Tavaly áprilisban volt utoljára lehetőség arra, hogy a közoktatásban tanuló diákok, illetve szüleik és pedagógusaik az állami egyentankönyvek helyett magánkiadók tankönyveit is megrendelhessék. A tankönyvek rendszerének átalakítását még 2013-ban kezdte meg a kormány, ezzel párhuzamosan indult meg a két állami egyentankönyv konkurenciáját képező tankönyvek kivezetését.
Utóbbiak korábban kiadott engedélyei mára lejártak, így idén áprilisban, az új tankönyvrendelések idején már nem lesz lehetőség a beszerzésükre.
Az állami tankönyvek monopóliuma ellen a Szülői Hang már évek óta küzd, a most kiadott, Kásler Miklós EMMI-miniszternek címzett közleményük szerint már ötezer szülő csatlakozott ahhoz a kiáltványhoz, amely a szabad tankönyvválasztás mellett áll ki.
„Szülőként pontosan tudjuk, hogy sokféleképpen lehet nevelni, sokféleképpen lehet és szükséges elmagyarázni a gyerekeknek ugyanazt a dolgot. A 21. században a Kádár-korszak egyentankönyv rendszere alkalmatlan; gyermekeink boldogulása, az ország jövője az egyéni sajátosságok figyelembevételével az egyéni képességek fejlesztésén, az egyéni kreativitás kibontakoztatásán múlik. Nem lehet jó, nem tud megfelelni tehát minden gyermeknek ugyanaz az uniformizált taneszköz!” – hangzik a közleményben.
A dokumentum szerint az állami tankönyvek – amelyeknek minőségével kapcsolatban rengeteg kétség merült fel az elmúlt években – kárt okoznak a gyerekeknek.
A Szülői Hang szerint a kormány ingyenes tankönyvekről beszél, de valójában csak kölcsönkönyvekről van szó, amelyeket a diákoknak a tanév végén vissza kell adniuk.
„Belegondoltak Önök abba, hogy mennyire rombolja a gyerekek motivációját az, hogy az év elején kiosztott használt kölcsöntankönyvek több mint fele a szülői visszajelzések szerint sérült vagy beírásokat tartalmaz? A szülők közül aki teheti, inkább mégis megveszi a gyermekének a könyveket, miközben a kevésbé tehetősek hátrányba kerülnek. Az ingyenességben kudarcot vallottak, miközben a minőség és a választék Önöknek nem számít” – írja a szervezet.
A közlemény a kormány sikerpropagandáját is megkérdőjelezi. A Szülői Hang szerint a PISA-felmérések eredményei, az iskolai túlterheltség, a sajátos nevelési igényű diákok elég gördülő nehézségek, a tanárhiány mind olyan problémák, amelyekre a kormány az elmúlt években nem hozott enyhülést.
„Miniszter Úr, tudta, hogy ha a döntéshozók, vagyis Önök részéről lenne rá politikai akarat, akkor minden gyermek számára megnyílhatna az esély a hatékony készségfejlesztéshez, minden gyermeket el tudnánk juttatni az érettségiig, és jelentősen növelhetnénk a diplomások arányát? Hol van az a hosszú távú, éves lebontásban számonkérhető oktatási stratégia, ami mindezt megvalósítja? Hogyan teremtenének ehhez a stratégiához minőségi taneszközválasztékot, melynek a titka még az Önök miniszteri biztosának, Csépe Valériának a véleménye szerint is az a szakmai verseny, amelyet most Önök a tankönyvkiadás állami monopolizálásával épp megszüntetnek?
Miniszter Úr, az oktatás terén a kormány szakmai döntései, kommunikációja éppen annyira nélkülözik a minőséget, hozzáértést, mint az egyentankönyv-választék!” – teszik hozzá.
A Szülői Hang tavaly több mint 11 ezer szülő megkérdezésével felmérést is készített, amelyből kiderült, 80 százalékuk elégedetlen az egyentankönyvek minőségével és 69,2 százalék ellenzi a tankönyvpiac kormányzati átalakítását.