Ahogy azt mi is megírtuk a héten, elég faramuci megoldással véreztetné ki a Budapest és Keszthely közti közlekedést a MÁV: szeptember 14-től naponta kilencből hét közvetlen gyorsvonatot szüntetnek meg a menetrendi módosítás szerint.
Mindez már csak azért is problematikus, mert korábban, a MÁV és a Volán összevonásának egyik első lépéseként a közvetlen buszokat szüntették meg, az utasoknak a vasutat ajánlották alternatívaként.
Nem véletlen, hogy az átszervezés felháborodást keltett, Molnár Tibor keszthelyi önkormányzati képviselő épp ezért petíciót is indított, amelyben közvetlenül Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárhoz fordulva kéri, hogy ne szűnjenek meg a Keszthely és Budapest közötti közvetlen vasúti járatok.
„A Balaton déli partján ütemes menetrend szerint közlekedő, InterCity kocsikat is közlekedtető gyorsvonatokra van szükség, amelyek egyórás ütemben járnak: Budapestről indulva az egyik órában Keszthely, a másikban Nagykanizsa irányába, és onnan vissza.”
És hogy mindez miért fontos? A petíció külön felhívja a figyelmet arra is: „Azon túl, hogy tanulmányi, üzleti és munkaügyekben rengeteg keszthelyi és környékbeli lakos utazik vonattal a fővárosba és onnan vissza, a gépkocsi nélkül közlekedő turisták széles rétege számára is megnehezedik a Balaton nyugati végébe való eljutás.”
A képviselő Facebook-posztjában külön kiemelte azt is:
„Az idős, mozgáskorlátozott, kisgyermekes vagy kerékpáros utasok számára egyaránt fontos, hogy a számukra nehézkes átszállás nélkül jussanak el úticéljukhoz. Az idegenforgalom szempontjából pedig kiemelt jelentősége van annak, hogy környezetkímélő módon tudjanak eljutni a turisták Budapestről Keszthelyre. Számos keszthelyi és környékbeli pedig Budapestre utazik rendszeresen tanulmányi és munkaügyekből kifolyólag.”
A petíciót már most több mint háromezren írták alá (itt lehet elérni).
Korábban a Közlekedő Tömeg is közzétette álláspontját a Budapest és Keszthely közti közlekedési nehézségekkel kapcsolatban, miszerint a módosítást azonnal vissza kell vonni, és helyette a vasúttársaság eredeti terveinek megfelelő menetrendet kell bevezetni: a Balaton déli partján egész évben óránkénti gyorsvonati közlekedésre és a közvetlen keszthelyi vonatok megtartására van szükség.
„Az ITM és a KTI hanyag és kishitű, a költséghatékonyság helyett a költségcsökkentést szemük előtt tartó „szakértőit” felelősségre kell vonni, hiszen már sokadjára követik el ugyanazokat a hibákat. A vasút a közösségi közlekedésben betöltendő, a MÁV-Volán összevonással elérni kívánt gerincjárati szerepéhez átgondolt fejlesztésekre és utasbarát menetrendre, nem pedig eszetlen spórolásra és fűnyíróelv-szerű rombolásra van szükség!” – zárják közleményüket.
A MÁV és a Volán összeolvadásáról itt írtunk korábban. Júliusban még úgy hírlett, hogy a Volánbusz azon járatait csökkentik, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani. A MÁV korábbi, a járványhelyzettel összefüggő járatritkításairól pedig itt írtunk bővebben – amiről egyébként még Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója is kijelentette, hogy felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.