Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Ryanair dolgozóinak sztrájkja utat mutat

Bírósági keresetet nyújtott be Frankfurtban a légi utasok jogait védő német Flightright fogyasztóvédelmi portál a Ryanair ellen – írja a G7.

Az ír fapados légitársaság a múlt héten több száz németországi járatot törölt a pilóták és légiutas-kísérők sztrájkja miatt, az uniós szabályozás értelmében pedig egy járat törlése vagy több mint három órán túli késése esetén kártérítés jár az utasoknak. És bár a légitársaságok többnyire azzal mentegetőznek, hogy a sztrájk tőlük függetlenül következett be, a Flightright jogásza, Oskar de Felice a Handelsblatt német napilapnak azt nyilatkozta, hogy a Ryanair saját maga provokálta ki munkavállalóinak sztrájkját:

„A munkabeszüntetés logikus következménye a Ryanair megkérdőjelezhető személyzeti politikájának” – mondta.

A légitársaság egyébként már jelezte, hogy nem kíván kártérítést fizetni a sztrájkból fakadó járattörlések miatt.

A G7 összefoglalójában emlékeztet: az, hogy a Flightright pereskedésbe kezdett a Ryanairrel szemben, egyelőre csupán bátor kísérletnek tekinthető, ugyanis az uniós szabályozás is vis major esetnek tekinti az előre bejelentett sztrájk okozta járattörléseket, vagyis jog szerint valóban nem kéne fizetnie a légitársaságnak.

Viszont leírni sem érdemes előre az esetet, mert bár 2012-ben a német legfelsőbb bíróság például a Lufthansa javára döntött, és úgy ítélte meg, hogy a pilóták sztrájkja miatt nem kell kártérítést fizetni az utasoknak, ám idén áprilisban az Európai Bíróság viszont az utasoknak adott igazat a Tuifly légitársasággal szemben – igaz, ebben az esetben nem előre bejelentett sztrájkról volt szó.

Az minden esetre biztató, hogy az utasok érdekeit képviselő  Flightright is azzal érvel: a Ryanair, mint munkáltató, olyan vállalhatatlan körülmények közt foglalkoztatja dolgozóit, hogy annak egyenes következménye a mostani sztrájkhullám.

A légitársaság hírhedten rossz körülményeket biztosít munkavállalóinak, ráadásul a legutolsó időkig semmilyen szakszervezetet nem ismert el, és csak tavaly decemberben (szintén a sztrájk elől való menekülésként) volt hajlandó néhány dolgozói érdekképviselet létét elfogadni. Csakhogy a szakszervezetek elfogadása után a tárgyalások már újra csak nem voltak zökkenőmentesek, és mivel a dolgozók bérezéséről és körülményeiről nem sikerült megállapodni, az utóbbi hetekben a pilóták és légiutas-kísérők több alkalommal is munkabeszüntetéssel igyekeztek nyomást gyakorolni a cégre, ráadásul – és ez szintén előremutató jelenség – határokon átívelő sztrájkokról volt szó, a legutolsó, 24 órás sztrájk alkalmával már öt ország (Németország, Írország, Svédország, Belgium és Hollandia) dolgozói nem vették fel a munkát.

A német Verdi szakszervezet tegnap ismét tárgyalásba kezdett a Ryanairrel annak érdekében, hogy közel ezer németországi légiutas-kísérő bérét megemeljék.

Korábbi cikkeink a Ryanair-sztrájkról ide kattintva olvashatóak.

Via G7, címlapkép forrása: Flickr
Olvass tovább!