Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nyolcórás sztrájkot tartanak a makói gumigyár dolgozói a pluszjuttatások elvétele és a túlórák miatt

Miután a mintegy 150-200 dolgozó részvételével megtartott szerdai kétórás figyelmeztető sztrájk nem hozott eredményt, szombaton kiemelkedően hosszú, nyolcórás munkabeszüntetésre készülnek a Continental makói gumigyárának dolgozói – közölte a Makói Gumiipari Szakszervezet és a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség.

A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában a cégvezetés nyáron a koronavírus-járvány miatt szükséges intézkedésekre hivatkozva egyoldalúan felmondta az addig érvényben lévő kollektív szerződést, amivel gyakorlatilag szabad kezet szerzett ahhoz, hogy kénye-kedve szerinti munkaidőben dolgoztassa, túlóráztassa a dolgozókat.

Csakhogy a létszám a szakszervezetek szerint túl alacsony, a túlórák száma pedig túl magas, a járvány első hulláma idején ugyanis sokan elhagyták a céget, mert nem vállalták a vezetőség által egyoldalúan bevezetett új munkarendet,

viszont a cégvezetés a mára drasztikusan lecsökkent létszámmal – mintegy 1700 dolgozóval – is teljesíteni akarja az időközben megszaporodott megrendeléseket, ezért az ottmaradtakat egyre jobban hajszolja.

A gyárban működő Makói Gumiipari Szakszervezet több megoldást is javasolt a vita feloldására – egyebek között azt, hogy amíg a céggel közösen ki nem dolgoznak egy új, kompromisszumos kollektív szerződést, addig maradjon érvényben a régi –, ám a munkáltató ezeket rendre lesöpörte, így az érdekvédők , által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita eredménytelenül végződött.

A pattanásig feszült légkörben végül az verte ki a biztosítékot a gumigyári dolgozóknál, hogy kiderült: a cégvezetés a régiek kárára venne fel „jó pénzért” új munkavállalókat úgy, hogy a tíz évnél régebb óta ott dolgozóktól elvonná a pluszjuttatásokat, és abból fedezné az új béreket.

Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke korábban hangsúlyozta: a teljes vállalatcsoporton belül egyedül a makói telephelyre jellemző – és kiemelkedő – „a munkáltató agresszív és elnyomó politikája”. A cégvezetés rendszeresen rossz hírét kelti a szakszervezetnek, a tisztségviselőktől elvonja a prémiumot, de korábban már arra is volt példa, hogy vezető tisztségviselőt próbált elbocsátani – mondta.

A Continental a szerdai figyelmeztető sztrájkkal kapcsolatban azt közölte: munkáltatóként elkötelezett amellett, hogy  megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről. „Továbbra is arra törekszünk, hogy  munkatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár  hosszú távú jövőjét biztosítani” – állt a cég állásfoglalásában, mely szerint csak azért nem sikerült megállapodni, mert a Makói Gumiipari Szakszervezet visszalépett a tárgyalásoktól, majd idén februárban sztrájkbizottságot alakított, a sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban viszont jelenleg is folynak az  egyeztetések.

Címlapkép: Gabriella Csoszó / FreeDoc