A palackvisszaváltási rendszer nagy visszhangot verő reformja miatt hirtelen sokan felkapták a fejüket arra, hogy nagy összegű bírsággal, akár elzárással is sújtható a szemetesekbe dobott hulladék összegyűjtése. Ez azonban a legkevésbé sem újdonság: a hatályos törvények szerint ez már 11 éve így van; annak ellenére, hogy 2011-ben az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a „guberálás” szankcionálása alkotmányellenes.
Miután az azóta eltelt évek alatt csak elvétve büntették ténylegesen a szemetet a hulladékgyűjtőkből összeszedő embereket, különösebb következménye nem volt ennek az ellentmondásos helyzetnek. Mióta azonban a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) irányításával számosítható anyagi haszonnal jár a palackok gyűjtögetése, nagyra nőhet a legszegényebbek számára akár az életben maradást is jelentő guberálás tétje.
Ahhoz, hogy megértsük a guberálás büntethetőségének történetét, 2011-ig kell visszamennünk, amikor is az akkori ombudsman kezdeményezésére az Alkotmánybíróság elé került egy kaposvári önkormányzati rendelet, amely szabálysértéssé nyilvánította volna a szemét kiszedését „a közterületre kihelyezett gyűjtőedényzetből”. (Erre egyébként akkoriban számos önkormányzat kísérletet tett.) A taláros testület akkor úgy ítélte meg, hogy amennyiben nem valósul meg köztisztasági szabálysértés (szemetelés) és a szemét nincs magántulajdonban, a guberálás nem büntethető. Egészen pontosan így fogalmaztak a 2011 decemberében kiadott határozatban:
„Az Alkotmánybíróság tekintettel volt arra, hogy a guberálási tevékenység többnyire az életben maradáshoz szükséges javak megszerzésére irányuló, mások jogait és a közrendet nem sértő kényszerű cselekvés, amelynek a társadalomra való veszélyessége nem állapítható meg. Ezért az a rendeleti szabály, amely pénzbírsággal (és annak meg nem fizetése esetén a személyi szabadságot korlátozó közérdekű munka és elzárás kiszabásával) fenyegeti a guberálókat, súlyosan veszélyezteti az érintett magánszemély és a vele együtt élő közeli hozzátartozók létfenntartását.”
Miért szankcionálható akkor ma mégis a szemét kukából való összegyűjtése?
Amikor a fenti határozat született, még nem volt hatályban a mostani hulladéktörvény, amelyet 2012-ben fogadott el a fideszes kétharmad, és 2013. január 1-jén lépett hatályba.
Ez a jogszabály már egyértelműen megfogalmazza, hogy a szemét, amennyiben közterületen gyűjtőedénybe helyezik, a hulladékot kezelő cégek tulajdonába kerül, ez pedig a jelenlegi állapot szerint a MOHU hulladékkoncesszor. A törvényhozás tehát a guberáló szegények büntetését elvben megakadályozó alkotmánybírósági állásfoglalást azzal hidalta át, hogy a szemetet a tulajdon körébe vonta, ezáltal pedig a szemétgyűjtés – avagy a mai gyakorlatra lefordítva a visszaváltás jelentette haszon miatt nagy méreteket öltő „flakonozás” – vagyon elleni szabálysértéssé, tehát lopássá vált.
Vagyis jelenleg egyszerre igaz az, hogy a guberálás témájában legutóbb megfogalmazott alkotmánybírósági állásfoglalás szerint nem lenne szabad azért büntetni a szegényeket, mert összegyűjtik a szemetet a kukákból, és az, hogy a hatályos hulladéktörvény szerint pontosan ugyanez a cselekedet lopásnak számít, tehát szankcionálható.
A szegénységben élő embereknek jogsegélyt nyújtó Utcajogász Egyesület tagja, Molnár Noémi Fanni ügyvéd szerint ennek az ellentmondásnak a tisztázására újra tárgyalhatná az Alkotmánybíróság ezt a kérdést, főleg azután, hogy az új, „50 forintos” visszaváltási lehetőség nyomán megjelent egy új, sokkal erősebb „kereslet” a kidobott palackokra.
A jogász ugyanakkor azt is hozzáteszi: 2011 óta megváltozott a testület összetétele, és ha ez a kérdés egy konkrét ügy nyomán ma a testület asztalára kerülne, hasonló állásfoglalásra lehetne számítani tőlük, mint 2019-ben, amikor a hajléktalanság kriminalizációját (az „életvitelszerű” közterületi tartózkodás tilalmát) – a korábbi összetételű testülethez képest teljesen más elvi álláspontra helyezkedve – alkotmányosnak találták.
Hiszen, ahogyan Molnár Noémi Fanni is rámutat, alapelvi szinten 2011-ben ugyanúgy szólt az AB indoklása a guberálás kapcsán, mint amikor 2012-ben a közterületi hajléktalanságról mondták ki, hogy az nem büntethető, mert szociális krízishelyzettel összefüggő magatartás, így nincs alkotmányos indok arra, hogy szegény embereket büntessenek.
Ma azonban valószínűleg azt a választ kapnánk az Alkotmánybíróságtól, amivel 2019-ben a hajléktalanság kriminalizációját is gyakorlatilag helyben hagyták: az öt évvel ezelőtti állásfoglalás már nem méltányolta ezt a válságos élethelyzetet, hanem úgy szólt, hogy a hajléktalanság tiltásának szellemében azóta módosított Alaptörvény szövegét kell követni. Az, hogy a guberálás kapcsán ma hasonló – szegényellenes – álláspontra helyezkedne az AB, már csak azért is valószínűbb, mert azt egyébként már a 2011-es döntés is kimondta a szemét gyűjtéséről, hogy ha az valakinek a tulajdonát képezné, lopásnak minősülne – csak éppen akkor még nem szögezte le törvény, hogy a kidobott hulladék a hulladékkezelő tulajdona.
„2011-ben az alkotmánybírók abból indultak ki, hogy a szemét tipikusan gazdátlan dolog, aminek nincs tulajdonosa, így lopás tárgya sem lehet. Valószínűleg ezt figyelembe véve írták később törvénybe, hogy a hulladék kidobással automatikusan az államé lesz, így az elvétel mint lopás büntethető”
– magyarázta lapunknak az Utcajogász ügyvédje.
Mint Molnár Noémi Fanni a Mércének elmondta, a 2010 óta működő Utcajogász Egyesületnél is mindössze egyetlen olyan ügyfelet tudnak felidézni, akit az elmúlt 11 évben guberálásért bírságoltak meg. Kérdéses azonban, hogy ez így marad-e azután, hogy az állam egy nyereségérdekelt cégnek szervezte ki az újrahasznosítást, miközben a lakosságnak is számosítható haszna származhat a kukákból kiszedett műanyag palackok nagy tételben való visszaváltásából.
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon. Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!