Pécs • Raposa Gábor, a SZAKSZ pécsi alapszervezetének elnöke beszámolt a Mércének a város mai sztrájknapjáról. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a normál helyi menetrend szerint 1884 járat indulna hétfőn, de 521 járat törlésével még tartható az elégséges szolgáltatás. Pontos részvételi adatok még nem állnak rendelkezésre.
Raposa szerint a helyi lakosok támogató módon, pozitívan állnak a sztrájkhoz, több esetet is felidézett, amelyek során az utasok buzdították a sofőröket, hogy álljanak ki magukért.
A helyi vezető arról is beszélt, hogy az általános 25 százalékos béremelési követeléshez képest a pécsi SZAKSZ a helyi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt-vel folytatott tárgyalásokon hajlandó lenne 20 százalékos alapbér-emelésig is lemenni, annál lejjebb viszont biztosan nem.
Helyben két buszos szakszervezet működik Pécsett. A másik (jóval kisebb) olyannyira elégedett a bértárgyalásokkal – amelyek során a társaság mintegy 17 százalékos béremelést ígért –, hogy Raposa szerint kifejezetten arra buzdítják tagjaikat, hogy ne sztrájkoljanak.
A vezető szerint sok el nem kötelezett sofőr is sztrájkol, nem csak a SZAKSZ-tagok.
Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, a két pécsi buszos szakszervezet egyikének, a Független Demokratikus Szakszervezetnek az álláspontja egyezik a Tüke Busz önkormányzat által kijelölt vezérigazgatójának, Skutnik Tibornak az álláspontjával. Szerintük a sztrájkegyeztetés nem szabályos módon indult el a SZAKSZ részéről. Hofekker Ferenc, a szakszervezet vezetője kifogásolta, hogy Dobi István nem személyesen, hanem képviselő útján vett részt az egyeztetéseken. A munkáltatóval megható összhangban lévő Hofekker szerint a SZAKSZ-sztrájk nem több, mint „hangulatkeltés, provokáció”. Az FDSZ-esek álláspontját Dobi István a Mércének határozottan cáfolta, ők szerinte „nem tudják, mi áll a Munka Törvénykönyvében, nem tudják, mik a szabályok.”