Egyáltalán nem oldotta meg az autóipar súlyos, strukturális problémáit a korai újranyitás, ugyanis az európai autópiaci kereslet iszonyatos mértékben, 46%-kal zuhant be a második negyedévre. Ez derült ki az LC Automotiv friss elemzéséből, amit a G7 portál idézett.
A Mercedes kecskeméti gyára már közölte is a gazdasági lappal, augusztus 17. és 23. között náluk már bizonyosan szünetelni fog az autógyártás, noha arról semmit nem írtak, hogy a döntést piaci folyamatok indokolnák, helyette azt közölték:
„Ezzel a döntéssel a vállalat egyrészt figyelembe veszi a munkatársak eddigi szabadságtervezési igényeit, másrészt ezeken a napokon karbantartási munkálatok végzésére kerül sor”
Hozzájuk hasonlóan a német Volkswagen Csoporthoz tartozó, győri Audi Hungária Zrt. ugyancsak arról írt, noha egységes, és hosszabb nyári szünet a motorgyártásban náluk nem lesz, annak bizonyos alegységei, szakaszosan de augusztus folyamán ugyancsak szünetelni fognak. Az esztergomi Suzuki pedig a Mercedeshez hasonlóan úgy válaszolt a G7-nek, a járvány kényszerszünete ellenére is „megtartja a szokásos, előre tervezett éves leállását, amely 2020. augusztus 10-től 21-éig tart.”
A teljes évre prgonosztizált autóipari visszaesés mértékét az LC Automotiv most 24%-ra teszi. Mivel a magyar autóipar cégei szinte kizárólag erre a piacra termelnek, ezért a korai újranyitás, és a nagyon nagy mértékű állami segítség ellenére valójában az lehet a helyzet, hogy a kereslet lényegi megfeleződése nyári kényszerbezárásra kényszeríti a hazai autógyárakat.
Sok cégvezetés eredeti terve az volt, hogy mivel a március végi, vírushelyzet miatti leállásban a dolgozók kényszerszabadságot vettek ki, ezek nyárra elfogytak, valamint a gépek karbantartása miatti, szokványosan ugyancsak nyári leállásokat a járványhelyzet alatt gond nélkül el lehetett végezni, ezért a gyártás addigi veszteségeit majd feszített munkarendben hozza be a nyár folyamán.
Mindez egyáltalán nem működik, sőt, ahogyan a G7 által megkérdezett László Zoltán, a VASAS Szakszervezeti Szövetség alelnöke megemlítette, a termelés már így is akadozik a legtöbb, általuk megszervezett gyárban:
„Egyáltalán nem alakulnak még úgy a dolgok, mint tavaly novemberben. A műszakok általában csökkentett létszámmal mennek, a legtöbb helyen nem is indult újra az összes műszak. Bizonyos területek nem termelnek.”
Mindehhez hozzátette, az autóipari ellátási lánc hazai szereplőit (kisebb, bedolgozó vállalkozások) meglepetésként érte a kereslet elmaradása, és az üzemek esetleges nyári stopjára sem készültek fel megfelelő mértékben.
Jellemző gazdasági adat az, is, hogy míg az Audi előre tervezett, a dolgozók jóllétét szolgáló leállásról ír, aközben ismert az is, az anyacég globális kiszállításai a második negyedév végére 22.8%-kal csökkentek, de ebből Európában a csökkenés 53,7% volt, Győr pedig csak ide gyárt gépkocsikat.
A nyári leállások a G7 megállapításai szerint mindezért a legtöbb dolgozó számára jövedelmcsökkenést fognak jelenteni.
„A szabadságokat a legtöbb helyen elhasználták, mind az autógyárakban, mind a beszállítóknál. Nagyon sok helyen már cafeteriát váltottak át fizetett szabadságra. Munkaidő-keretben tologatják a napokat, de túl nagy mínuszokat nem lehet felhalmozni, mert azt képtelenség behajtani. Nehéz júliusi-augusztusi időszak előtt állunk, és még nem látni, a vállalatok hogyan kezelik a két-három hetes leállásokat”
-mondta el nekik minderről László Zoltán, kiemelve, hogy az áprilisban átvitt munkaidőkeret-rendeletet (azaz a Rabszolgatörvény 2.0-át) éppen erre az esetre alkalmazzák a munkáltatók felettébb kreatívan.
Ráadásul több helyen a leépítések már 2019 december, 2020 januárja óta folyamatosak, így a VASAS alelnöke szerint a valódi kérdés az, hogy fizetetlen leállásokkal meddig tudja az iparág kihúzni további, jelentős leépítése nélkül.