Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Folyamatosan csökken a tankönyvek ára, de ez a minőségükön nem segít

Ez a cikk több mint 6 éves.

Csütörtökön megjelent egy grafikon a tankönyvárak változásáról 2000 és 2016 között az MTI-n, amiről az egyértelműen leolvasható, hogy 2013 óta meredeken csökken a könyvek ára. Emlékezzünk, a kormány 2014 tavaszán államosította a tankönyvpiacot, miután felvásárolta a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót és az Apáczai Kiadót.

Azóta a magyar tankönyvpiacon megszűnt a verseny (árleszorító hatásával együtt), a 2013. december 17-én megszavazott új tankönyvtörvény az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet és a Nemzeti Tankönyvtanácsot jelölte ki az állami tankönyvellátás felelőseinek. 2014 márciusában pedig egy új rendelet szerint csak az OFI fejleszthetett tankönyvet, amire csak az oktatási miniszter írhat ki pályázatot.

A tankönyvárak változása Magyarországon (2000-2016). Fogyasztói árindex, előző év azonos időszaka = 100. / MTI

Az MTI grafikonja a fogyasztói árindex alapján mutatja a változást, amely a lakosság által igénybe vett tankönyvek árának átlagos változását jelzi az előző év azonos időintervallumához képest. Az érdekesség az árak változásában az, hogy a tankönyvek előállítását az állam finanszírozza, aztán az állam is vásárolja fel őket – tehát az áruk leszorításában az állam érdekelt.

A tankönyvpiac államosítását a kormány mindvégig azzal indokolta, hogy ezzel olcsóbban juthatnak tankönyvekhez az iskolák, a diákok pedig ingyen kapják kézhez a könyveket. Rétvári Bence szintén csütörtökön jelentette be, hogy az idei költségvetésben 12 milliárd forint jut az ingyenes tankönyvekre. Az „ingyenességgel” azonban több gond is van.

Egyrészt ezeket a tankönyveket a diákok csak kölcsönbe kapják meg, így nem tudják őket úgy használni, ahogy általában a tankönyveket használják: nem húzhatnak alá benne dolgokat, nem jegyzetelhetnek beléjük. Azon kívül évről évre nyilvánvalóan romlik a minőségük, miközben egy iskolai tankönyv tartalmi szempontból is gyorsan elévül.

Másrészt a verseny ösztönző hatása nélkül ezeknek a könyveknek a minősége messze elmarad a korábbi tankönyvekétől. Az OFI által előállított kísérleti tankönyvek közül a történelemkönyvek hemzsegnek a tárgyi hibáktól, de számos tankönyv bővelkedik szexista és rasszista elemekben is.

A hatodikos természetismeret tankönyv szerint például „a fiúk és lányok bizonyos testi adottságokban és szellemi képességekben különbözőek”, és „a lányok jól érzik magukat anyaszerepben, a feleség szerepében, a fiúk pedig apaszerepben, a férj szerepében.” Egy ötödikes erkölcstankönyvből pedig megtudhatják a diákok, hogy „a sok befogadott nép szétbomlasztotta az országot”. De ennél sokkal-sokkal több példát is fel lehetne hozni.

Mindeközben pedig nem nagyon történt előrelépés az elmúlt években. Az OFI lényegében leállította a fejlesztést, a „kísérleti” tankönyvek állandósultak, de a hibákkal kapcsolatos észrevételeket az esetek többségében lesöprik az asztalról. A magánkiadók tankönyveire még érvényes engedélyeket pedig hamarosan lejárnak, így tényleg csak az állami tankönyvekből tudnak majd tanítani mindenhol.

(MTI)