Újabb 13,5 milliárd forint támogatást ad a BMW debreceni gigaberuházásához az állam – jelentette be a Brüsszelből repülővel közvetlenül a hajdúsági városba érkező Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó szerint a projekt összértéke így eléri a 800 milliárd forintot, és ezzel Magyarország történetének harmadik legnagyobb zöldmezős beruházása lesz. A tárcavezető az újabb, elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházás bejelentésén arról számolt be, hogy az üzem felépítése ötszáz munkahelyet teremt az eredetileg tervezett ezren felül – írja az MTI.
Üdvözölte, hogy az autóipari óriáscég hazánkba telepíti elektromobilitási stratégiája szívét, itt kezdődik meg az első teljesen elektromos platformjának gyártása, s a mai bejelentés nyomán ráadásul itt állítják majd elő az ezen modellekbe kerülő akkumulátorokat.
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a beruházás további lendületet ad a magyar autóiparnak, amelynek termelési értéke 23 százalékkal nőtt az idei év első kilenc hónapjában, így meghaladva a 8700 milliárd forintot, s ez idén először átlépheti a 10 ezer milliárd forintot.
„Magyarország mára az elektromos autóipari átállás Európa-bajnoka lett, és joggal emlegetnek minket a világbajnoki cím várományosai között is”
– jelentette ki.
A miniszter fontos nevezte, hogy Magyarországon a kontinens legkedvezőbb beruházási környezetét hozták létre az elektromos autóipari cégek számára, illetve szövetséget kötöttek az iparág legnagyobb keleti és nyugati szereplőivel.
„Ma itt Magyarországon ad egymásnak randevút a keleti és a nyugati elektromos autóipar” – mondta.
Kiemelte, hogy Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon lesz jelen gyártókapacitással a három nagy német prémium márka, valamint az elektromos akkumulátorok világpiacát uraló kínai és dél-koreai vállalatok közül három is ide helyezte európai gyártási központját.
Szijjártó szerint meg lehet tenni azt a kijelentést, hogy már ma is nagyhatalom vagyunk elektromos akkumulátor gyártásban – mivel míg lakosságszámban a 95. helyen állunk, addig akkumulátorgyártó kapacitásban a harmadikak vagyunk.
Szijjártó Péter sikerpropagandájával kevésbé értenek egyet a debreceniek. Amint arról beszámoltunk, a városi LMP helyi népszavazást kezdeményez az akkumulátor gyár ügyében, a következő kérdésekben:
- Egyetért-e ön azzal, hogy Debrecen közigazgatási területén tilos legyen olyan ipari létesítményt létrehozni, amelynek az óránkénti vízigénye meghaladja a 450 m³ értéket?
- Egyetért-e ön azzal, hogy tilos legyen Debrecen közigazgatási területén olyan ipari létesítményt létrehozni, amelynek éves vízigénye meghaladja Debrecen éves lakossági vízfogyasztásának másfélszeresét?
A népszavazás megtartásához szükséges 34 ezer érvényes aláírás összegyűjtésére december 3-ig van ideje a pártnak.
Helyi lakosok levélküldő kampányt indítottak a SzabadaHang felületén, amelyben felszólítják Papp Lászlót, Debrecen polgármesterét, hogy akadályozza meg az akkumulátorgyár megépülését a városban. A kampány keretében eddig már több mint 5400-an küldtek levelet a fideszes városvezetőnek.
Amint arról beszámoltunk, egy héttel a debreceni Déli Gazdasági Övezetbe tervezett kínai CATL gyár építésének bejelentése után döntött úgy a kormány, hogy 87,7 milliárd forinttal támogatja beruházást. A szinte teljes egészében áram hálózati fejlesztésekre szánt összeg kizárólag az ipari telephely számára lesz kedvező, az adófizetők által nyújtott támogatás összege a következő 60 hónapban pedig jóval meghaladja majd a 87 milliárd forintot.
A kormányrendelet szerint a költségvetési forrásból négy szereplő hajthat végre beruházásokat, ezek a MAVIR Zrt., Opus Titász Zrt., MVM Démász Zrt. és Debrecen önkormányzata.
Ebből Mészáros Lőrinc cége, az Opus Titász 16,68 milliárd forintot akaszthat le.
A kínai CATL gyárépítése minden idők legnagyobb beruházása lesz Magyarországon, ennek ellenére a debreceniek nem az önkormányzattól, hanem Magyar Levente külügyi államtitkárától hallottak róla először, már kész tényként.
Mint arról a Mércén 2018 óta folyamatosan tudósítunk, a Samsung gödi akkumulátorgyára állandó zajszennyezéssel terheli a lakosságot, miközben újabb és újabb szabálytalanságokra derül fény, ami egy felső küszöbértékű veszélyes üzem esetében igencsak rémisztő – de írtunk már a koppánymonostoriak életét megkeserítő SK akkumulátorgyáráról is, és vélhetően a győrszentivániak is egy akkumulátorgyár zúgását hallgathatják madárcsicsergés helyett hamarosan.