Hiába sikerült végre leülniük a szakszervezeteknek a BKV vezetőségével, a tárgyalássorozat nyitófordulója eredménytelenül zárult.
A cég nem tett ajánlatot, az érdekvédők ragaszkodnak a 15 százalékos emeléshez.
Korábban mi is írtunk arról, hogy a BKV nem túl gáláns munkaadó: a sofőrök túlterheltek, folyamatos, 10 órás monoton műszakokat visznek, ami például kánikulában fokozottan megterhelő, ezért mindenképp ki kell pihenniük magukat. Ehhez azonban megfelelő körülményekre lenne szükség – csakhogy ehhez képest doh, bűz, ürülékes takaró és az ágyi poloska is jellemző probléma a fővárosi közlekedési vállalat munkásszállóján, ahol ráadásul nagy a zsúfoltság is.
A BKV cáfolta, hogy a munkaászállón áldatlan állapotok lennének, ugyanúgy, ahogy azt sem ismerték el, hogy a buszok utasterében nyaranta akkora a meleg (akár 40 fok),
amekkora hőségben szarvasmarhákat már tilos lenne szállítani.
Szeptember végén az Egységes Közlekedési Szakszervezet kezdeményezett bártárgyalást a Budapesti Közlekedési Vállalattal, akkor Naszályi Gábor elnök az InfoRádiónak a következőket nyilatkozta:
„Én úgy gondolom, hogy a bérkiáramlás 10 százalék fölötti. Tavalyról, illetve a 2019-es évről van egy 2 százalék körüli elmaradás, tavaly is 15-öt kértünk, ehelyett lett 8. Jövő évre is a prognosztizált emelés 10 százalék fölötti, kétszámjegyű lesz, úgyhogy mi hagyományosan is 15 százalék körül gondoljuk azt a szintet, ami szükséges volna.”
A BKV akkor húzta az időt, most viszont asztalhoz ült a szakszervezetekkel.
Hogy aztán rögvest ne is tegyen béremelési ajánlatot.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) még október elején jelezte: 15 százalékos béremelést tart kizárólag elfogadhatónak. Azóta a cégnél működő többi szakszervezet is felsorakozott az EKSZ mögé, és mielőbbi érdemi megoldást sürgetnek.
Az EKSZ a BKV vezérigazgatójának, Bolla Tibornak írt levelében is szorgalmazza az érdemi bértárgyalások mielőbbi megkezdését, miután tegnap (november 14-én) „legfeljebb formálisnak nevezhető tapogatózó megbeszéléssel indított a cégvezetés” – olvasható a szakszervezet közleményében.
„Ez, a bértárgyalásra még csak nem is hasonlító első forduló mindössze arra volt jó, hogy az Egységes Közlekedési Szakszervezet megismételje a már hónapokkal ezelőtt jelzett 15 százalékos béremelési igényét. Igaz, ezúttal a cégnél működő többi szakszervezet is beállt a sorba, így a munkavállalói oldalon egységesen 15 százalékos emelés az elvárás” – mondta Naszályi Gábor.
Az EKSZ elnöke a levelében is felhívta a vezérigazgató figyelmét arra, hogy ezt a mértéket csupán a teljesíthetőségi korlátok miatt állították be mindössze 15 százalékra, holott valójában ennél sokkal nagyobb bérfejlesztés is indokolt lenne.
Naszályi emlékeztetett: az EKSZ az idei, 2019-es 8 százalékos bérfejlesztést nem írta alá, ezzel is jelezve, hogy méltatlanul kevésnek tartja azt.
Naszályi többek közt jelezte azt is: beigazolódott az, amire a szakszervezetek már évek óta igyekeznek felhívni a figyelmet, miszerint a BKV-nál kimutatott átlag jövedelemszinthez rengeteget kell túlórázniuk a munkavállalóknak. Emellett súlyos problémának tartja az elnök azt is, hogy a cég milliárdokat költ gyorsan lemorzsolódó új dolgozók kiképzésére is, ahelyett, hogy ezt a pénzt megfelelő bérekre költené.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az alacsony bérek miatt a BKV-nál a mai napig kevés a karbantartó és egyéb kiszolgálói területen is súlyos létszámhiány van.
Az EKSZ közleményében jelezte, hogy kitart az évek óta hangoztatott álláspont mellett: elsősorban a meglévő BKV- dolgozókat kell méltó bérekkel, megbecsüléssel, jobb munkakörülményekkel megtartani.
A BKV dolgozók helyzetéről írt korábbi cikkeink ide kattintva olvashatóak.