Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kormányzati segítség nélkül maradtak az internetszolgáltatók a távoktatás idején

Ez a cikk több mint 3 éves.

A magyar kormány még tavaly novemberben tette ingyenessé az internet-hozzáférési szolgáltatásokat a digitális munkarendben tanuló diákok és a pedagógusok számára – a kedvezményt azóta az általános iskolában tanítók és tanulók számára is kiterjesztették. A szolgáltatók viszont kompenzációt azóta sem kaptak, írja a 24.hu.

A Mércén ezt követően egy kis internetszolgáltató tulajdonosa segítségével, riport keretein belül vizsgáltuk meg, mit is jelent ez a szolgáltatóknak a gyakorlatban. A leterheltségük a pandémia hatására ugyanis egyértelműen megnőtt, hiszen a lakosság túlnyomó százaléka virtuálisan éli munkahelyi és magánéletét is, az otthoni szórakozás miatt a streamingszolgáltatásokat is sokkal többen használják. Ezek a tevékenységek mind nagyobb sávszélességet igényelnek, ami a cégek számára is pluszköltséggel jár, amihez viszont nem kaptak kormányzati segítséget.

A helyzet azóta is húzódik: a kieső bevétel mellett a bővítés miatt felmerülő plusz költségeket is a szolgáltatóknak kell állniuk, ami könnyen egy-egy apróbb vállalkozás végét jelentheti.

A 24.hu beszámolója alapján több ilyen kis szolgáltató kereste meg a lapot azzal, hogy beleroppannak a távoktatás idejére központilag előírt ingyenes internet biztosításba: a 3LAN Internet Szolgáltató Kft. például márciustól felfüggesztette a kedvezmények jóváírását, mert akkora veszteséget okozott a cégnek eleget tennie a kormányrendeletnek, hogy veszélybe került a szolgáltatás teljesítése.

Az ilyen kisebb cégek ráadásul jellemzően a kis cégek jellemzően a vidéki kistelepüléseken vannak jelen, a kábeltelevíziót is ők szolgáltatják – így a túlterheltségből adódóan akár egy egész falut levághatnak az internetről.

A 3LAN az igényeket továbbra is befogadta, de közölték, hogy további jóváírást csak állami kompenzáció esetén tudnak adni. Egy másik cég pedig azt nehezményezte, hogy az ügyfeleik azzal az információval rendelkeztek: ezt az időszakot a kormány támogatja és jóváírja a szolgáltatóknak, miközben ők maguk még ígéret szintjén sem hallottak ilyenről.

A három nagy társaság (Magyar Telekom, DIGI, Vodafone) és a kisebb, döntően magyar cégeket tömörítő szövetségek adatai alapján Schanda Tamás államtitkár azt nyilatkozta, hogy február 11-ig mintegy százezer magyar család igényelte az ingyenes hozzáférést, így a magyar emberek közel egymilliárd forintot takarítottak meg a koronavírus-járvány idején.

A 24 ezért kérdéssel fordult az Innovációs és Technológiai Minisztérium felé, hogy megtudják, várhatnak-e a cégek bármiféle kompenzáció az államtól, amelyre a minisztérium azt válaszolta: a kompenzáció konstrukciójának kidolgozása a szolgáltatói érdekképviseletek bevonásával jelenleg is zajlik.

Címlapkép: MTI/Ujvári Sándor