Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szijjártó szerint „a kocka el van vetve”, mi meg amiatt aggódunk, miként találja majd fejbe az ácsiakat

Miután Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pár héttel ezelőtt bejelentette, hogy hamarosan valamit bejelent, ma csakugyan bejelentett:

520 milliárd forintból épül új kínai akkugyár a Komárom-Esztergom megyei Ácson. A kivitelező a kínai Huanyou Cobalt lesz, amely egészen pontosan katódot fog gyártani elektromos akkumulátorokhoz a hétezer fős lakosú városban.

Mindenesetre az ácsiak sejthetik, mi vár rájuk. Hiszen csak pár kilométerre fekszik a várostól Koppánymonostor, ahol az SK on Hungary tölti be zajjal a csendes kisvárost.

Szijjártó miniszter rövid Facebook-bejegyzésében, kisvártatva pedig élő bejelentkezésében arról szólt, hogy a mintegy 520 milliárd forintos óriásberuházással 900 új munkahelyet hoz létre a kínai Huanyou Cobalt, amely ehhez állami támogatást is fog kapni.

Arról, hogy pontosan mennyit, a miniszter nem közölt adatot: csak akkor fogják nyilvánosságra hozni a donáció összegét, ha a beruházást az Európai Bizottság is jóváhagyta.

Szijjártó Péter az egyezség megkötése utáni sajtótájékoztatón azt mondta, hogy „a kocka el van vetve”, hiszen „az elektromosautó-ipar fogja meghatározni az elkövetkező évek gazdasági fejlesztését”. Leszögezte, hogy „az elektromos autóiparhoz kapcsolódó gyárak mindenképp létre fognak jönni. A kérdés csak az, hogy hol”. Nézete szerint verseny zajlik ezekért a gyárakért. A versenyzők, jelesül az európai országok, mindent megtesznek annak érdekében, hogy magukhoz csábítsák az akkugyárakat. A miniszter úgy látja, „gazdasági sorskérdés”, hogy melyik országok tudnak sikeresek lenni a szektor beruházásaiért zajló éles versenyben.

Szijjártó arról is beszélt szerdán, hogy a nyugati autógyárak hatalmas függésbe kerültek a keleti akkumulátoroktól, utóbbiak piacát ugyanis 95 százalékban Kína, Dél-Korea és Japán uralja.

„Európa csak akkor tud sikeres lenni ebben az új világgazdasági korszakban, hogy ha a keleti és a nyugati gazdaság mesterséges szétválasztása helyett arra törekszik, hogy a keleti és nyugati gazdaság a lehető legszorosabban működhessen együtt”.

Szerinte Magyarország kiváló példa az együttműködésre, mert „fontos találkozási pontjává vált a keleti és a nyugati cégeknek”.

Szijjártó emlékeztetett arra, hogy elmúlt hét évben  – melyek a világgazdaság „viharos éveiként” vonulnak be a tankönyvekbe – ötvenegy, az elektromos autóiparhoz kapcsolódó beruházás érkezett Magyarországra négyezer milliárd forint értékben”. Azt is elmondta, hogy az ágazat tíz legnagyobb cége közül már négy elkötelezte magát Magyarország mellett.

Akkumulátoron az ország

A külügyminiszter bejelentése meglehetősen bizarr.

Valójában annak a bevallása, hogy Magyarország saját erejéből képtelen a Huanyou Cobaltéhoz hasonló beruházásra, ezért a nemzetközi szereplők megnyerésére korlátozódik a hatóképessége. Anélkül, hogy ennek az okaira rákérdezne, s valamiféle alternatíva mellett szánná el magát, az állam versenybe száll azáltal, hogy a tőke számára a lehető legjobb körülményeket biztosítja. Ez azonban ritkán jár a munkások lehetőségeinek javulásával. Azzal, hogy egy nemzetközi cég beruházását maga a külügyminiszter jelenti be, a kormányzat kifejezi, minek fogja a pártját. Ez pedig nem más, mint a tőke.

Holott talán nem kellene ilyen könnyen elköteleződni.

Mint arról beszámoltunk, a heves tüntetéseket kiváló CATL-beruházás után Debrecen újabb akkugyárat fog kapni. A kínai Eve Power 400 milliárdos beruházásából 14 milliárdot Magyarország áll majd. Bár Szijjártó a beruházást „környezetbarátként” mutatta be, mert szerinte a gyártás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják, éppen a CATL gyár példája mutatja, hogy a város vízkészlete egyetlen akkumulátorgyár kiszolgálását sem teszi lehetővé. Vélhetőleg megoldást az ún. szürkevíz, azaz az újra felhasznált szennyvíz sem jelent, hiszen a hatástanulmányok közzétételét éppen a kormány hátráltatja, s aligha amiatt, mert a technológia olyan sikeres lenne.

Tiltakoznak az emberek Győrben is, ahol még nem épült akkumulátorgyár, éppen csak tervezik. Ott a 400 hektáros ipari park bővítését tervezi az önkormányzat, minden bizonnyal akkumulátorgyár fog állni e helyen. Iváncsán már épül az akkugyár, s a kiszolgáltatottság első jelei is kiütköztek. Nemrég a gyárat építő egyik cég munkásai kezdtek sztrájkba, mert az alvállalkozó hetek óta nem fizette ki őket.

A gödi Samsunghoz kötődő visszaélésekről számos riportban számoltunk be, hiszen a helyieknek évek óta nem sikerül elérniük, hogy a gyár betartsa a jogszabályban rögzített zajhatárértékeket, betartson minden munka- és tűzvédelmi szabályt, és hogy a lakosság, valamint az önkormányzat számára átláthatóan működjön. A számos gödi lakóháztól néhány száz méterre fekvő, több ezer tonna veszélyes anyaggal dolgozó akkumulátorgyár zaja és egyéb környezeti hatásai, valamint az elmúlt években ismétlődően elkövetett – többek közt súlyos tűzvédelmi és munkavédelmi – szabálysértések híre eddig még nem jutott el a kormányzat fülébe. Vagy ha el is jut, úgy tesz, mint a Fidesz támogatását bíró, de függetlenként polgármesteri széket nyert Kammerer Zoltán, aki egyszerűen távozott a teremből, amikor a sajtó az akkumulátorgyárról kérdezte.

(Facebook, Hvg.hu, Mérce)