Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Egyentankönyvek keserítik a tanárok és kiadók életét

Ez a cikk több mint 5 éves.

A tankönyvszerzők szerint nem az egyentankönyvek jelentik a megoldást, hanem a szabadság, a tankönyvek szabad választásához való jog, hiszen a pedagógusok, a tanítók nagyon jól el tudják dönteni, hogy milyen tankönyvből szeretnének tanítani.

Ma vitték ki az iskolába a tankönyveket, összesen 12 és fél milliót. Ebből 8 és fél milliót az állam, a többit magánkiadó fejlesztett. A kormány régi célja a központosított tankönyv kiadás, hogy mindenki ugyanabból ugyanazt tanulja. Öt magánkézben lévő kiadó már pert is indított az Oktatási Hivatal ellen, mivel szerintük nem szakmai alapon, a könyvek minősége miatt tagadták meg tőlük az engedélyt, hanem azért, mert ők nem állami kiadók. Romankovics András, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (TANOSZ) elnökhelyettese szerint

„a hetvenes évekbe megyünk vissza, hogyha az a tendencia érvényesül, hogy mindenkinek ugyanazt.”

Ha a különböző felkészültségű, összetételű osztályokból jövők ugyanazt kapják, akkor a különbségek nemhogy csökkenni nem fognak, hanem egyenesen tovább nőnek.

Romankovics már korábban elmondta, hogy ez diszkrimináció, hiszen 2013 óta sem a kerettanterv, sem a Nemzeti Alaptanterv nem változott, és az engedélyezési eljárás is ugyanaz maradt. A kiadók mellett egyébként a szülők, a pedagógusok is ellenzik az egyentankönyveket és a minőségükkel sincsenek megelégedve.

Júniusban kérdezte Rétvári Bencét Arató Gergely (DK) országgyűlési képviselője, hogy „Végképp lenyúlja az állam a tankönyvpiacot?”   Válaszában az államtitkár azt mondta, hogy „a pedagógusok szabad tankönyvválasztáshoz való joga garantált”.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy vagy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kísérleti tankönyveit választják (a 2013-mas új tankönyv törvény alapján),  vagy az állami kézben lévő kiadók (ilyenek az Apáczai és a Nemzedékek Tudása Kiadó amiket 2014 után vásároltak fel) könyvei közül választanak. Tankönyvet pedig 2014 márciusa óta csak az OFI fejleszthet.

A könyvek minősége sokat romlott az elmúlt évekhez képest, tele vannak tárgyi hibával és pontatlansággal. A Történelemtanárok Egylete (TTE) tavaly több kritikát is megfogalmazott, például, hogy az 54 térképből mindösszesen 4 nem volt problémás, nehézkes szövegre, a fogalmak oldalakkal későbbi magyarázatára és aktuálpolitikai felhangra is panaszkodtak. Emellett a tankönyvek szexista és rasszista elemekben is bővelkedtek.

(atv.hu)

Címlapkép: MTI / Komka Péter