Miután a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint a megyei kormányhivatalok nem vizsgálták elég alaposan a veszélyhelyzeti polgármesteri jogosítványokkal élő vezetők kérdéses döntéseit, a jogvédő szervezet az Alkotmánybírósághoz fordul. A TASZ Ács Rezső szekszárdi polgármester több esetben felháborodást kiváltó tevékenységén keresztül próbálna gátat szabni a városvezetői önkényeskedésnek.
Mint arról a Mérce is több esetben beszámolt, a két alkalommal is bevezetett veszélyhelyzeti különleges jogrenddel, ami minden korábbinál nagyobb hatalmat adott a helyi vezetők kezébe, önkormányzati képviselők szerint többen is visszaéltek.
A panaszok alapján a TASZ úgy véli, hogy több polgármester, így a szekszárdi Ács Rezső is többször hozott olyan egyszemélyi döntéseket, amelyeknek semmi közük sem volt a járványkezeléshez.
Ács rendelkezései között olyanok vannak, mint például a város költségvetésének egyszemélyi elfogadása, a Szekszárdi Vasárnap című önkormányzati lap megbízott főszerkesztőjének leváltása, vagy az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának néhány nappal a különleges jogrend lejárta előtt való átalakítása.
Bomba Gábor, az ellenzéki Éljen Szekszárd – ÉSZ képviselője több esetben emelt panaszt a polgármester tevékenysége ellen. A konfliktusnak látványos tetőpontja volt az ellenzéki frakció tiltakozása a veszélyhelyzeti szünet utáni, június 22-i rendkívüli közgyűlésen: az ÉSZ tagjai demonstratíve kivonultak a testületi ülésről, miután mindössze egy nappal korábban értesültek csak a közgyűlés összehívásáról.
Ezzel, és több hasonló üggyel kapcsolatban a TASZ tavaly nyáron arról számolt be, hogy panaszaik rendre lepattantak az önkormányzatok eljárásrendejét felülvizsgálni hivatott megyei kormányhivatalokról, méghozzá azok meglehetősen abszurdnak tűnő érvelése miatt, miszerint nagyjából minden meghozott polgármesteri döntés kapcsolódik a járvány kezeléséhez, ha a járvány szót említik az indoklásban.
Ehhez képest a TASZ jelenlegi állásfoglalásában úgy értékeli az önkormányzat működésének statáriális átalakítását, hogy a polgármester az összes helyi lakos jogait megsérti, amikor ellehetetleníti, hogy választott képviselőik hatékonyan lássák el feladatukat.
„Bízunk abban, hogy Bomba Gábor ügyén keresztül az Alkotmánybíróság át nem hágható határokat szab a veszélyhelyzettel történő polgármesteri visszaéléseknek, amelyekrea későbbiekben bárki hivatkozhat majd az önkényeskedő polgármesterekkel szemben.”
– zárta közleményét a TASZ.