Hivatalosan is elutasította a minisztérium három évre vonatkozó béremelési ajánlatát a Volánbusznál sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) – tudta meg a Mérce. A SZAKSZ szerdán délelőttre hívta össze intézőbizottságát (SZIB), hogy a MÁV-Volán-csoport munkavállalói számára kedden megtett fizetemelési javaslatot értékelje. Dobi István, a szakszervezet elnöke lapunkat az ülést követően arról tájékoztatta, hogy a SZAKSZ tisztviselői nemet mondtak Lázár János ajánlatára. Az elnöktől úgy tudjuk, hogy
- a SZIB egyhangúlag elutasította, hogy egy év helyett három évre szóló bérmegállapodás mellett kötelezze el magát;
- ugyancsak ellenszavazat nélkül határoztak amellett, hogy a minisztérium által ajánlott 70 ezer forintos havi fizetésemelés helyett 90 ezer forintról szóljon a szakszervezet bérkövetelése;
-
valamint a SZAKSZ a bizottság döntése értelmében legkésőbb holnapig bejelenti január 28-29-re az újabb kétnapos munkabeszüntetést, hogy ezzel is nyomás alatt tartsa a tulajdonos Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) a további tárgyalási fordulóig.
Cikkünk megjelenése után nem sokkal a SZAKSZ közösségi oldalán is megosztotta a sztrájk bejelentését tartalmazó, munkáltatónak címzett levelet:
A MÁV-Volán cégcsoport keddi közlése szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter hároméves bérmegállapodásra tett javaslatot. Eszerint 2024-től 2026-ig legalább 25 százalékkal (azaz évente átlagosan körülbelül 8,33 százalékkal), ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forinttal, egységesen nőne a dolgozók bére. Mint azt a SZAKSZ saját közleményében kedden kiemelte, az ajánlatnak az is a részét képezte, hogy a béren kívüli juttatások mértéke nem növelhető, annak csak szinten tartására van lehetőség. Mindezzel csak három év alatt teljesülne a SZAKSZ 2024-re szóló, 25 százalékos bérkövetelése.
Mint arról kedden beszámoltunk, a SZAKSZ elnöke előrevetítette, hogy az emelés alacsony átlagos mértéke mellett azért sem fogadhatnak el a bérfejlesztést több évre előre rögzítő ajánlatot, mert egy hároméves bérmegállapodás hatálya alatt a későbbiekben jogszerűen sztrájk sem tartható.
A kollektív szerződés kötésre jogosult szakszervezetek közül a Mozdonyvezetők Szakszervezete már a kedden kijelentette, hogy elutasítja az azonos összegű, mindenkinek 70 ezer forintos alapbéremelést biztosító ajánlatot, és kiállt az idei, 13%-os alanyi jogú alapbéremelés mellett. A középtávú bérmegállapodásról azt írták közleményükben, hogy bár, mint minden ajánlatról erről is szükséges tárgyalni, ám a kedden megismert tulajdonosi-munkáltatói ajánlat mentén „nem képzelhető el hosszú távú elköteleződés”, már csak a bizonytalan gazdasági környezet miatt sem.
A Volánbusznál működő másik szakszervezet, a KKSZ keddi kommünikéjében azt írta, hogy szerintük az ajánlattal teljesülhet a KKSZ és még hét szakszervezet bérkövetelése a 2024. évre vonatkozóan, bár szerintük is „árnyalja a képet”, hogy a minisztérium hároméves bérmegállapodásra tett javaslatot, melynek csak az összértéke 25 százaléknyi. A Vasutasok Szakszervezete is fenntartásait fejezte ki a hároméves megállapodással kapcsolatban, de nem zárkózott el attól, hogy az összérték emelése mellett „a megfelelő garanciális elemek biztosításával” az megköthető legyen.
A bértárgyalás jövő kedden, 2024. január 23-án folytatódik.
A SZAKSZ által kilátásba helyezett sztrájkot megelőzte, hogy a szakszervezet közel 50 százalékos részvétellel decemberben már tartott egy kétnapos munkabeszüntetést, miután a munkáltató akkor még nem tette meg béremelési ajánlatát a szakszervezeteknek. A SZAKSZ ezt követően aláírásgyűjtésbe kezdett országszerte a munkahelyeken, hogy kiderüljön, a Volánbusz munkavállalói megadják-e a szakszervezet számára a felhatalmazást, hogy az továbbra is kiálljon a 25 százalékos bérkövetelése mellett. A dolgozók aláírásukkal emellett azt is kifejezték, hogy amennyiben a munkáltató a következő, január 16-i tárgyaláson alacsony bérfejlesztési ajánlatot tesz, támogatnák-e egy esetleges újabb kétnapos sztrájk megtartását.
A sztrájkfelmérő ívet a legutóbbi bértárgyalási fordulóig 5 978 autóbuszvezető, azaz a Volán-buszsofőrök 58 százaléka írta alá, amellyel a szakszervezet elvileg teljesítettnek tekinti a saját maga számára meghatározott támogatottsági feltételeket.
A SZAKSZ elnökével, Dobi Istvánnal készült friss interjúnk ide kattintva olvasható.