A kormány kompenzációja nélkül a korábban megkötött bérmegállapodás sem teljesíthető a főváros intézményeknél és cégeknél. Önkormányzati elvonások helyett béremelést! címmel közös nyilatkozatot írt alá a főváros és az érdekképviseletek. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint nem szabad a dolgozók béremelésén spórolni a kiesett iparűzési adó miatt.
„Az érintett szakszervezetek továbbra is azt gondolják, hogy ha csökkennek a bevételek, akkor kizárt dolog, hogy a szükséges plusz forrásokat a munkavállalók bérén lehet megtakarítani”
– mondta Naszályi az Inforádiónak.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a fővárosnak még a kialkudott bérfejlesztésre sincs fedezete, amit az áremelkedés és infláció miatt még súlyosabbá vált helyzet orvoslására ígértek meg.
Ahogy Naszályi elmondta, az megérthető, hogy a kormány csökkenteni akar a vállalkozások terhein, ez azonban most a városok és települések költségvetésében hiányként jelentkezik, ezért kérik a szakszervezetek is a főváros kompenzálását.
„Azzal sem értünk egyet, hogy a dolgozókon spóroljanak, de azzal sem, hogy egy előre tervezett megállapodás bevételi oldala csökkenjen. A megállapodás lényege éppen az volt, hogy közösen kérjük a kormányt a kompenzációra, ez lesz a fővárosi közgyűlésben is a jövő héten.”
A 14 szakszervezet által aláírt Önkormányzati elvonások helyett béremelést! nyilatkozatban arra kérik a kormányt, hogy biztosítsa a fővárosnak szükséges 20,5 milliárd forintot. A béremeléshez szükséges összeget a főváros megelőlegezi a kormányzati forrás megérkezéséig, akár a folyószámlahitele terhére is.
Ahogy azt korábban megírtuk, a kormány és az ellenzéki vezetésű Budapest közötti vita miatt egyre nagyobb bajban van a fővárosi tömegközlekedés. Az elővárosi tömegközlekedés kapcsán kialakult konfliktus következtében a kormány 12 milliárd forintot tart vissza a fővárostól. Karácsony Gergely sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány úgy viselkedik a budapesti tömegközlekedés finanszírozása kérdésében, mint a jegy nélkül utazó bliccelők.
A budapesti tömegközlekedés finanszírozása már évtizedek óta a magyar önkormányzatiság egyik legnagyobb rákfenéje, még a kormánypártok által támogatott Tarlós Istvánnak is komoly közelharcot kellett folytatnia az Orbán-kormánynál, hogy az állam megfelelően finanszírozza a főváros közösségi közlekedését, amely a BKV 2012-es csődközeli helyzetbe kerülésével majdnem össze is omlott. A helyzet azonban sokat romlott mióta ellenzéki vezetése van Budapestnek, hiszen a folyamatos kormányzati elvonások miatt szinte esélytelen, hogy a főváros saját forrásaiból is fedezni tudja az ország legnagyobb tömegközlekedési rendszerének működtetését.