Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nincs megállapodás a sorra elvándorló volánosok béréről

Ez a cikk több mint 4 éves.

Tegnap, azaz március 9. hétfőn ült le egymással tárgyalni a Volánbusz Zrt. vezetősége és a társaságnál jelenlévő szakszervezetek, a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Volánbusz Közlekedési Szakszervezet delegációja, hogy a 2020 évi bérfejlesztésekről tárgyaljanak.

Noha lejjebb adtak korábbi követeléseikből, a szakszervezeteknek nem sikerült egyezségre jutniuk a vállalat vezetőségével, a szakszervezetek 8 százalékos differenciálatlan béremelést követelnek, a cég azonban csak 6 százalékot ajánl.

Emellett a szakszervezetek a 2020 évi bérfejlesztés két százalékát fordítaná differenciált béremelésre, míg a munkáltató ezt négy százalékban határozná meg. Azonban a szakszervezet nem csupán a bérek nagyságát, de átláthatatlanságát is problémásnak találja, ezért követel egységes bérrendszert, ami a vállalat dolgozói számára egyszerűen átlátható lenne, és egységesítenék benne a különböző jellegű munkavégzések díjazását.

Ezzel párhuzamosan jelezték, hogy nem értenek egyet a „minőségi teljesítés pótlék”, vagyis a „pofapénz” rendszerével. Elvileg – ahogy neve is mutatja – a minőségi munkavégzést ösztönözné a cég, azonban bizonytalan, hogy ki és milyen feltételek mellett kapná, ugyanakkor – akár a teljesítménybér – ösztönözheti a dolgozókat önmaguk túlhajszolására.

A szakszervezetek javaslata szerint az egységes bérrendszer a sofőrök számára vezetési és állási időből állna. Kijelentették, hogy véleményük szerint a rendelkezésre állási időre – vagyis amikor a sofőr arra vár, hogy a volán mögé szólítsák – és az osztott pihenőidőre – vagyis mikor a sofőr egy-egy forduló közötti pihenőidejét tölti – azonos díjazás kellene, hogy megillesse a buszvezetőket, az állásidő száz százalékában elszámolva.

Nem értenek továbbá egyet a szombati és vasárnapi pótlék megszüntetésével, és ragaszkodnak az egyaránt 50-50 százalékos pótlék, vagyis a másfélszeres hétvégi bérezés megtartásához.

Emellett a szakszervezet igényt tart arra, hogy a vállalat vezetősége 2020-21-ben velük együtt képviselje a tulajdonos, vagyis az állam felé, hogy a munkaerő megtartása szempontjából elkerülhetetlen a területi bérkülönbségek felszámolása.

Ezt részben a SZOCHO megszűnésével felszabaduló bérköltségből finanszíroznák 2020 július elsejétől, ugyanakkor elutasították az egy összegű év végi bérkifizetést, melyre a társaság a bérkifizetés két százalékát fordítaná.

A munkaerőhiány jelentős problémákat okoz a busztársaságnál, a dolgozóknak jelenleg igen alacsony bérekért kell akár életveszélyes túlórákat vállalniuk, ami nem túl vonzó lehetőség, pláne, hogy szabályokat is át kell hágniuk ahhoz, hogy munkájukat elvégezzék. És akkor a ramaty, elöregedett buszokról még nem is beszéltünk.

A Volánbusz jelezte, hogy az egységes bérrendszerben foglalt követelések teljesítésének érdekében a differenciáltan felosztható bértömeg rovására tudná növelni az állási díjra és a hétvégi pótlékra vonatkozó összegeket a társaság korábbi terveivel szemben, és kérte a szakszervezeteket, hogy tárgyalják meg operatív szervezeteikkel a 6+4 százalékos bérfejlesztési ajánlatot a soron következő, csütörtöki bértárgyalásokra.

A szakszervezet azt is jelezte a munkáltatónak, hogy a buszokat nem fertőtlenítik megfelelően a koronavírus-járvány elkerülése érdekében.

Válaszul a vezetőség kifejtette, „mindent megtesz a társaság annak érdekében, hogy az autóbuszok fertőtlenítése megtörténjen és az autóbuszvezetők kézfertőtlenítő szerekkel lássa el, de jelenleg a piacon képtelenek beszerezni ezeket a fertőtlenítő anyagokat, folyamatosan figyelik a kínálatot és kisérelik meg az anyagok beszerzését, majd kiosztását.” Magyarán jelenleg a Volánt is érinti az országosan jelentkező kézfertőtlenítő-hiány, ami a naponta sok száz ember által használt buszokon komoly fertőzésveszélyt okozhat, miután a koronavírus még a fém kapaszkodókon is órákig életképes marad, nem is beszélve a sofőrök kitettségéről, akiknek naponta több tucat jegyet kell a buszokon értékesíteniük, ennek során pedig óhatatlanul is kapcsolatba kerülnek más utasokkal, valamint potenciális hordozókkal, például készpénzzel.

A szakszervezet nehezményezte továbbá, hogy a buszvezetőknek kell a járművek műszaki ellenőrzéseit elvégezniük, noha erre nincs képesítésük, se lehetőségük – erre a társaság képviselője jelezte: továbbítja a panaszt a szakigazgatóság felé.