Két nagyvállalatról is kiderült pénteken, hogy tömeges leépítésbe kezd. Az egyik a Bosch, aki a hatvani gyárából rúg ki 800 embert nemsokára, miután a megrendelési állományuk 70-75 százalékkal zuhant – ez egy, az Indexhez eljuttatott belső levelezésből derült ki. A másik pedig a Continental nyíregyházi gyára, ahonnan több mint 120 embert bocsátanak el, de nem a koronavírus okozta visszaesés miatt.
A Boschnál azt írták, hogy a normál üzletmenethez való visszatérés 2020-ban nem várható, ezért még áprilisban elküldenek 700 kölcsönzött munkavállalót, év végéig pedig további 130-at az „indirekt területen” dolgozók közül.
Amint arra az Index emlékeztet, már jóval a járvány megjelenése előtt, tavaly augusztusban is érkeztek hírek arról, hogy a vállalat leépítésekre készülhet.
Eközben a 24.hu-nak a Continental autóipari konszern azt a hírt erősítette meg, hogy a nyíregyházi gyárukból 127 embert bocsátanak el, ugyanakkor nem a koronavírus-járvány miatt, hanem mert az ott gyártott hűtő-fűtő rendszerekre jelentősen csökkent a kereslet. Ezeknek a gyártása szeptember végéig szűnik meg Nyíregyházán, ezek után inkább a továbbra is nyereséges légugró- és keverő üzletág termékeire fognak fókuszálni.
„A piac alakult át, ami miatt nem tudták növelni a termelést, így a helyi kapacitást nem tudták megfelelően kihasználni” – írja a 24.hu a Continental nyilatkozata nyomán.
A vállalat azt ígéri, minden érintettet támogatnak abban, hogy a lehető legkevésbé viselje meg őket a leépítés, illetve támogatják azt is, ha valaki szeretné magát áthelyeztetni máshova, akár külföldre is.
A Mérce egyébként már szerdán is beszámolt arról, hogy a Continental a váci és makói gyáraiban is tömeges leépítésre készül. Székely Tamás, a VDSZ elnöke akkor elmondta, zajlanak a tárgyalások a szakszervezet és a munkáltató között, utóbbi fel is ajánlotta, hogy ha átállnak a 4 napos munkahétre és minimum 20 százalékos bércsökkentést vihetnek végbe, akkor „csak” 200 főt bocsátanak el, de alapvetően 700 embert terveznének kirúgni.
A két eset szinte iskolapéldája annak, miért is nagy hibája a kormánynak, hogy egyrészt a koronavírus hatásai miatt létbizonytalanságba kerülő emberek megsegítése helyett a „munka alapú társadalom” szlogent szajkózza, másrészt hogy az országot kiszolgáltatta a nyugati autóiparnak.
Ahogy arról már több cikkben írtunk, Orbánék hiába adnak mindenféle segítségeket a munkáltatóknak, hogy olcsóbb legyen az emberek foglalkoztatása, amikor a termelés leállt – kurzarbeit és járulékkedvezmény ide vagy oda –, nincs miért alkalmazni embereket, tehát a vállalatok mentése önmagában nem segít azon a napi több ezer emberen, aki elveszíti állását a járvány következtében, és ezáltal veszélybe kerül az egzisztenciája.
A Mércén pedig azzal is sokat foglalkoztunk, miért volt rossz ötlet összeszerelő országgá változtatni Magyarországot: az autóipari trendek szerint az elektromos járművek előretörése egyre nagyobb automatizációt hoz magával, egyes becslések szerint pedig ez azt jelenti, hogy 2030- ra a munkaerő létszáma legalább a felével csökken az autóipar ágazatban. Eközben pedig a gyártási folyamatokat is egyre inkább Kínába szervezik már ki Kelet-Európa helyett.