Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szabadon és felelőtlenül – KIX

A tavaly ősszel megjelent KIX másfél óra utazás a velünk élő „Balkánba”, a szomszéd pincéjébe. Mikulán Dávid és Révész Bálint unalomból, kedvtelésből majd karriercélból készített dokumentumfilmet egy Boráros téri mélyszegénységben élő emberről, aki a kamerájuk előtt nőtt fel vadóc gyerekből gondatlan bűnelkövetővé. Szabadon követték a zabolázatlan Sanyikát az aluljárókba játszani, az otthonába tombolni, az utcákra verekedni, a külvárosi romtelepekre rombolni. Majd a filmbe illő tragédia után professzionálisra csiszolták és komponálták M. Sándor bukástörténetét az önmagába záródó nyomorról.

Konform filmet csináltak, amely érintetlenül hagyja a dokumentumfilm formáját, és kommentár nélkül azt a társadalmi-gazdasági rendszert, amely az ábrázolt nyomorért felelős.

Narratívájukban a nyomor eleve elrendelt, az alávetettek tehetetlensége pedig ólomsúlyként húzza le még mélyebbre őket a nyomorba és a bűnbe. Konzervált életképeik a nézői együttérzésre hajtanak, de valójában csak a jóember-tudatot szólítják meg, hogy minden kultúra iránt élénken érdeklődő középosztálybeli tisztességesen elborzadhasson és megnyugtathassa magát: milyen jó, hogy ők nem mi vagyunk.

A filmet az Optimisták évértékelő adásában is kiveséztük. Réz Anna, Kállay Eszter és Nyerges Csaba segítségével arra a kérdésre kerestük a választ, hogy hol végződik az osztályszolidaritás, és hol kezdődik a szegénység ábrázolásának spektákuluma? Ebből kerekedett a műsor utolsó vitája. Az adás elérhető YouTube és Spotify felületünkön, valamint az ingyenesen, reklámmentesen hallgatható Lahmacun rádió archívumában is!

A dokumentumfilmekhez kapcsolódik egy éthosz, egy naiv idea, hogy a szegények és elesettek sorsát mutassa be, a figyelmet rájuk és problémáikra irányítva valamilyen társadalmi cselekvésre és intézményi beavatkozásra ösztönözzön. A magyar film egyik legerősebb és legszebb hagyományát teremtette meg a Budapesti Iskola a 70-es években, amikor amatőröket szerepeltetett, hogy szociológiai érdeklődéssel kutassa és kérdéseket tegyen fel a Kádár-korszak főbb problémáiról: a lakáskérdésről, a munkásság felemelkedésének lehetőségeiről, valamint a társadalmi mobilizáció buktatóiról. A Budapesti Iskola alkotói szerény filmnyelvi eszközökkel, egyszerű megfigyelői stratégiákkal, ugyanakkor a megfigyelésnél, a szemlélődésnél jóval többet szerettek volna elérni a filmjeikben; hogy a nézők ne csak lássák, de át is élhessék a szereplők dilemmáit. Ezen filmekben (Cséplő Gyuri, Családi tűzfészek, Jutalomutazás) olyasmit érezhetünk, ami morálisan helyessé és elfogadhatóvá teszi, hogy a saját sorsukkal hadilábon állók életébe bepillantást nyerjünk: empátiát. A filmekben bemutatott nehéz sorsok, mivel az együttérzés szándékával lettek dokumentálva, átlépik a mozgókép kereteit: az ő problémáik a miénkké is válnak. Örömteli dolog, hogy ez egy élő „hagyomány” és a kortárs magyar filmben továbbra is láthatunk alázatos, az alávetettekhez érző szívvel odaforduló dokumentarista játékfilmeket (Lágy eső, Szép alak, Csak a szél), illetve dokumentumfilmeket (Egy nő fogságban, Könnyű leckék).

Képkocska a Családi tűzfészek című film előzeteséből. Youtube /
Nemzeti Filmintézet

A KIX szertelen, játékos formanyelvével ezzel szemben nyilvánvalóvá teszi, hogy

nincs viszonya a múlthoz, nem szolgál gondolatokkal a társadalmi problémákról, valamint nincs érzékenysége és empátiája, hogy alternatívákat, javaslatokat nyújtson a külső ábrázolás helyett.

Fiatal, friss nézőpontot ígérve, közvetlen módon szeretnék bemutatni alanyaikat és életkörülményeiket. A film első felében állandóan mozgásban lévő kamerájukkal rögzített folyamatos deszkázás-futás-szaladgálás-rosszalkodás egyszerre fejezi ki alkotója esetlegességét (Mikulán Dávid egyedül, brahiból kezdett el videózgatni) a filmnyelv formálásához és alanyaik (a gyerekek) szabadságérzését. A rögzített csínyek kapcsot, cinkosságot hoztak létre a film alanyai és az alkotója között. A gyerek Sanyika minden gesztusából gyalázatos körülményei áradnak; magabiztosan káromkodik már 8 évesen, de mintha minden gyalázkodó szava egy segélykiáltás lenne. Sanyika és kortársai magukra hagyatva tombolnak és rombolnak, dühüket a körülöttük lévő világon próbálják meg levezetni.

