Magyarországon valami készül, ez kétségtelen. A kérdés az, hogy mi. Az orbáni autokratikus politikai struktúra mindenesetre jelenleg a legnagyobb válságát éli. Története során először egy ellenzéki formáció politikai többséget épített föl vele szemben.
Ez a politikai többség erőt, önbizalmat, ösztönzést ad azoknak is, akik nem vallják magukat a Tisza politikai táborához tartozóknak, de az Orbán-rezsim leváltása érdekében hajlandóak taktikai szövetséget kötni vele.
Így tehát azt mondhatjuk, hogy jelenleg három karakteres politikai tömb van Magyarországon: a Fidesz-tömb, a Tisza-tömb és egy olyan vegyes tömb, amelynek voltaképpen nincs kimondott és önálló politikai programja, így a vegyes indítékú antiorbánista polgároknak lehetne őket nevezni.
Puzsér Róbert úgy fogalmazott ennek a vegyes tömbnek a tegnapi többtízezres Kossuth téri tüntetésén: az illiberálisoknak nem pusztán a liberálisok az ellenfelei, hanem a konzervatívok, a liberálisok és a szocialisták is.
Ez a megfogalmazás és keretezés ugyanakkor nagyon is jellemző: egyszerre politikus és apolitikus álláspontot tükröz. Van ugyan politikai álláspontunk – mondja –, de alapvetően nem a politikai álláspontunk miatt állunk szemben az illiberalizmussal.
Bár Puzsér nem mondja ki, de az ő és a többi szónok mondandójából nem olyan nehéz kitalálni, hogy mi a szembenállás valódi kritériuma – legalábbis szerintük. Egész egyszerűen arról van szó, hogy a vegyes indítékú tömb, a konzervatívok, liberálisok és szocialisták mindannyian demokratáknak tartják magukat, szemben az illiberalizmussal, amelynek a lényege szintén nem az antiliberális, hanem az antidemokratikus politikai kormányzás lenne.
Végül is mindez felfogható a hegemón kormánypárti politikai felosztások egy meglehetősen bátortalan átkeretezési kísérleteként.
Az alapvető politikai törésvonal tehát, sugallják a szónokok, demokraták és autokraták és között húzódik. Ugyanakkor megpróbálnak úgy tenni, mintha a demokratikus követelések nem politikai követelések lennének, hanem valamifajta politika feletti vagy alatti normalitást képeznének.
Erre utal, hogy számos megszólaló jelezte, „normális” esetben ő nem politizálna, de mivel a helyzet most nem normális (autokratikus, diktatúrába hajló), ő is föláll a politikai színpadra.
A kérdés azonban az, hogy miféle demokráciára gondolnak a vegyes tömb szóvivői?
Hogyan gondolhatják azt, hogy a demokratikus követelések nem politikai követelések?
Különös módon úgy tűnik, mintha a demokráciát nem politikai, hanem talán erkölcsi fogalomként értenék. Miközben teljesen világos, hogy ők mindenesetre nem szociális demokráciára gondolnak.
E demokratikus követelések lényegében nélkülöznek bármilyen társadalmi transzformációra vonatkozó igénybejelentést. E követelések pusztán politikai transzformációt céloznak meg, ezt is apolitikusan normatív követelésnek álcázva; tehát nem a társadalmi javak, hanem pusztán a politikai hatalom egyenlőbb elosztását akarják:
egyenlőbb bánásmódot, szakmai és intézményi autonómiák biztosítását, az állampolgári jogok tiszteletben tartását, az autokratikus önkény korrekcióját, szélesebb körű részesülést a közhatalomból, „nyugatos felzárkózást”, nem pedig „keleti elnyomást”, stb.
Nehéz elhárítani a gyanút, hogy a status quo ante visszaállítása, tehát mégiscsak a liberális demokrácia a vegyes tömb politikai fantáziájának a magva, melyet azonban szeretnének nem liberálisnak látni, hanem az egyedül normálisnak.
Ha így van, akkor Puzsérnak nincsen igaza: a semleges demokratikus követelések mögött valójában a liberális demokrácia hegemóniájának a követelése húzódik meg, melyet politikafölötti, „civil” erkölcsi normalitásnak próbálnak beállítani.
Ez szerintem hamisság, csúsztatás, még akkor is, ha a liberális demokrácia számos elemét szeretjük és fontosnak tartjuk megerősíteni.
Szerintem ennek a depolitizált, moralizáló demokratizmusnak az ellentmondása ott ütközik ki a leginkább, amikor az egyik szónok, Pankotai Lili azt hangsúlyozza, hogy a demokráciát nem pusztán intézménynek, hanem „szokásnak, magatartásnak, belső hozzáállásnak” kell tekintenünk.
Mert könnyen lehet, hogy amit ő többnek tart, az valójában kevesebb. Hiszen ezek szerint a demokrácia merőben szubjektív, habituális dolog, lényegében nem is más, mint egy egyfajta osztálykultúra vagy osztályhabitus. Ez nem más, mint a „mentalitás” kritikája a struktúra kritikája helyett, ami semmi jóra nem vezet.
Szerintem erről szó sem lehet, hiszen ez a demokrácia leszűkítése, nem pedig kiterjesztése. A demokrácia igenis intézmény, de még ennél is több: társadalmi-termelési mód. A demokráciának nem pusztán szubjektív attitűdként, bár természetesen így is, hanem társadalmi valóságként van értelme. A társadalmi valóság pedig nem azonos a szubjektív attitűdök összességével, hiszen a társadalmi-termelési viszonyok önálló, szupraindividuális dimenziót képeznek.
A lényeg épp az, hogy a demokráciát a politikai struktúrán túlra, a társadalom termelési és érintkezési viszonyainak egészére is ki akarjuk terjeszteni, mondjuk a gazdaságra vagy az oktatásra-nevelésre, vagy a szexuális viszonyokra is.
Épp ez az, ami túlmutathatna a liberális demokrácia hegemóniájának meglehetősen szűkkeblű követelésén. A demokráciának ezt a politikai struktúrán túlra való kiterjesztését nevezték régebb szocializálásnak, és a szocializmus sokak szerint nem is más, mint a demokráciának a kiterjesztése a társadalmi termelés tágabb viszonyaira is.
Jászi Oszkár írja például:
„A szocializmus semmi egyéb, mint a gyárak önkormányzata… Az igazi probléma abban áll, hogy hogyan lehet a szabad piac az egyéni iniciatíva fenntartásával, kitűnő szakemberek spontán és jókedvű vezetése alatt, a munkástömegek szövetkezeti részvétele mellett egyre inkább kiküszöbölni nem a kapitalisták produktív tevékenységét, hanem a profitját, meghagyva azt a vállalkozó nyereséget, mely valóban a különösen kvalifikált szellemi munkás munkabére.”
Ebben az egyáltalán nem antikapitalista, inkább liberális szocialista koncepcióban a demokratizmus azt jelenti, hogy a profitot is demokratikusan kellene elosztani, hiszen antidemokratikus az, hogy valaki nem a munka, hanem a termelőeszközök tulajdonának jogcímén keresztül jusson jövedelemhez, tehát úgy, hogy nem dolgozott meg érte, pusztán elsajátította a mások munkája által termelt értéket.
Ha nem foglalkoztok a termelési viszonyok szintjén is az antidemokratikus struktúrákkal, akkor mit akartok kezdeni a „luxizással”? Csak az igazságtalan vagyon mutogatása zavar benneteket, mert „olyan ízléstelen”, vagy zavar a vagyon igazságtalan megszerzésének a módja is? Ha mondjuk Mészáros történetesen művelt, netán humanista attitűdöt mutató ember lenne, akkor már minden rendben is lenne?
Antidemokratikus az, hogy azok, akik dolgoznak, nem rendelkeznek a termelőeszközökkel, akik viszont rendelkeznek ilyenekkel, azok nem bérért dolgoznak, és nem is bérből élnek.
Épp ezért a demokratikus az lenne, ha a dolgozó emberek beleszólhatnának nem csak a tőlük gyakran távoli politikai, hanem a hozzájuk közeli, húsba vágó termelési viszonyokba is.
Miféle dolog az, hogy a parlamentben döntik el, hogy mi történjen a munkahelyeken, nem pedig a munkahelyeken döntik el?
Miért kellene tiszteletben tartani az akadémiai dolgozók szakmai autonómiáját és demokráciáját, ha nem tartjuk tiszteletben az építőipari munkások szakmai autonómiáját és demokráciáját?
Miért csak a demokrácia elvont, fennkölt és jogi formáit szeretik a liberális demokraták, a konkrét, anyagi és gazdasági formákat viszont miért tekintik szélsőségnek?
Minden esetre szerintem a demokratikus politikai követelések társadalmi kiterjesztése, valóságos társadalmi tartalommal való feltöltődése, nem pedig identitárius kisajátítása jelentené a liberális nosztalgiából és hegemónia-akarásból való kilábalást, valamit, ami nem visszacsinálni akarja a múltat, hanem meghaladná a fennállót.
Az írás először a Facebookon jelent meg, 2025.06.11-én.
Elgondolkodtatott a cikk? Voltak benne új informácók, érdekes meglátások? Segített abban, hogy kialakítsd saját véleményed? Ha igen, mennyit ér ez számodra?
A gondolkozásra, kritikára és közös cselekvésre ihlető újságírás fennmaradásához az olvasók összefogására is szükség van. Csatlakozz, hogy együtt teremthessünk értéket!
Már ezer forint is nagy segítség, és ha teheted, légy rendszeres támogató! Köszönjük!