Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Éheznek, és fizetés nélkül maradtak a Budapest-Belgrád vasútvonal indiai munkásai, csendes sztrájkba kezdtek

Teljesen csendesen a járdán üldögélve demonstrál jelenleg 42 indiai vendégmunkás a szerbiai Kraljevo város polgármesteri hivatala előtt. A szerb baloldali a helyi Kraljevo Online híradása alapján azt írja, a munkások olyan, szerb nyelvű  táblákat tartanak fel, mint

„Sem víz, sem élelem (nincs)!”

és

„A társaság 15 napja nem ad nekünk rendes élelmet.”

 


Mint az a városháza tájékoztatásából kiderült, az Indiából érkező építőmunkások egy Nikolić nevű építkezési alvállalkozónál dolgoznak ideiglenes szerződéssel, ez a cég hivatalosan egy amerikai társaság, az IDEA Capital tulajdona, és évek óta ismert arról, hogy az indiai szubkontinensről szállít olcsó munkaerőt Szerbiába építkezésekhez.

Mint azonban az a Danas nevű szerb online hírportál január végi híradásából is kiderül, a Nikolić építővállalatnak nem az első ilyen botránya. Információik szerint egy másik indiai munkáscsoport a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszán dolgozott, a cég pedig két és fél havi bérüket nem fizette ki, így csupán fejenként 5000 dínár (14.800 forint) „zsebpénzzel” küldték őket haza.

Valószínűsíthető tehát hogy az a 42 építőmunkás, akik most, hasonló körülmények, a fizetés, élelmezés elmaradása miatt sztrájkolnak, ugyancsak a kínai finanszírozású vasútvonalon dolgozhatnak.

A szerbiai szakasz kínai és orosz finanszírozással készül, és az ott dolgozó munkások nagyobb része az Istinomer szerb portál ugyancsak januári riportja szerint is éppen indiai és főleg a Nikolić alkalmazásában állnak, munkakörülményeik azonban már akkor is siralmasak voltak. A metsző tél közepén is jobbára fűtetlen, zsúfolt barakkokban laktak, és a fizetésük nagyon rendszertelenül érkezett meg. Ugyan a Szerbiában elvileg keresett 320 eurós alapbérük indiai mércével mérve nagyon magas, de az ígéretek ellenére ezzel a cég rendszeresen tartozik a folytonosan cserélődő, kölcsönzött külföldi munkásoknak.

A cég általában India-szerte nagyon kedvező munkalehetőségeket hirdet Szerbiába, de a megérkezés után néhány hét munkát követően rendszeresen kiderül, hogy a cég a továbbiakban semmit sem biztosít nekik, és általában arra törekszik, hogy minél előbb megszabaduljon tőlük. A munkásoknak azonban még az is gondot okoz, hogy repülővel valahogyan nagy nehezen visszavergődjenek a szülőföldjükre. És mivel a Miamiban bejegyzett IDEA Capital, a Nikolić tulajdonosa a hatóságok számára nehezen elérhető jogilag, ezért az elszámoltatás is súlyos akadályokba ütközik.

Mind Orbán Viktor, mind pedig a szerb elnök, Aleksandar Vučić számára kiemelt projektnek számít az elvileg fővállalkozóként kínai óriáscégek és kínai hitel segítségével felújítandó Budapest-Belgrád vasútvonal.

Míg eredetileg a 2020-as költségvetésben Magyarország 61 milliárd forintot szánt a projektre, addig május végén az derült ki, a koronavírus után felállított „Gazdaságvédelmi alap” terhére további óriási pénzösszegeket csoportosítottak át a projektre, így az már hivatalosan 143 milliárdot tesz ki az évben, emellett pedig 750 milliárd forintos kínai hitelből épül a teljes beruházás. Szél Bernadett képviselő az ügyben akkor hűtlen kezelés miatt feljelentést is tett.

Szerbiában a kínai és orosz fővállalkozókon keresztül 208 millió dollár hitelt nyújtott Szerbiának az ugyancsak kínai Eximbank az építkezéshez, amelynek keretében jelenleg a Surcin-Obrenovac vasúti szakasz felújítása készül éppen. Érdekes összefüggés, hogy míg a magyar kormány a szerződés, és hitel részleteit 10 évre titkosította, addig Vučićnál kiderült, a 208 milliós hitel mellett még egy szélesebb körű, 1 milliárd eurós infrastrukturális fejlesztési csomagról is megegyezett a kínai Eximbankkal.

Hiába tehát a csillagászati összegek, úgy tűnik, szerb oldalon a vasutat a munkások mégis szinte ingyen, rabszolgamunkában kezdték el építeni.