Június 2-án tette közzé a MÁV-START a június 6-tól érvényes menetrendeket, amelyekből kiderült, pontosan melyik járatok szűnnek meg a már korábban bejelentett ritkítás keretében. A MÁV május végén jelentette be, hogy a járvány okozta drasztikus teljesítménycsökkenés következtében 34 vasútvonalon ritkítják a járatszámot, ugyanakkor a 2-ai közlemény szerint az ideiglenes menetrendek kialakításakor „figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit”.
Azóta azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a járatritkítás meglehetősen átgondolatlanul történt – olyannyira, hogy a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) június 10-i ülésén
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a járványügyi menetrendet felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.
Az ülés aznap zajlott, amikor a sajtót körbejárta Csach Gábor, Balassagyarmat fideszes polgármesterének élő videója, melyben a Nógrád megyében elrendelt járatritkítás átgondolatlanságát mutatta be. Csach elmondta, a ritkítás miatt a Vácról Balassagyarmatra érkezőknek Nagyorosziban pótlóbuszokra kell szállniuk (ahol egyébként nincs se váróterem, se vécé, se személyzet, se megmagasított peron), de a vasúti szerelvény onnan üresen tovább közlekedik Balassagyarmatra, ahova mindössze 3 perccel később fut be, mint az utasokat szállító pótlóbusz. Azaz az utasok buszokra történő átszállása totálisan értelmetlen.
Csach szerint „olyan emberek rakták össze ezt a menetrendet, akik nyilvánvalóan nem ismerik a vasúti működés rendjét. (…) Ráböktek a menetrendre, kiválasztottak x százaléknyi vonatot, hogy azt le kell húzni a menetrendből, de azt szegénykéim nem tudták, hogy ezek a vonatok bejönnek az állomásra tök üresen, miközben a busz tele van.”
Nem ez az egyetlen járat, ahol hasonlóan abszurd a helyzet: a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint az utóbbi napokban „egyre több polgármester, parlamenti képviselő, civil és szakmai csoport emelte fel hangját a június 6-án életbe lépett, a regionális vasúti közlekedést 34 vonalon megszüntető vagy jelentősen ritkító minisztériumi baklövés ellen. A felháborodás országos, folyamatosan érkeznek a videók, cikkek arról, hogy nem csak értelmetlenül, de még pazarlóan is sikerült megvalósítani az utóbbi évek egyik legfájóbb és legszakmaiatlanabb közlekedési intézkedését.”
Az egyesület Facebook-bejegyzésben gyűjtötte össze a balassagyarmatihoz hasonló „fantomvonatokat” csak az Alföld területéről, ennek alapján számos vonat közlekedik teljesen üresen, miközben az utasok csak pótlóbuszokon utazhatnak ugyanazokon az útvonalakon, ráadásul ezek többnyire később indulnak a vonatoknál. A teljes bejegyzés itt olvasható:
Homolya Róbert szerint a vonatpótló buszok közlekedtetése legalább kétmilliárdos költséget jelent, a pandémiás helyzet miatt pedig csoportszinten az elmaradt bevételek havonta elérik a 4-5 milliárdot, miközben a járványveszély elleni védekezés is jelentős összeget emészt fel. A VÉT ülésén a Mozdonyvezetők Szakszervezete felhívta a figyelmet arra, hogy a járatcsökkentés következtében legalább 50 mozdonyvezető vesztette el a munkaidőalapját, de a döntés szakmaiatlanságát is kritizálta a szakszervezet.
A Közelekedő Tömeg szerint most arra lenne szükség, hogy „széles szakmai körben véleményezhető, a tervezésbe az érintett területek lakosságát is bevonó térségi és regionális közösségi közlekedési stratégia” szülessen, amely „felméri a vasút és a közút potenciálját egy integrált közösségi közlekedési rendszer keretein belül, feltárja a fejlesztési lehetőségeket mind a pálya, mind a járművek tekintetében.” Továbbá a Homolya által javasolt felülvizsgálat transzparens, valamennyi alternatíva kielemzésével járó lefolytatását javasolják, valamint, hogy június 16-tól álljon vissza a június 6-a előtt érvényes menetrend mindenhol.