Képkocka a KIX c. filmből.

Passzázsokra épülő dramaturgiát követve, hangulatképekben ismerjük meg a szegénységbe ragadt Sanyikát és családját. A distant életképek pergésében nem történik semmi „drámai” a gyerek Sanyikával, sorsa az eleve elrendelt mederben csordogál, amelyet az alkotók még jobban aláhúznak, sőt megoldókulcsként kínálnak a nézőnek a film eleji „SORS VAGY AKARAT” kérdéssel. A motiváció és cél nélkül eltelt éveket rögzítő felvételek az utcákról és az otthonról nem értelmezik a fiú életét, csupán pontosan és kíméletlenül rögzítik a maga betonkeménységével. Életkörülményei nem változnak és viselkedése csintalan, vadóc marad, majd egy drámai fordulattal – amelyet mintha egy filmfejlesztő workshopon találták volna ki – a film kényszerűen értelmezni kezdi Sanyika életét, múltját, jelenét, jövőjét – sorsát. Ezzel egy időben a film nyelve is megváltozik, már a filmezés tudatában – és a tragédia drámai potenciálját megérezve – a tárgyalótermi képek, illetve a többi, már a kamasz fiúról rögzített anyagok odafigyeltek, komponáltak. Az események drámai helyzetekké kigondolva és kiélezve alakítódnak.

Képkocka a KIX c. filmből.

A filmnyelvi változást akár fejlődésként is lehetne értékelni, de valójában exponálja az alkotó és az alany viszonyának valós mibenlétét.

A kézikamerás közvetlenséget felváltó kompozíciós távolságtartás mutat rá arra a hierarchikus távolságra, amely mindvégig érezhető a film anyagán[1]. A nézőpont kérdése kerül itt középpontba, ugyanis a kamera nem azonosul a szereplőkkel, a problémáik, a nehézségeik nem válnak átélhetővé.

A néző az alkotó perspektívájával, világképével[2] azonosulva tárgyilagosan szemléli a történéseket. Hiába szeretjük meg a gyerek Sanyikát, vagyunk elnézőek a tinédzser iránt, aki nem találja a helyét se otthon, se az iskolában, és szurkolunk neki titkon, hogy találja meg a kitörés, a felemelkedés lehetőségét – tehát érzelmileg invesztálódunk életének történetébe, mégsem válunk Sanyikává, mert ő mindvégig csak az érdeklődés, a leselkedő tekintet célpontja marad. Az alkotók helyenként előbukkanak a kamera mögül (főleg a film első felében), sőt részt vesznek Sanyika és a család életében (fürdőszoba-felújítás, szociális szervek segítségül hívása), tehát a film magját képező érzelmi kapocs valóban őszintének tűnik és közvetlennek hat. Ugyanakkor a film alkotóinak a saját szerepvállalásra vonatkozó, akár öntudatlan elszólásnak is tekinthető megnyilvánulásai kifejezetten kellemetlenül hatnak (az egyikük csak „fényképezni tanulja” a gyerekeket, a másikuk „csak” reakciót próbál kizsarolni a híradó láttán az apából). Az etikára vonatkozó kérdések a szerepvállalás és a kamera használatához kapcsolódva fogalmazódnak meg. A kamera hiába próbál úgy csinálni, mintha nem lenne ott, „egyszerűen csak” megfigyel, láttat, a puszta jelenlétével beleavatkozik[3] és formálja a valóságot. A filmben megfigyelt események sajnálatos módon inkább hatnak szórakoztató attrakcióknak, helyenként elrettentő látványosságoknak, mintsem a humánum felülkerekedésének kísérleteiként. Felvethetők a morális kérdések a belpesti puhafiúknak, akik egyszerűen csak rokonszenvesen haverkodnak Sanyikával meg a többi kisfiúval, ezzel nekik is hobbit, emberi kapcsolódást és kötődést nyújtva? Elvárható a felelősségérzet (felelősségvállalás?) az évekig megfigyelt alanyok (emberek) iránt? A dokumentumfilm-készítő felelősségének egy olyan komplex szürkezónája nyílik meg e film által, amelyre valószínűleg nincs egyértelműen jó vagy rossz, helyes vagy helytelen válasz.

Képkocka a KIX c. filmből.

A film végi deszkaajándékozásban benne van minden kicsiben, ami problémás az egész filmmel: a videózgató srác ajándékba adja a régi deszkáját Sanyikának, egyszerűen jófejségből, csakhogy használja-játsszon vele, hogy legyen neki is egy „sajátja”, amivel egyedül is tud deszkázni. Viszont Sanyika nem deszkázni szeret, hanem együtt lenni valakivel, aki emberként kezeli – és EZT nem veszi észre az, aki videózza. A magára hagyott kisfiú szomorúságába pedig beleszakad a néző (ember?) szíve – de az alkotó(k)é nem. Eközben a film nem reflektál a Sanyikát és környezetét szorító és nyomorító társadalmi krízisek mibenléteire, csupán felszínesen egy orbáni keretbe helyezi a történteket. A filmben megfigyelt események hűvösen távoliak maradnak, mintha egy másik világ, egy másik társadalom vagy egyszerűen csak más emberek problémái lennének. A Kádár-korszak óta velünk élő, feloldhatatlannak érződő szociális kérdésekről pedig rendszerkonform módon inkább illik mélyen hallgatni, a film is csak a tüneteket villantja fel. Az alkotók nem formálnak véleményt a film során, sőt, kifejezetten kerülik, hogy értelmiségiként lépjenek fel, amely szerepet ugyanakkor szívesen eljátszanak a film utóéletében. Hiába érezhető a nyitottság és az elfogadás az alkotók részéről a kevesebb materiális és kulturális tőkével bíró alanyaik iránt, az eltartott kisujj élménye sokkal erősebb. A megértés vágya nélkül és empátia híján csak látszatra érzékenyítenek, mély és emberi érzésünkre alapozva valójában nem ambicionálnak többet, mint hogy a kukkolás impulzusát elégítsék ki. M. Sándornak az volt a sorsa, hogy elborzasztó körülményei áldozataként annak bűneiért is felelős legyen. Sanyika felelőtlen gyerekből vált felelőtlen elkövetővé, az alkotók felelősségmentes játéka pedig részvétlen mozgóképpé.

Már egy mozijegy árával is sokat teszel azért, hogy ilyen cikkeket közölhessünk. Legyél a Mérce egyszeri vagy havi rendszeres támogatója!

Most az 1%-od felajánlásával is segíthetsz.

Köszönjük! 

[1] – Almási Tamás: …saját magán keresztül átszűri, átértelmezi, újraformálja a megfigyelt, rögzítésre kerülő cselekményt, változást, eseményt. Éppen ezért a dokumentumfilm alkotójának erkölcsi tartása, felkészültsége és tehetsége határozza meg a film igazságát és hitelességét – amelyek egyben a műfaj kereteit is jelentik…” Almási Tamás: Ahogy én látom (doktori pályamunka) 7. oldal

[2] – Ferenczi Gábor: A dokumentumfilm egy művészeti forma. A valósághoz semmi köze. Annyiban képezi le a valóságot, amennyiben a forma hitelesíti önmagát, vagyis hogy a néző ráismer valamilyen mélyebb összefüggésre, vagy valamilyen felismerése támad. Olyan analógiákat talál a valóság képéről, amitől a forma hitelessé válik.  Igazából a történetnek kell hitelesnek lennie. A dokumentumfilm célja, hogy azokkal a szereplőkkel, helyzetekkel amiket talál, azokkal adjon egy világképet. És ez a világkép, ez a tiéd, ahogy te látod a világot. A valóságról, mint olyanról, egyszerűen nem lehet beszélni. Annak mindig csak egy szeletét lehet megmutatni. Kékesi Attila: A dokumentumfilm-rendező felelőssége, avagy a dokumentumfilm készítésének erkölcsi kérdései (különös tekintettel „A forradalom arca – Egy pesti lány nyomában” című dokumentumfilmre) 10. oldal

[3] – „A fénykép nem pusztán eredménye az esemény és a fotós találkozásának; a fényképezés maga is esemény, méghozzá mind önkényesebb: joga van bármibe beleavatkozni, bárhová betolakodni vagy éppenséggel bármi fölött szemet hunyni. Helyzetérzetünket manapság a fényképezőgép közbeiktatásával fejezzük ki. A fényképezőgép mindenütt-jelenvalósága óhatatlanul azt sugallja, hogy az idő érdekes események – lencsevégre kívánkozó események – egymásutánja. Ebből aztán könnyen következik az a meggyőződés, hogy minden történést – erkölcsiségtől teljesen függetlenül – hagyni kell: ha már elkezdődött, menjen végbe a maga útján; mindezt azért, hogy létrejöhessen valami más: a fénykép. Ha az esemény véget ér, a kép mindig megmarad, s olyan hallhatatlansággal (és jelentőséggel) ruházza fel témáját, amilyen máskülönben sose jutott volna osztályrészéül. Miközben hús-vér emberek javában pusztítják önmagukat vagy más hús-vér embereket, a fényképezőgépe fedezékében megbúvó fotós megalkotja egy másik világ parányi elemét, azét a képvilágét, amely alighanem mindannyiunkat túlél majd.” Sontag Susan: A fényképezésről Európa Könyvkiadó, Bp. 2010, 21.

Kiemelt kép: KIX Fotó: Cirkó Film / KIX Sajtóanyag