Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kilencből hét gyorsvonatot megszüntetnek Budapest és Keszthely között

Ez a cikk több mint 3 éves.

Szeptember 14-től naponta kilencből hét közvetlen gyorsvonatot megszüntetnek Budapest és Keszthely között a MÁV-csoport honlapján közzétett menetrendi módosítás szerint – hívja fel a figyelmet az újabb közlekedési anomáliára a Közlekedő Tömeg.

Mindez már csak azért is problematikus, mert korábban, a MÁV és a Volán összevonásának egyik első lépéseként a közvetlen buszokat szüntették meg, az utasoknak a vasutat ajánlották alternatívaként.

A MÁV és a Volán összeolvadásáról itt írtunk korábban. Júliusban még úgy hírlett, hogy a Volánbusz azon járatait csökkentik, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani. A MÁV korábbi, a járványhelyzettel összefüggő járatritkításairól pedig  itt írtunk bővebben – amiről egyébként még Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója is kijelentette, hogy felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.

A Közlekedő Tömeg arra is felhívta a figyelmet, hogy a MÁV-Start korábban éppen fejleszteni tervezte ezt a kapcsolatot: eddig a nyári időszakot kivéve a keszthelyi és a nagykanizsai gyorsvonatok kétóránként, Budapesttől Balatonszentgyörgyig összekapcsolva közlekedtek, ott a kocsikat szétkapcsolták és különböző irányba mentek tovább.

A vasúttársaság eredeti szándéka az volt, hogy szeptembertől teljesen külön közlekedtessék a két vonatot, így elkerülve a szerelvény kettébontásának körülbelül negyedórás procedúráját, valamint Budapest és a Balaton déli partja között óránkénti ütemes közlekedést biztosítva.

Így Budapest és Székesfehérvár között egész nap félóránként közlekednének a gyorsvonatok, ráadásul a keszthelyi gyorsokkal a Balaton északi partjára utazók is nyernének: a folyamatban lévő villamosítás miatt szeptember végétől egészen júniusig nem fognak járni a vonatok Székesfehérvár és Balatonfüred között, azonban keszthelyi gyorsvonatokhoz csatlakozó pótlóbuszokkal kétóránként kapnának viszonylag gyors budapesti és székesfehérvári kapcsolatot az északi part települései.

Csakhogy úgy tűnik, ebből semmi nem lesz, sőt, a helyzet romlani fog. A Közlekedő Tömeg információi szerint ugyanis a nagykanizsai vonatok gyorsításának megoldása a keszthelyi vonatrész megszüntetése lesz. Mint írják:

„Ennyit ér tehát a döntéshozóknak Keszthely és a környező települések több mint harmincezer lakosa és a közkedvelt régióba induló évi több százezer turista: másfél hónapon belül megszüntetnék a közvetlen buszok után a gyorsvonatokat is, mindezt anélkül, hogy bárki véleményét is megkérdeztek volna a változtatásról. Keszthelyen ráadásul néhány éve újították fel a vasút- és a mellette álló autóbusz-állomást, így eddig jól működő, mini intermodális csomópontként kiváló átszállási kapcsolat volt a vonatról környékbeli települések felé.”

A Közlekedő Tömeg álláspontja szerint a módosítást azonnal vissza kell vonni, és helyette a vasúttársaság eredeti terveinek megfelelő menetrendet kell bevezetni: a Balaton déli partján egész évben óránkénti gyorsvonati közlekedésre és a közvetlen keszthelyi vonatok megtartására van szükség.

„Az ITM és a KTI hanyag és kishitű, a költséghatékonyság helyett a költségcsökkentést szemük előtt tartó „szakértőit” felelősségre kell vonni, hiszen már sokadjára követik el ugyanazokat a hibákat. A vasút a közösségi közlekedésben betöltendő, a MÁV-Volán összevonással elérni kívánt gerincjárati szerepéhez átgondolt fejlesztésekre és utasbarát menetrendre, nem pedig eszetlen spórolásra és fűnyíróelv-szerű rombolásra van szükség!” – zárják közleményüket.

A teljes bejegyzést itt lehet elolvasni: