A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) kedden arról számolt be honlapján, hogy a MÁV-Volán csoport nulla százalékos bérajánlatot adott a dolgozóinak 2021-re, amit a szakszervezet elfogadhatatlannak tart. A VDSzSz folytatja a munkáltatóval a tárgyalásokat, tehát az ajánlatot még nem lehet véglegesnek tekinteni, de közben megkezdte a vasutasok sztrájkkészségének a felmérését is.
Több közszolgáltató állami vállalat dolgozói hónapok óta hiába várják, hogy kiderüljön, kapnak-e idén béremelést vagy sem. A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának (KVKF) legutóbbi ülésén csaknem százezer közszolgáltatásban dolgozó (többek közt pl. vasutasok, vizesek, postások, volánbuszosok) kapott ígéretet a kormány képviselőitől arra, hogy május 14-ig vagy érdemi bejelentést tesz a kormány a bérfejlesztésről vagy újabb, ezúttal tartalmi megbeszélésre hívják a szakszervezeteket. De egyik sem történt meg, a bejelentés, vagy az esetleges további egyeztetés elmaradásáról pedig nem értesítették a szakszervezeti vezetőket.
Ezt az eljárást Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) elnöke „neveletlenségnek, végtelenül méltatlannak, de főként elfogadhatatlannak” nevezte. Kordás szerint a kormány időhúzása ellen széleskörű összefogással fel kell lépni, tiltakozni és komoly akciókkal kell figyelmeztetni a döntéshozókat, „nem lehet a dolgozó emberekkel packázni”.
A vasutas szakszervezetek közösen kezdeményezték, hogy a MÁV-Volán csoport május 18-ra hívja össze a Vasúti Érdekegyeztető Tanácsot (VÉT), amelyen a cégcsoport munkavállalóit érintő kollektív tárgyalások lebonyolítása, valamint a kollektív szerződés erejű megállapodásoknak a megkötése, illetve módosítása történik. A szakszervezetek Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt kezdeményező levelükben jelezték: „a vasutas munkavállalók hónapok óta várják, hogy megismerjék a Munkáltató idei bérfejlesztésre, javadalmazásra vonatkozó elképzeléseit és a szakszervezetek által megfogalmazott javaslatokkal kapcsolatos munkaadói álláspontot.”
Az erről szóló közleményben a VDSzSz kiemeli, hogy a vasutasok helytálltak a járvány idején, és ezzel folyamatosan biztosították az ország működőképességét és hozzájárultak a járvány elleni védekezés sikerességéhez. Ezért elfogadhatatlan számukra, hogy „a közfeladatok ellátásában kiemelkedő szerepet vállaló vasutas dolgozók az elmaradt bérfejlesztések miatt hónapok óta reálbércsökkenést kénytelen elszenvedni.”
A VDSzSz szerint a május 18-i VÉT-ülésen a MÁV-Volán csoport részéről nem hangzott el konkrétum a 2021. évi bérfejlesztésről, a május 19-i tárgyalási fordulón azonban a munkáltató 2021-re 0% bérajánlatot tett. A szakszervezet emiatt megkezdte a dolgozók sztrájkkészségének a felmérését.
Halasi Zoltán, a VDSzSZ elnöke megkeresésünkre hangsúlyozta, hogy a helyzet még nem végleges, a munkáltatóval jövő héten folytatódnak a tárgyalások. Azonban a szerdai volt az első alkalom, hogy konkrét számok hangoztak el. Halasi szerint ezzel „rossz alapokról” indult a tárgyalás, ezért teszi a szakszervezet a feladatát, és elkezdi felmérni a sztrájkkészséget.
Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke szerint a dolgozók az utóbbi hónapokban nem kaptak semmi kézzelfogható információt, a cég részéről nincs semmi konkrét elkötelezettség. „Ez egy megalázó, kilátástalannak tűnő helyzet” – nyilatkozta Dobi.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke korábban az Indexnek adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy bízik abban, hogy lesz béremelés, a Volánnál mindenképp, mivel itt a fúzió miatt eleve tolódott egy korábbi megállapodásból származó 3 százalékos bérfejlesztés teljesítése is az átlagosan 6 százalékos idei alapbéremelésen felül. Meleg emlékeztetett arra, hogy a közlekedési cégek dolgozói 2020-ra kaptak béremelést, ugyanakkor
az évenkénti folyamatos bérfejlesztés a működőképesség megtartása szempontjából elengedhetetlen, mivel enélkül lehetetlen megtartani a fiatalabb munkavállalókat.
A Napi.hu információi szerint a MÁV és a Volán februárban még támogatta a szakszervezetek 2021-es csoportszintű, mintegy 8-9 százalékos keresetnövekedésre tett javaslatát, amellett, hogy a társaságnál 2020-ban átlagosan 10 százalékkal nőttek a keresetek, és a cégcsoportnál tavaly drasztikus, körülbelül 70 százalékos bevételcsökkenést eredményezett a járvány. A munkáltató állítólag továbbította a bérfejlesztési csomag tervét, és csak minisztériumi jóváhagyásra vártak.
A három MÁV-os szakszervezet átlagosan 5-6 százalék körüli alapbér-növekedésre és 3 százalékos cafeteria-emelésre tett javaslatot. Így jött volna ki a 8-9 százalék körüli jövedelemnövekedés, amelyet differenciálás nélkül, a csoport minden munkatársa számára biztosítottak volna: a pályamunkásoktól kezdve a vasúti mérnökökig és az informatikusokig. A műszakpótlékos munkakörökben pedig bizonyos foglalkoztatási csoportoknál – például fordulószolgálatosok – a jövedelem emelkedése a 10 százalékot is elérhette volna a tervek szerint.
A közszolgáltatások területén tiltakozó szakszervezeteknek normál helyzetben is korlátozott a mozgástere, amin a veszélyhelyzet tovább szűkít. A sztrájktörvény értelmében a közszolgáltatásban dolgozóknak biztosítaniuk kell a „még elégséges szolgáltatást”, Dobi István szerint ez a Volánnál nagyjából azt jelenti, hogy legfeljebb egy 15 perces figyelmeztető sztrájkot tarthatnának, aminek a nyomásgyakorló hatása elhanyagolható. A veszélyhelyzetre vonatkozó szabályok pedig a dolgozók másik eszközét, a demonstrációt teljesen ellehetetleníti a gyülekezési tilalom miatt.