi lojalitási jutalommal tompítani tudja a munkavállalóknak nap mint nap jelentkező anyagi feszültséget, amivel a boltok pénztárainál találkoznak.

„Mindenki körülbelül tudja, hogy mire képes, ha nem mondanak semmit, vagy nem tudják teljesíteni a követelésünket, akkor mi megkérdezzük a munkavállalókat és meghirdetjük a sztrájkot. Nem kell itt az időt húzni”

– fogalmazott Dobi, kiemelve, a buszvezetőkön kívül műszaki területen dolgozó szakmunkások (autószerelő, autóvillamossági szerelő, karosszérialakatos) és egy kis létszámú adminisztratív állomány is van a tagjaik között –

közöttük van, aki nettó 300 ezer forint alatt keres.

Ráadásul úgy látja, a szakma elöregedőben van, sokan a nyugdíjkorhatár előtt állnak, sokaknak rossz az egészségügyi állapota is. 

„Nagyon sok kollégának van másodállása, hogy a családját el tudja tartani, vagy ha vidéken él, akkor a saját földjein dolgozik, esetleg mezőgazdasági munkában segít be. Hogyha ezt a szakmát megfelelő bérezéssel nem fogják honorálni, akkor itt jelentős járatleállításokat kell eszközölni, mert jelenlegi állapotában [a Volán] egyszerűen nem vonzó a fiatalok számára”

– mondta el a szakszervezeti vezető. A bértárgyalásoknál igyekeznek együttműködni a hasonló mértékű, 18%-os béremelés mellett a béren kívüli juttatások emelését is követelő Mozdonyvezetők Szakszervezetével:

„Nincs kizárva, hogy az autóbuszvezetők és a mozdonyvezetők akciószövetségre lépnének, erről még nem tárgyaltunk. A 15-én bejelentett munkáltatói ajánlat fogja felgyorsítani az eseményeket.”

A két ágazat dolgozóit az elmúlt hetekben sajtóvisszhangot kapott vonatpótlások kérdése is összeköti. Ezzel kapcsolatban Dobi István elmondta, itt egy tízezer forintos napi ösztönző bérrel próbálják a buszvezetőket az ország minden pontjáról átvezényelni. Ez azoknak lehet vonzó, akinek nincs családja, vagy már nagy gyerekei vannak – de az átvezénylés másutt hiányt okoz. Ezt a szakszervezeti vezető szerint nagyobb járatkimaradásokkal vagy a maximális túlóra kihasználásával tudja megoldani a munkáltató.

„Ez egy kiemelt prioritású munka. És most, amikor úgy látjuk, hogy itt fejek hullhatnak porba, lásd a Nemzeti Múzeum főigazgatóját, aki egy utasítást nem hajtott végre, vagy nem úgy hajtott végre, kirúgták. Biztos vagyok benne, hogy a MÁV és a Volánbusz vezére is mindent megtesz annak érdekében, hogy nehogy valaki kirángassa a széket a fenekük alól”

– fogalmazott Dobi.

Amint arról beszámoltunk, az Alkotmánybíróság szeptember végén megsemmisítette a Munka Törvénykönyvébe foglalt elnyomó passzust, amely szerint eddig nem volt joga felmondani vagy módosítani a kollektív szerződést azoknak a szakszervezeteknek, amelyek csak a szerződés megkötése után érték el a reprezentativitáshoz szükséges taglétszámot. Ennek köszönhetően a Mozdonyvezetők Szakszervezete és a SZAKSZ is szerződéskötő féllé vált a Máv-START Zrt. illetve a Volánbusz Kollektív Szerződésének vonatkozásában.

Címlapkép: MTI/Vasvári Tamás