Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Vonatkimaradások lehetnek év végén a vasutasok igazságtalan bérpótlék-elosztása miatt

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) közleménye szerint a MÁV év végi egyszeri kifizetéséből, a cég rendelete szerint hogy hogy nem többek között épp a szakszervezeti tisztségviselőket hagyják ki. A VSZ szerint a diszkriminatív intézkedésnek köszönhetően a munkabéke, vagyis a munkáltató és a munkások közötti kiegyensúlyozott kapcsolat is borulhat.

Telefonon értük el Meleg Jánost, a VSZ elnökét, aki elmondta, az intézkedés miatt akár vonatkimaradásokra is lehet számítani az év végén.

A pótlékpénz ugyanis a hároméves – idénre is vonatkozó – bérmegállapodás része, a munkaerőhiány miatt a társaságnál visszamaradó pénz szétosztása lenne a dolgozók között, a MÁV-START Zrt. esetében 80-120 ezer forint értékben. A cég új vezérigazgatója, Keresztes Péter által jegyzett utasítás azonban olyan feltételekhez kötötte, amik alapján a vállalat nagyjából 12 ezer dolgozójának harmada kimarad a kedvezményezettek közül.

A pótlékpénzre azok jogosultak, akik éves szinten nem hiányoztak 21 napnál többet, azonban munkahelyi balesetek, és különösképp a koronavírus-járvány miatti karanténok miatt sokak kényszerültek otthon maradni. Emellett akik decemberben kettőnél több napot hiányoztak, úgyszintén elesnek a pótlékpénztől, ebbe a körbe pedig számos szakszervezeti tisztségviselő is beleesik.

Meleg szerint a vasútnál eddig kiegyensúlyozott volt a kapcsolat, azonban a jelenlegi utasítás előtt nem tárgyalt a vezetés a szakszervezettel, ami így valamennyi lehetséges eszközt be fog vetni a korrekt megállapodás kikényszerítéséért.

Ebbe beletartozik, hogy a vasutasok

„ünnepek előtt a megmaradt munkaidőkedvezményüket is mind fel fogják használni, ami a szolgáltatásban okoz majd fennakadásokat”,

amit szakszervezeti tisztségviselők kaphatnak meg a Munka Törvénykönyvében foglalt szabályok alapján. Meleg szerint ezzel eddig elég jól gazdálkodtak, úgyhogy az idei évre van még kvótájuk, ami azt jelentheti, hogy

bizonyos vonatok kimaradhatnak, mert nem lesz rájuk személyzet.

Meleg szerint ha a MÁV vezérigazgatója nem akar folyamatos konfliktust, akkor rendeznie kell a helyzetet, a szakszervezet pedig készen áll a konstruktív együttműködésre, párbeszédre.

A szakszervezeti vezető azt is elmondta, hogy a MÁV csoport többi cégénél korrekt megállapodást sikerült kötni, ahogy abban is megegyeztek a 2021-es hároméves bérmegállapodásban, hogy a cégnél maradó – munkaerőhiány miatt keletkező – bérmaradványt szétosztják év végén a dolgozók között valamilyen formában. Ebből azonban önhibájukon kívül zártak ki „borzasztóan diszkriminatív” módon számos dolgozót.

Ráadásul ahogy Meleg kifejtette, még ha betegszabadság miatt otthon is maradt valaki több mint 21 napot, a további munkanapjain könnyen lehet, hogy akár 300 óra túlórát is ledolgozott épp a már korábban is említett létszámhiány miatt. Mint mondta, nagyon sok ilyen munkavállaló van.

Így a cserbenhagyott munkavállalók között van olyan szándék a szakszervezeti vezető szerint, hogy elmennek betegállományba karácsonykor és szilveszterkor.

Ami komoly fennakadásokat okozhat a vonatközlekedésben.

Meleg hangsúlyozta, hogy a MÁV cégcsoport esetében megvolt az egyeztetés a szakszervezettel, a többek között a személyszállításban dolgozókat és a masinisztákat foglalkoztató MÁV-START esetében maradt el, és azt várják, hogy a cégcsoport hasson Keresztes vezérigazgatóra, hogy adjon igazságos utasítást a pótlékpénz kifizetésére vonatkozólag.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán