Miután a gyermekvédelem a botrányok kapcsán fókuszba került, a miniszterelnök úr hatalmas béremelést ígért 2026-ra. Ennek a fejleménynek akár örülhetnénk is, de mindeközben a felvételi tájékoztatóban számos új, a szociális munkát átnevező, más irányú segítő képzés jelenik meg, a szakmával és a nemzetközi szakirodalommal teljesen ellentétes elvek és gyakorlatok mentén. Valójában nem a szakma elismerését, hanem kiszorítását látjuk, pedig a szociális munka, szociálpedagógia és szociálpolitika közel másfél évszázados múltra visszatekintő alkalmazott társadalomtudomány, melynek alapjai nemzetközileg is egységesek.
Előzmények
Magyarországon a szociális munka fiatal szakmának számít. A II. világháború előtt a kornak megfelelően megindult nálunk is a szociális munka formálódása, ezt azonban a kommunista rendszer teljesen elsöpörte. A rendszerváltást megelőző években kezdett újra megjelenni az igény a szakmára, a két úttörő, Ferge Zsuzsa és Solt Ottilia örökségét ma két tudományos folyóirat (Esély, Párbeszéd a szociális munkáért) őrzi. A rendszerváltás utáni korszakban a forráshiány és a politikai színtér érdek- és értékkonfliktusai sokszor igen korlátozottan engedték a szakmát érvényesülni, sem annak elméletisége, sem annak gyakorlati mivolta nem tudott kiteljesedni.
A jóléti kezdeményezéseket a társadalmi-gazdasági válságokra adott neoliberális válaszok rombolták le. Paradox módon a magyar állam is úgy gondolta, hogy a társadalmat érintő válságokra a válasz a társadalmi juttatások visszafogása, holott ennek hatásosságát egyetlen esetben sem sikerült igazolni. A szociális kérdések „fontosságát” mutatja, hogy soha nem jött létre önálló minisztériuma, hol ehhez, hol ahhoz csapódott, a minisztériumok csúcsvezetői közé sosem került szociális végzettségű, e téren érdemi tapasztalatokkal rendelkező szakember.
A NER érkezésétől a gondoskodáspolitika megjelenéséig
2010 után a NER fokozatosan elkezdte megszállni a szociális területet (is). A háttérideológia ötvözi a neoliberalizmus gazdasági megközelítéseit a konzervatív társadalmi elgondolásokkal. Az alapkoncepció alapvetően a meritokráciát idézi („aki nem dolgozik, ne is egyék” vagy „akinek nincs semmije, az annyit is ér”), emiatt az állami segítségre is érdemesnek kell lenni. Az elmúlt években a kormányzat tudatosan hangolta a társadalmat a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok (szegények, migránsok, hajléktalanok, szerhasználók, LMBTQI+-személyek, stb.) ellen, s ennek a folyamatnak az eredménye mindig valamilyen közvetlen vagy közvetett diszkriminatív intézkedés lett. Az ágazat megszállási folyamatának fontos része és indikátora az egyháziasítás, ennek keretében a hatalomhoz hű nagy egyházi szervezetekhez kerültek és kerülnek a szociális szolgáltatások.
Az új ideológia szerint az állami szerepvállalás csak minimális, és a végső esetben, minden más szint (egyén, család, önkormányzatok, karitatív szervezetek) elégtelensége esetén várható el, a rendszer morálisan is elítéli a széles körű és intenzív állami beavatkozást, ezt „kommunista örökségként” vagy „segélyalapú társadalomként” jeleníti meg.
A gondoskodáspolitika elgondolását az érdemalapú, feltételekhez kötött, paternalista, kontrolláló-szankcionáló szemlélet és a minimális szintű állami segítség jellemzi, meghatározó az egyházi intézményrendszer szerepvállalása és a keresztény értékek kizárólagosságának hangoztatása (ezek betartása kevésbé).
