Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Ryanairnél még a vízért is fizetni kell az utaskísérőknek, akik most sztrájkba lépnek

Ez a cikk több mint 5 éves.

Az európai légiközlekedést két napra jelentősen érintő sztrájkra készülnek a Ryanair fapados légitársaság dolgozói. A hírhedten rossz körülményeket biztosító cég sokáig egyáltalán nem ismert el szakszervezeteket. Jelenleg 600 járatot voltak kénytelenek törölni.

A légitársaság tavaly decemberben azáltal tudott elkerülni egy nagyobb vad-sztrájkhullámot, hogy 32 éves létezése során először elismert néhány szakszervezetet mint hivatalos dolgozói érdekképviseletet. A dolgozók bérezéséről és körülményeiről azonban többnyire nem sikerült megállapodni, ezért jövő héten belga, portugál és spanyol légiutas-kísérők fognak sztrájkolni.

A Ryanair pilótái Írországban múlt héten már sztrájkba léptek, július 12-én 30 járatot kellett törölnie a légitársaságnak. A jövő héten azonban még nagyobb csapás érheti a menedzsmentet: amint kedden a társaság bejelentette, a jövő heti, szerdára és csütörtökre tervezett 48 órás utaskísérő-sztrájk idejére 600 járatot voltak kénytelenek törölni.

A sztrájkot koordináló Cabin Crew United 34 pontos követeléslistát tett közzé.

A méltányos bérek mellett többek között olyan alapvető követelésekkel álltak elő, mint hogy kiszámítható óramennyiségeket kelljen dolgozni, ne kelljen ír bankszámlát nyitni a szerződés aláírásához, és ne kelljen fizetni a szolgálatban fogyasztott italért, ételért, valamint a kötelezően hordott egyenruháért.

A dolgozók szeretnék elérni, hogy a cég biztosítsa a nemzetközi szabályozásokban szereplő pihenőidőt, valamint hogy ügynökségek helyett magával a Ryanairrel szerződhessenek.

Nehezményezik továbbá, hogy a hatékony fedélzeti étel- és italárusításért jutalom jár, hiszen mint mondják „a csapat tagjaiank nem szabadna egymással versenyeznie”.

A sztrájkot koordináló szakszervezet szerdán írt alá együttműködési megállapodást a német Verdi szakszervezettel.

Tavaly októberben beszámoltunk arról, hogy egy Ryanairnél dolgozó utaskísérő kitálalt a légitársaságnál tapasztalt munkakörülményekről.

A dolgozó szigorú fedélzeti értékesítési kvótáról, nyári- és betegszabadság hiányáról, valamint arról számoltak be, hogy maguknak kell vásárolniuk a készletből, ha a több órás út alatt megéheznének vagy megszomjaznának, az új alkalmazottaknak a képzésük költségét is állniuk kell.

Amiatt nem kell aggódnunk, hogy a vállalat komolyan megsínylené a sztrájkot, a fapados légitársaság az előző évben 1.45 millárd eurós profitot termelt.

(Reuters, Independent // Címoldali kép: flickr)