Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Roma szülőként azt gondolom, hogy a státusztörvénnyel nemcsak a tanárainkat, de mindannyiunkat megmérgeznek

A státusztörvény elleni, június 16-ai tüntetésen hangzott el az alábbi beszéd, amelynek szerzője, Horváth Viktória roma mediátorként dolgozik egy csobánkai szülői közösségben, melynek célja, hogy pozitív kapcsolatokat építsen és ápoljon az oktatási intézmények és a közösség között. Ahogy bemutatkozásában írta nekünk, kiemelten fontosnak tartja a Polgár Alapítvány oktatási ügykoalíciója által képviselt összefogást, amelynek célja, hogy megszűnjön a roma tanulók mindennemű elkülönítése Magyarországon: „Úgy gondolom, alapvető fontosságú, hogy az érintettek hangja meghallgatásra találjon és hangosan zengjen. Hiszek abban, hogy közösen képesek vagyunk változást hozni az oktatás területén, hiszen a jövő generációjának sorsa forog kockán.

***

Horváth Viktória vagyok, a Polgár Alapítvány az Esélyekért munkatársa, aktivista, és nagyon dühös roma szülő – mert a Parlamentben épp fasiszta beszéd hangzott el.

A Belügyminisztérium benyújtotta a parlament elé a státusztörvényt, amelyről a vita most zajlik. Világossá vált, hogy a kormány minden tiltakozás dacára erővel nyomná le a pedagógusok torkán.

Én mint roma szülő azt gondolom, hogy a státusztörvénnyel nemcsak a tanárainkat akarják megetetni, ezzel a romlott étellel minket is mérgeznek.

Bár a törvény egyelőre nem tartalmaz a szegény diákok helyzetét célzottan rontó intézkedéseket, ha egy rendszer összeomlik, akkor mindig a legalul lévőkre hullik a legtöbb törmelék.

Aki szegény, az a legszegényebb!! Mi, romák már több évtizede a legnagyobb károsultjai vagyunk az oktatási rendszer romlásának. Vannak, akik ma is konténerekben tanulnak, és nem hinnétek, milyen sokan vannak azok, akiknek takarítónő tartja a matekórát.

A roma gyerekek csak vegetálnak az általános iskolában, a hatalom semmilyen jövőképet sem nyújt a nehéz sorsú diákoknak. Az elmúlt 15 évben megduplázódott a többiektől elkülönítve tanított általános iskolás roma tanulók aránya. Egyes felmérések szerint ma 10 roma gyermekből hatan külön iskolában, külön osztályban tanulnak!

A kormány nem hajlandó megszüntetni a szegregált intézményeket akkor sem, ha jogerős bírósági ítéletek kötelezik erre!

Az Emberi Jogok Európai Bírósága döntése szerint meg kell szüntetni a roma gyerekek elkülönítését. Ma több mint ötszáz szegregált iskola van Magyarországon!

A státusztörvény a szülői jogokat és a gyermekek jogait is súlyosan csorbítja, az általános problémákat elmérgesíti, mindez pedig hatványozottan hat a roma gyerekekre. Nemcsak a pályaelhagyó pedagógusok számát növeli meg, de egyúttal az iskolai rendszerből kieső gyerekek számát is.

Az esélyegyenlőség nem létezik, a roma gyerekek hátrányból indulnak származásuk miatt, de a bosszútörvény olyan mértékben ellehetetleníti azoknak a tanulóknak a sorsát, akiket eddig is elkülönítettek, hátrahagytak, hogy mindez visszafordíthatatlan károkat okoz majd.

Ez a törvény romba dönti az országot!

Mert ha nincs tanár, akkor nem lesz jövő, és nem lesz adófizető sem!

A gyerekem az alsó tagozatban három osztályfőnökkel ismerkedett, most hatodikos, és abban reménykedünk, hogy a negyedik osztályfőnöke már nem megy el.

Pedagógus barátom mondta nekem: „Ha benne maradok, akkor is szar ember leszek, de ha elmegyek, akkor is… Mondd meg, mit tegyek, mit csináljak, ott az osztályom, ott vannak a gyerekek….”

Azokat a pedagógusokat, akikben hiszünk, akik elkötelezettek, akiket szeretettel tisztelünk, kicsinálja ez az aljas rendszer! A státusztörvény elveszi a tanárainkat!

Eszköztelenné válnak a tanáraink és mi is, ha a státusztörvényt bevezetik.

Elveszik a döntési jogokat az óvodai és iskolai pedagógusoktól, ami visszafordíthatatlan károkat okozhat, hiszen a fegyelmi eljárás keretein belül akár egy idegen is dönthet a gyerekekről.

Mindez a gyerekek és a szülők jogait is semmibe veszi, de a döntés ellen a szülő nem indíthat eljárást. Fellebbezésnek helye nincs!

A jelenlegi pedagógushiány súlyosan veszélyezteti gyermekeink és országunk jövőjét. Tisztességes, adófizető állampolgárokat szeretnénk nevelni. Mit tegyünk? Költsünk magánórákra, hogy pótoljuk az iskolából hiányzó szaktanárokat? Már ezt tesszük az egészségügyben is, ha nem akarunk hónapokat várni egy vizsgálatra!!!

Nincsenek biztonságban a gyerekek az omladozó épületekben, és nem lesznek biztonságban akkor sem, ha a státusztörvény hatályba lép. A bosszútörvény az egész országot bünteti, hiszen az oktatásban lenne mindannyiunk biztonságos jövője!

Az én lányom most 12 éves, éppen műtős orvos és ruhatervező vagy színész akar lenni, mint biztos a tietek is. Az a legnagyobb félelmem, hogy az ehhez szükséges feltételeket nem tudom magam megteremteni neki, hiszen az álmai valóra váltásához jó oktatásra lenne szükség.

Ezért tisztelettel kérem a  magyar kormányt, ne vegyétek el tőle az álmait!

Szülőként mindent megteszek, hogy elérhesse a céljait, de az kevés, hogy én jobbat akarok a gyerekemnek, mint ami nekem jutott, ahhoz minőségi oktatás kell, ami mindenki számára elérhető.

1 Magyarország van, és közös az érdekünk! Méltóságot és megbecsülést a tanárainknak! Ha nincs tanár, nincs jövő!

Kiemelt kép: Horváth Viktória felszólal a státusztörvény elleni, 2023. június elsejei tüntetésen Fotó: Alföldi Dániel István