Ennek a folyamatnak része a szociális munka nyelvi megszállása: az iskolai szociális munkás helyett a jogszabályba már „szociális segítő” került, ahogy az utcai szociális munkát a szakmai protokollban felváltotta az „utcai szociális szolgáltatás”. Egy újabb mérföldkő volt a gondoskodáspolitika fogalmának bevezetése 2021-ben, ennek „programját” Fülöp Attila államtitkár hirdette meg. A korábban szociális ügyekért felelős államtitkárság 2022 után gondoskodáspolitikáért felelős államtitkárság névre váltott, 2021 őszén a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet (NSZI) Gondoskodás című lapjában jelent meg a gondoskodáspolitika bemutatkozása (azóta az intézmény vezetője elmondta, hogy lassan időszerű az intézet nevében a szociálpolitikai szó gondoskodáspolitikára cserélése is). A Belügyminisztérium saját tanácsadói testületét is Gondoskodáspolitikai Tudományos Tanács néven szervezte meg, 2024-ben már a jogszabályokban is elkezdte a korábbi szakmai kifejezéseket kiszorítani a gondoskodáspolitika szó.
Képzések megszállása
A szociális képzések válságára 2024-ben került sor, amikor is a PPKE egy okleveles gondoskodáspolitikai szakember szakképzettséget adó mesterképzést, az EKKE-GTK pedig gondoskodáspolitikai menedzser végzettséget adó szakirányú továbbképzést indított. Az év során az NSZI több egyetemmel kötött együttműködési megállapodást a gondoskodáspolitikai képzések indítására. 2024 végén a PPKE gondoskodáspolitikai menedzser néven kívánt alapszakot létesíteni.
A képzések az elérhető tematika alapján jelentős részben a meglévő szociális munkás, szociálpedagógus és szociálpolitikus képzések tartalmát emelik át azzal a kiegészítéssel, hogy hangsúlyosabban megjelenik a „a zsidó-keresztény közösségi gondoskodás” mint hivatkozási alap. Az egykori Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem (1952–1989) után eljutottunk oda, hogy ismét születnek ideológiai indoktrinációra alapuló képzések. Tévedés ne essék, a diakónus képzésben a hitéleti elemek mellett erősen megjelent a szociális terület, de a 2025-től elérhető katolikus szociális munka már túlmutat a szociális munka keretein – mind értékrendjét, mind eszközrendszerét tekintve a szociális munka egyetemes, nem kötődik egyetlen valláshoz vagy felekezethez sem.
Nem nehéz azt gondolni, hogy az új képzések célja a jelenlegi szociális képzések kiszorítása.
A 2025-ös felvételi tájékoztató és keretszámok megmutatják, hogy a kormánynak egyre kevésbé van szüksége a humán hivatásokra, az általa sulykolt propagandát vizsgáló objektív társadalomtudományokra, a filozófiára, a képessé tevést zászlajára tűző, baloldali gyökerekkel bíró szociális munkára. Maga a szociális szó is egyfajta stigmává válik, amitől szeretne a kormányzat megszabadulni.
Mi az a gondoskodáspolitika?
Igazából erről nincsenek pontos információink. A gondoskodáspolitikának nincs tudományos háttere, elismert folyóirata, néhány sebtében összeállított képzési segédanyagon túl szakirodalma sincs. A gondoskodáspolitikának mint „tudománynak” nincs nemzetközi kontextusa, hiszen nem kapcsolódik egyik nagy tudományághoz sem. A nemzetközi kapcsolódást nehezíti az is, hogy a gondoskodás szót a nemzetközi szakirodalom egyáltalán nem olyan értelemben használja, mint a hazai rendszer. A gondoskodás („care”) leginkább az ápolás és gondozás világához kapcsolódik, nem a szociális segítő tevékenységek széles köréhez. A gondoskodási menedzser nyelvi megfelelője, a „care manager” egész mást jelent külföldön: ez az egészségügyben, betegekkel foglalkozó, komplex eseteket vivő szakember, aki segíti, menedzseli a pácienseket az intézményrendszerben.
A gondoskodáspolitikáról szóló megnyilatkozásokban gyakran említik a katolikus egyház szociális tanítását, illetve a caritas eszméjét. A szociális munkának természetesen előzménye és bizonyos értelemben ma is része az egyházi és civil karitatív segítségnyújtás, de a szociális munka és társszakmái ennél sokkal-sokkal többet tartalmazó professziók.
A legjobban végső soron úgy lehetne megfogalmazni, hogy a gondoskodáspolitika a NER szociális arca. A gondoskodáspolitika az újra feltalált spanyolviasz. Amennyire hatásos az eredeti „a hal helyett háló” gondolata, annyira szól a folyamat valójában a költségek és lehetőségek radikális csökkentéséről a képzett szakemberek szervezett segítségnyújtása helyett.
Az indított programok tartalma egy érdemes/érdemtelen mérlegelésen alapuló gondozási modell népszerűsítésére törekvő rendszert mutatnak, mintsem egy átfogó szociálpolitikai fejlesztési irányt. Számunkra olyan, mint a gyermekvédelem hiányosságaira adott válasz: a férőhelybővítés, az anyagi ráfordítás, a szakképzett szakemberréteg motiválása és támogatása helyett egy megfélemlítő, titkosszolgálati-életviteli vizsgálat lépett életbe. A szociálpolitika gondoskodáspolitikára átnevezése teljesen felesleges, nem jelent új minőséget, az üres frázisok nem lesznek alátámasztottak és szakmaiak csak azért, mert egy politikus mondja.
Merre tovább?
A hazai szociális rendszerbe betüremkedő gondoskodáspolitikának igazából nem volt nehéz dolga. A szociális szakemberek összefogása nagyjából az ezredforduló után teljesen kifulladt. A szakemberek – egy nagyon szűk kört leszámítva – nem tagjai szakmai érdekvédelmi szervezeteknek, szakszervezeteknek, nem olvasnak hazai, pláne nemzetközi szakirodalmat. Az összefogást a fenntartók, célcsoportok, szolgáltatások mentén kialakuló elaprózottság is rendkívül megnehezíti.
A kormányzat az elmúlt 15 évben gyakorlatilag azt tesz az ágazattal, amit szeretne.
A szociális munka tudományos elitje nem volt képes érdemi ellenállást kifejteni, sajnos nemcsak a kormányzat humánellenes intézkedései, de az ő beszűkülésük és a szociális munka aktualitása iránti érzéketlenségük is hozzájárult a szakma kríziséhez. A 2000-es évek pezsgő egyetemi életét és valamennyire élő gyakorlati szerveződéseit mára felváltotta a teljes elkülönülés az elmélet és az apatikus gyakorlat között. A civileket, aktivistákat leszámítva a dolgozók többsége néma marad a szakmai alapelveit sértő döntések és változások idején (hajléktalanok vegzálása, LMBTQ-ellenes uszítás, propaganda, szolgáltatásszűkítés, stb.).
Érdektelenségük, enerváltságuk semmiképpen nem erkölcsös, de érthető, a megváltozott irányok mellett a szakma kontrolálló, a szociális támogatást adományként mérő irányelvei között a karrier, a lojalitás elsajátítása és a bürokratikus rendszerekbe tagozódás által lehetséges, semmint megfelelő végzettség és szakértelem által.
Úgy tűnik, most a cél a nemzetközi gyökerekkel bíró szociális munka leváltása valamiféle hazai kreálmányra, amivel a következő nemzedékek dolgozói és vezetői is jól szocializálhatók a kormányzati ideológia üzeneteinek képviseletére. A szakma átnevezése és a baráti (többségében egyházi) egyetemeken való elindítása már csak a kegyelemdöfés.
Sajnos eljutottunk oda, hogy a szakma már alig fog össze.
Pedig ha létezni akar, be kell bizonyítania, hogy hasznos motorja a társadalmi egyenlőségért való harcnak, a magyar társadalomnak pedig rá kellene éreznie, hogy kevesebb lenne nélkülünk.
Előbbinek csak igen kicsi, de mégis fontos része megmutatni, hogy ez egy létező hivatás. A nagyobb munka a független civilekre és a társadalmi egyenlőségre nyitott állampolgárokra vár…
Elgondolkodtatott a cikk? Voltak benne új informácók, érdekes meglátások? Segített abban, hogy kialakítsd saját véleményed? Ha igen, mennyit ér ez számodra?
A gondolkozásra, kritikára és közös cselekvésre ihlető újságírás fennmaradásához az olvasók összefogására is szükség van. Csatlakozz, hogy együtt teremthessünk értéket!
Már ezer forint is nagy segítség, és ha teheted, légy rendszeres támogató! Köszönjük!